بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

ارزان بودن شرکت‌های بورسی و تزریق هیجان با یک شوک

زمانی که سهامداران با ورود شوک‌های سیاسی، بورس را در تناسب با دیگر بازارها بدون‌صرفه تلقی می‌کنند، نشان از ارزان بودن شرکت‌های بورسی و عدم رشد قیمت سهام در مقابل محصولات تولیدی کارخانه‌ها است.
کد خبر : ۱۹۱۴۳۵

جعفر عزیزی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، دلیل نوسانات رکوردشکنی که بورس تجربه کرد را ارزانی بازار دانست و گفت: بر اساس معیارها و مقایسه‌هایی که در بازار وجود داشته و جزو پارامترهای اساسی بورس ایران طی 15 سال گذشته مطرح شد، بورس همواره بازاری ارزان بود زیرا فاکتورهایی همچون دلار، نقدینگی و تورم هیچگاه ثابت نبوده و حد آن، باعث شده که بسیاری از شرکت‌های بورسی، ارزان بمانند.
 
وی ادامه داد: اگر گذشته 15 ساله بازار سرمایه مورد مقایسه قرار گیرد، طی بازه دهه 80 نرخ دلار با تغییرات فراوانی مواجه نشد بلکه قیمت از 850 تومان تا 1050 تومان در نوسان بود و آغاز رشد نرخ دلار تقریبا از سال‌های ابتدایی بازار رقم زده شد که طی دو موج، ابتدا دلار به بالای 3 هزار تومان و سپس مرز 14 هزار تومان را رد کرد.
 
کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه در دهه 80، کماکان بازار از غول‌های امروز بازارسرمایه تهی بود نیز اظهارکرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ حال حاضر بازار در نیمه نخست دهه 80 وارد بازارسرمایه نشده بودند زیرا پس از اجرایی شدن اصل44، راه برای ورود مخابرات، فولادی‌ها، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها باز شد و در آن هنگام دلار هزار تومانی نهایت ارزش بازار به 60هزار میلیارد تومان می‌رسید. 
 
عزیزی اضافه کرد: در زمانی که دوران شکوفایی اقتصاد بود «بین نیمه نخست دهه 80» نرخ تورم، بیکاری، نقدینگی چندان شرکت‌های تولیدی را آزار نمی‌داد اما با پذیرش شرکت‌های شمول اصل44 از سال 91به بعد، هیچگاه بورس به جایگاه اصلی خود نخواهد رسید زیرا ارزش دلاری بورس هر روز کمتر می‌شود. 
 
این کارشناس بازار تصریح کرد: ارزش بازار با وجود شرکت‌های تو در توی فراوانی که وجود دارد، کاهش یافته چراکه حداقل ارزش اسمی بازار 900 هزار میلیارد تومان یعنی برابر با نصف نقدینگی و ارزش واقعی بازار نیز 500 هزار میلیارد تومان رسیده که یک‌چهارم نقدینگی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیشتر بازارسرمایه کشور تحت تاثیر شوک‌های سیاسی قرار می‌گیرد، افزود: اخبار سیاسی در رسانه‌های داخلی بزرگ‌نمایی می‌شود و بازار در این منجلاب گرفتار شده زیرا هدف اخبار سیاسی تنها شوک اقتصادی بود و این یک شگرد اقتصادی است؛ امروز ترامپ در مقابل ایران، چین، ترکیه، هند و ... نیز با همین روش وارد تجارت شده زیرا بازی تجاری را می‌داند و این نقش آگاهی بخشیدن به بازار بوده که باید رسانه‌ها نیز پیگیری کنند.
 
عزیزی تاکید کرد: زمانی که شوک‌های اقتصادی به بازار تزریق می‌شود قطعا سهامدار هیجانی شده و درصدد فروش دارایی خود می‌افتد چراکه دارایی سهامدار در بورس بسیار ارزان‌تر از بازارهای دیگر است؛ از طرف دیگر محصولات شرکت‌های بورسی، رشد چندبرابری داشته و سهم آنها با این رشد همگام نبوده است.
 
این کارشناس بازارسرمایه درخصوص اینکه بازار چگونه گران‌تر می‌شود نیز تاکید کرد: مثبت شدن بازار، امری عادی بوده و نمی‌توان گفت تا زمانی که شاخص به محدود 400 تا 500 هزار واحد نرسد، نمی‌توان گفت که بازار به سمت ارزشمند یا گران‌تر شدن گام برداشته و پیش‌بینی‌ها بدین گونه بوده که تا سال 99، شاخص می‌تواند به این قله برسد اما برای پایان سال 97 نیز تصور بر این بود که شاخص می‌تواند به 240 هزار واحدی، دست یابد که این مُهم عملیاتی نشد؛ اما شرکت‌ها فعلا ارزان هستند و رشد 15 هزار واحد و ریزش 10 هزار واحدی کاملا طبیعی بوده و نباید سهامدار بخاطر چنین ریزشی، هیجانی شود.
 
این فعال بازارسرمایه درخصوص آینده و وضعیت بورس، گفت: سرمایه‌گذاری در بازارسهام، برد است؛ بازارسرمایه آربیتراژی بوده که نهفته در سود است؛ بازار نرخ ارز، تاثیر زودهنگام ندارد بلکه تاثیر اصلی آن را طی سال‌های آینده در وضعیت شرکت‌های تولیدی می‌توان مشاهده کرد.
 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
علت ارزانی بورس تعریف توسان گیران از سهام بوده و هست در این 15ساله مثلا قیمت یک سهم 200تومان بوده نزدیک به 5 سال کارشون این بوده سهم 200 تومانی بکنن 300 تومان یا بالا تر خالی کنن 50درصد سود کنن باز سهام را 200 تومان کنن این حرکت ها در همه سهام ها شکل میگره تا جایی که هنوز هم همین روش استراحت و اصلاح به بهانه های مختلف تموته اش همین دو سه روز پیش که دلار اول 98 بود13000ت الان 15000ولی سهام برگشت اول 98خوب بدون ایکنه قیمتها حرکت متناسبی با ارز داشته باشد تا در این چندین سال بورس کمی رشد کرد طبق معمول فریاد وای حباب حباب و که هم اکنون هم همین شرایط وجود دارد تا جایی که قیمتها ی سهام دیگر گریه اور شده برای اقتصاد کشور و نظم اقتصاد برهم خورده و راحلی دیگر وجود ندارد این اقتصاد با سکته بازار سرمابه شروع شد و به مرگ اقتصادی منجر شد و باید کسانی که 15سال در بازار سرمایه حبا ب حباب کردن و میکنن جواب دهند ایا ذلیل تر از این قیمتها هم وجود دارد پس چرا به ریش بازار سرمایه خندیدن و اقتصاد را فشل میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
خیلی مسخره است از یک طرف میگین قیمت سهام مفت است و بی ارزش از یک طرف هرماه میگن حبا ب داره و اصلاح باید بشه