بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
از دیرباز رسم بر انجام معاملات نفتی در حجم‌های کلان بود اما با آمدن تحریم‌ها و برخی محدودیت‌های ارزی و حمل و نقل، بورس انرژی در اقدامی، عرضه نفت در حجم بالا را به حجم‌های پایین تبدیل کرد تا خریدارانی که در این شرایط بتوانند به راحتی توسط این بازار، اقدام به معامله‌گری کنند.
کد خبر : ۱۹۱۴۴۲

علیرضا نوبخت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، با اشاره به عرضه نفت در بورس و مزیت‌های آن اظهار کرد: زمانی که مشتریان خارجی قصد خرید نفت داشته باشند، به دلیل پیشینه‌ای که از عرضه‌های کلان نفتی وجود داشت، امکان دارد از مراجعه به بازار امتناع کنند.

وی ادامه داد: بورس در اقدامی، عرضه نفت در حجم بالا را به حجم‌های پایین تبدیل کرد تا خریدارانی که در شرایط تحریم نمی‌توانند حجم بالایی خریداری کنند و مشکل تبادل ارز دارند، به راحتی توسط این بازار، اقدام به معامله‌گری کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، عرضه مرتب نفت و میعانات گازی در بورس باعث می‌شود تا خریدارانی که در رده‌های کوچکتر هستند، مانند چین خیلی راحت‌تر وارد بازار شوند و تحریم‌ها سبب محدودیت برای آنها نشود.

این معامله‌گر و کارشناس بورس انرژی یادآور شد: با ورود شرکت‌های کوچک‌تر، به مرور زمان شاهد افزایش حجم فروش نفت و میعانات گازی در طول یک هفته کاری خواهیم بود.

وی تحقق این امر را ملزم به همکاری فعالان داخلی دانست و عنوان کرد: تفاوت نفت با سایر محصولات عرضه شده در بورس، زمانبر بودن آن است و محصولی نیست که سرعت بالایی در خرید و فروش داشته باشد، لذا فعالان داخلی می‌توانند با همکاری بیشتر در این زمینه، به حضور نفت در بورس و ترغیب خریداران خارجی کمک کنند.

به گفته نوبخت، تداوم حضور فروشنده در یک بازار مرکزی مانند بورس، به جذب خریدار کمک می‌کند و دست کسانی که با کارهای نادرست در معاملات مانند شناسایی حساب‌های فعالان و گسترش نقش دلالان در بازار، خرید را برای خریدار خارجی محدود می‌کنند، نیز می‌بندد.

این کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه تجارت نفت ادبیات مختص به خودش را دارد، گفت: شاید بورس در حال حاضر با حجم معاملات گسسته و با فاصله مواجه باشد اما این مساله به متمایز بودن نفت با سایر محصولات مربوط می‌شود.

وی همچنین به کاهش عرضه میعانات گازی در یک ماهه اخیر اشاره و اظهار کرد: با توجه به این شرایط، اگر بتوان مانند طرح پتروپالایش که اکنون در مجلس در حال بررسی است، طرحی هم با این مکانیزم که نفت به شرکت‌های توانمند داخلی فروخته شود و فراورده‌های آنها را صادر شود، بیاوریم، می‌توان به بهبود وضع بازار کمک کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر