بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

احیای معاملات کشاورزی در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در نظر داریم که معاملات بخش کشاورزی را در بورس کالا احیا کنیم و به آن جان دوباره ببخشیم. البته اعتقاد داریم منافع آن به اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه بازمی‌گردد.
کد خبر : ۱۹۱۴۴۷

به گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی‌نژاد درباره موضوع تبدیل نقدینگی به کالا اظهار کرد: نگرانی در بازارها در کنار تکانه‌های تورمی موجب شده که بسیاری از افراد دارایی‌های نقدی خود را به کالا تبدیل کنند. اگرچه اوج این رویکرد را در هفته گذشته شاهد بودیم گویی پول داغ را می‌شد در بازار به وضوح دید. در نگاه اول می‌توان به‌خوبی جای پای حرکت نقدینگی و اثرگذاری آن را در بازارها تشخیص داد که ساده‌ترین برآورد از این روند همان بحث رایج پول داغ است. البته پول داغ یا Hot Money به پول سرگردانی می‌گویند که در پی دریافت سود کوتاه‌مدت بیشتر به سرعت از بازاری به بازار دیگر انتقال پیدا می‌کند.

وی افزود: البته این روند نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای محصولات نهایی هم چندان پررنگ نیست. مثلا در هفته گذشته شاهد رشد بهای مصنوعات و محصولات میانی فولادی در بورس کالا و بازار داخلی بودیم. البته تجربه نشان داده تا زمانی که این جو روانی ادامه یابد مدیریت بازار مشکل خواهد بود، اگرچه جو روانی و هیجان خرید همیشه عمر کوتاهی دارد. البته در بازار فولاد همین الان این شرایط قابل مشاهده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره وضعیت بازار محصولات کشاورزی افزود: در این شرایط نگران بازار محصولات کشاورزی هستیم که این نگرانی در کاهش حجم معاملات دیده می‌شود. اگرچه بحث اصلی در این حوزه، بحث قیمت‌گذاری و دقیق‌تر شیوه نرخ‌گذاری‌هاست. هم‌اکنون شاهد هستیم که بخشی از این کالاها از شمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و با دلار نیمایی وارد می‌شوند. این در شرایطی است که رقمی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار مصوبه مجلس برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی به خصوص محصولات کشاورزی وجود دارد.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: ورود این محصولات به بورس کالا با دلار نیمایی قطعا یک مسیر خوب برای مدیریت این بازار خواهد بود. در هر حال باید مشخص شود که حمایت از مصرف‌کنندگان در آینده با چه ساز و کاری صورت خواهد گرفت؛ حمایت‌های غیرنقدی و تخصیص کالا یا پرداخت‌های نقدی.

وی توضیح داد: در نظر داریم که معاملات بخش کشاورزی را در بورس کالا احیا کنیم و به آن جان دوباره ببخشیم. البته اعتقاد داریم منافع آن به اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه بازمی‌گردد. اگر بحث تخصیص یارانه‌ای کالاها مطرح باشد از بورس کالا کمک خاصی برنمی‌آید؛ ولی اگر بحث مبادله با دلار نیمایی مطرح باشد قطعا کاهش التهاب قیمتی در بازار از بستر بورس کالا عبور خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: به عنوان مثال در رسانه‌ها از قیمت شکر حتی تا ۹ هزار تومان هم گفته می‌شود. اگرچه قیمت رسمی این کالا3،4 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت ۷۷/ ۱۱ سنت بر هر پوند در بورس‌های جهانی برای شاخص قیمت شکر مورد معامله قرار گرفته و از یک روند نزولی نسبی برخوردار است. بهای هر تن شکر سفید در بازارهای جهانی هم برای اواخر ماه گذشته ۳۳۸ دلار بوده است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: به‌صورت دقیق‌تر با فرض قیمت‌های مختلف دلار، بهای شکر بدون محاسبه هزینه‌های حمل و نقل و تعرفه قطعا به نسبت نرخ‌های رایج در بازار آزاد بسیار کمتر خواهد بود؛ اگرچه شاهد روند نزولی در بازارهای جهانی هستیم.

وی درخصوص برنامه‌های جدید بورس کالا در بخش محصولات کشاورزی بیان کرد: با توجه به تجربه موفق زعفران در بورس کالا درصدد هستیم تا از کشاورزان در حوزه‌های مختلف به کمک ابزارهای مالی حمایت کنیم؛ هرچند که این حمایت‌ها به بخش‌های مرتبط با صادرات است اما ارزآوری بالاتر و درآمدزایی بهتر را برای کشاورزان به همراه دارد.

مدیرعامل بورس کالا به دورنمای تامین مالی از مسیر اسناد و اوراق سلف استاندارد موازی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تنها در چارچوب اوراق سلف استاندارد موازی ۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بورس کالا صورت گرفته است که برای سال جاری به احتمال قوی همین روند ادامه خواهد یافت و حتی شاهد رشد این میزان خواهیم بود. تامین مالی یکی از مسیرهای مهم در بورس کالا برای حمایت از تولید داخلی است و توجه به این فرآیند یا سایر شیوه‌های تامین مالی مورد توجه قرار خواهد داشت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دومین بخش گفت‌وگوی بورس‌نیوز با مدیرعامل بورس کالای ایران؛

"گزارش التهاب" راهکار بورس‌کالا برای خنثی‌سازی کمبودها

ناظر بازار اعلام کرد:

وقفه معاملاتي در نماد «قشکر1»

ارسال نظر