بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
بورس‌نیوز شفافیت و انتظار صورت‌های مالی نهادهای نظارتی را بررسی کرد:

آیا گروکشی سازمانی راه می‌افتد/ ارجحیت شورای عالی بورس یا هیات وزیران!

افشای عمومی صورت‌های مالی نهادهای نظارتی نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
کد خبر : ۱۹۱۵۱۱
.
به گزارش بورس نیوز، سازمان بورس ملزم به انتشار صورت‌های مالی‌اش می‌شود. در جلسه گذشته هیات وزیران لایحه شفافیت به طور کامل تصویب شد.

براساس یکی از بندهای این لایحه، موسسات عمومی و موسسه‌های خصوصی عهده‌دار خدمات عمومی باید صورت‌های مالی و اطلاعات راجع به اموال، دارایی، درآمد و هزینه‌های خود را منتشر کنند.

با این لایحه سازمان بورس به عنوان مطالبه‌کننده شفافیت از سایر شرکت‌ها، خود ملزم به شفاف‌سازی دقیق فعالیت‌ها و درآمدهای خود خواهد شد.

لازم به ذکر است سازمان بورس صورت‌های مالی خود را تهیه کرده و جهت بررسی و تایید به شورای عالی بورس که ریاست آن با وزیر اقتصاد است ارائه می‌کند، ولی این گزارش‌ها برای عموم افشا نمی‌شود.

یک منبع آگاه در سازمان بورس در این خصوص به بورس‌نیوز گفت: افشای عمومی صورت‌های مالی نهادها نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. کمااینکه تاکنون سابقه نداشته نهادهای نظارتی همچون بانک مرکزی و بیمه مرکزی و سازمان‌های اطلاعاتی و سازمان بازرسی کل کشور و ... صورت‌های مالی خود را افشا کنند.

وی ادامه داد: سازمان بورس هیچ ابایی از انتشار صورت های مالی خود ندارد و چنانچه شورای عالی بورس دستور به افشای عمومی صورت‌های مالی سازمان بورس دهد، این کار انجام خواهد شد. ولی اگر قرار است صورت‌های مالی سازمان بورس افشا شود، بهتر است این مورد از سایر نهادهای نظارتی هم خواسته شود.

وی افزود: هیاهو بر سر چنین موضوعی احتمالا از سوی برخی اشخاص با مقاصد خاص صورت می‌گیرد و اصولا افشای عمومی صورت‌های مالی سازمان نقشی در شفافیت یا عدم شفافیت بازار سرمایه ندارد و آنچه حائز اهمیت بوده و باید به آن پرداخت، شفافیت در گزارش‌های مالی شرکت‌های فعال در بازار است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر