بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
عضو اتحادیه آهن و فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهارکرد:

قیمت آهن و فولاد کاهش نمی‌یابد / درب آهنین تحریم‌ها در کوره‌های فولادسازان

ظاهرا تحریم های جدید بر میزان فروش و صادرات صنعت آهن و فولاد اثرگذار خواهد بود که در این خصوص محمد صادق چیت ساز عضو اتحادیه آهن و فولاد از احتمال کاهش صادرات و تغییر قیمت های داخلی سخن گفت.
کد خبر : ۱۹۱۵۲۸
قیمت آهن و فولاد کاهش نمی یابد / درب آهنین تحریم ها در کوره های فولاد

محمد صادق چیت ساز عضو اتحادیه آهن و فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به فرآیند تحریم‌ها در سال گذشته اظهارکرد: فرایند تحریم‌ها از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد، ولی اعمال نشد؛ در سال ۱۳۹۶ صادرات فولاد معادل ۹.۵ میلیون تن بود و در سال ۱۳۹۷ به دلیل مطرح شدن تحریم‌ها این میزان به ۵.۵ میلیون تن کاهش یافت. 

وی ادامه داد: بررسی‌ها از میزان تغییرات صادرات محصولات آهن و فولاد در سال جاری با ابهام همراه است ولی به دلیل وجود تحریم ها، قطعا صادرات افزایش نخواهد یافت و در صورت کاهش صادرات، به طور قطع قیمت فولاد در داخل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چیت‌ساز افزود: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به هزینه‌های حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی، مالیات‌ها و بیمه، قیمت به تناسب افت نخواهد کرد. به عنوان مثال، قیمت میل گرد ۴۸۰۰ و ورق در حدود ۵۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان قرار دارد و پایین‎تر از این مبلغ امکان پذیر نیست. حتی احتمال می‌رود به دلیل مقرون به صرفه نبودن برای تولید کنندگان، برخی از خطوط تولید متوقف شده و میزان تولید کاهش یافت و نمی‌توانند ارزان فروشی یا دامپینگ اتفاق بیافتد. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده این مسائل حداقل برای مدتی بر صادرات آهن و فولاد اثرگذار خواهد بود.

چیت ساز اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی احتمال افزایش قیمت در بازارهای داخلی وجود دارد. سال گذشته ۵.۱۷ میلیون تن مصرف داخلی وجود داشت و در حدود یک تا ۲ میلیون تن نیز امکان صادرات وجود دارد؛ ولی افت قیمت در این بخش بعید به نظر می‌رسد چرا که تولید نیز کاهش پیدا کرده است. فقط به میزان نیاز داخل تولید انجام می‌شود و بر اساس قیمت‌های روز نیز عرضه می‌گردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر