بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
برای استفاده بهتر از ظرفیت مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه باید تدبیری اندیشید تا زمان حضور این افراد در سهم ‏خریداری شده، ارتقا یابد.‏
کد خبر : ۱۹۱۶۶۱

محدودیت در سهام عرضه‌اولیه را می‌توان حذف کرد/ صندوق‌های متمرکز بر عرضه‌‌ها یا سهمیه بیشتر

به گزارش خبرنگار بورس نیوز یکی از اتفاقاتی که در بازار‌سرمایه به یک روال بدل شده خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه‌اولیه در نخستین روزهای پس از عرضه است؛ یعنی تنها در کمتر از یک هفته از زمان عرضه اولیه، خریدار اقدام به فروش سهام خود می‌کند.

سید روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد خروج خریداران سهم عرضه‌های اولیه به خبرنگار بورس نیوز گفت: متاسفانه در عرضه‌های اولیه بخش اعظمی از مشارکت‌کنندگان اقدام به فروش سهام خود کرده و این نشان می‌دهد که آنها تنها به دنبال یک سود با ریسک کمتر هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از فعالان این روزهای بازار که در عرضه‌های اولیه نیز مشارکت دارند چندان با بازار سرمایه آشنا نیستند بنابراین به دلیل نداشتن تحلیل دقیق از روند ها و به همین دلیل سعی می‌کنند با ریسک کمتر و با کمی سود از این سهم خریداری شده خارج و در انتظار عرضه اولیه بعدی خواهند ماند.

حسینی مقدم خاطرنشان کرد: حضور حدود 400 هزار نفر در عرضه‌های‌اولیه بسیار رقم قابل توجهی است که باید از این ظرفیت و پتانسیل به خوبی استفاده شود اما؛ باید با کمی تدبیر این حضور را کمی طولانی‌تر کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه همیشه به افراد ناواردی که می خواهند سهام خریداری کنند پیشنهاد می‌شود از طریق مجموعه‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها این اتفاق را رقم زنند حال باید کمی فضای ماندن در سهام خریداری شده در عرضه‌های‌اولیه را جذاب‌تر کرده یعنی جذابیت عرضه‌اولیه را به ابزارهای غیر مستقیم بازارسرمایه اختصاص داد تا حضور بلندمدت‌تر در شرکت‌ها را شاهد بود.

معاون سابق شرکت بورس تهران تاکید کرد: صندوق‌هایی که تمرکز اصلی آنها روی سهم هست یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند در این مسیر کارگشا باشند البته به شرط اینکه به مردم توصیه شود که از طریق این صندوق‌ها خرید انجام دهند و به صندوق‌ها نیز سهمیه بیشتری از عرضه اولیه‌ها را اختصاص دهیم.

ضرورت بهبود سواد مالی جامعه برای حضور در بازار سرمایه

حسینی مقدم ضمن تاکید بر ضرورت بالا بردن سواد مالی سهامداران حقیقی و حقوقی گفت: بی‌شک بحث فرهنگ‌سازی و افزایش سواد مالی در کشور باید افزایش پیدا کند زیرا هنوز دانش نسبت به بازار سرمایه افزایش نیافته اما در سال‌های اخیر در حوزه دانش افزایی جامعه رشد خوبی داشته‌ایم اما؛ کافی نیست.

وی افزود: پیشانی بازار‌سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کارگزاری هستند و خوشبختانه شرکت‌های کارگزاری و سبدگردان در این حوزه زیاد داریم که دوره‌های آموزشی خیلی خوبی نیز برگزار می‌کنند.

معاون سابق شرکت بورس تهران در مورد محدودیت سهام عرضه شده در عرضه‌های‌اولیه گفت: فعلا تصمیم به وجود محدودیت عرضه هست اما ما می‌توانیم با گذاشتن حراج برای مشارکت فعالان هست و یا باید از روش بوک بیلدینگ به صورت کامل بهره ببریم تا این محدودیت ها برداشته شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
چرا در روزهای بعد از عرضه اولیه محدودیت حجم را زیاد نمیکنید تا چند نفر و گروه سهم تعداد زیادی از افراد را خریده و با سود زیاد و مدت کم از سهم خارج بشوند میزان محدودیت حجمی سهم در روزهای بعد از عرضه اولیه باید متناسب با میزان سهم در عرضه اولیه باشد بطور مثال در عرضه اخیر زشریف سهم عرضه 139 سهم محدودیت بعد از عرضه 50000 سهم یعنی نفرات اول به تنهایی هر کدام 360 نفر را خارج کرده و باعث میشوند کمتر به افراد دیگر برسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
سواد این نیست که بازار کامل افسارش دست شما ویه عده خاص باشه که هر زمان شما خواستین سهام با لا پایین کنید اگر قرار بازار دراز مدت باشه پس کس نباید هر ماه بازار و منفی کنه باید این قلک برای همه دراز مدت باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷
این آقا نظری که مورد نظر قاطبه خریداران است را ندارد و باید اذعان نمود روش فعلی عرضه های اولیه مورد توجه فعالان بازار است و مورد استقبال 400 هزار نفر می باشد ولی با کنترل های مهندسی شده ی این کارشناس ، مطمئنا از جذابیت خرید کاسته شده و باعث کاهش خریداران می شود و سبب خروج سرمایه از بازار می گردد.
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
سلام
عرضه های اولیه بهتراست بهمین منوال باشدتاجذابیت ان محفوظ بماندوگرنه کسی طرف ان نمی ایدعدالت توزیع رابنفع فعالان بازاررقم بزنیدبهتراست.
ضمناکسانیکه درسهمهای دیگرزیان دیده انددلگرمی خاصی به انه میدهد.