بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
دبیر شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه زعفران فله در بورس‌کالا و فرصتی که از دست رفت

مشتری خارجی که از طریق بورس‌کالا خرید کرده، به صورت ریالی خرید می کند و این صادرات برای کشور ارزآوری ندارد.
کد خبر : ۱۹۱۶۹۰
عرضه زعفران فله در بورس کالا و فرصتی که از دست رفت

به گزارش بورس نیوز، کشور ما با دارا بودن سهم ۸۵ درصدی در تولید زعفران دنیا، بر سکوی اول تولید زعفران دنیا ایستاده است. ولی حضور پررنگ تر در بازارهای جهانی در گرو فراهم شدن امکان معامله این محصول در بستری شفاف است و این مهم به مدد ورود طلای سرخ به رینگ بورس‌کالا تا حد زیادی محقق شده است. 

در یک سال اخیر، معاملات زعفران در بورس کالا بسیاری از فعالان بازار زعفران را به خود جذب کرده و انتظار می رود بورس کالا سهم بیشتری در معامله زعفران داشته باشد. البته به اعتقاد فعالان این بازار، معامله زعفران در بورس کالا در کنار مزایای متعدد، مشکلاتی هم دارد که در صورت رفع آن می توان به رونق این بازار کمک کرد.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با بورس‌‌نیوز در خصوص مشکلات عرضه زعفران در بورس‌کالا بیان کرد: بورس کالا مشکلاتی برای فعالان بازار زعفران به خصوص برای فعالان در حوزه فرآوری و بسته بندی زعفران ایجاد کرده و یکی از مشکلاتی که معاملات زعفران در بورس‌کالا به همراه داشته، این است که مشتریان صادراتی می‌توانند از طریق نمایندگان خود زعفران فله را از بورس کالا خریداری کرده و سپس با استفاده از امکانات و تجهیزات خود، اقدام به فرآوری و بسته بندی زعفران با برند دلخواه خود کنند. 

وی ادامه داد: بدین ترتیب، بخشی از صنعت که عملیات فرآوری و بسته بندی زعفران را در اختیار داشتند و با این اقدام، هم ارزش افزوده و هم اشتغال ایجاد می کردند، از چرخه تولید خارج شده اند. مادامی که زعفران فله به کف قیمت از کشاورز خریداری شده و در بورس کالا عرضه می شود و مشتری صادراتی می تواند از طریق نماینده خود زعفران فله ارزان قیمت تر و بدون ارزش افزوده خریداری کند و در کشور مقصد اقدام به فرآوری و بسته بندی زعفران کند و با برند خود آن را در بازار هدف عرضه نماید، انگیزه ای برای خرید زعفران فرآوری شده در ایران نخواهد داشت. بنابراین عملا فرصت فرآوری و بسته بندی زعفران که هم ارزش افزوده و هم اشتغال ایجاد می کرد را از بازار زعفران گرفته ایم. 

منوچهری افزود: علاوه بر این مشکلات دیگری هم ممکن است به سبب عرضه زعفران در بورس کالا ایجاد گردد. از جمله آنکه مشتری خارجی که از طریق بورس کالا خرید کرده، به صورت ریالی خرید می کند و این صادرات برای کشور ارزآوری ندارد. همچنین ممکن است زعفرانی که کیفیت کمتری دارد با زعفران با کیفیت بالاتر جابجا شود و در واقع مشخص نیست چه محصولی به خریدار تحویل خواهد شد.

این فعال بازار زعفران تصریح کرد: پیشنهاد ما به بورس کالا این است که جهت رونق تولید داخلی، تمهیداتی بیاندیشند که به جای عرضه زعفران فله در بورس کالا، امکان عرضه زعفران بسته بندی شده در این بازار فراهم شود. این کار در سایه همکاری و هماهنگی مسوولان بورس کالا و فعالان حوزه زعفران امکانپذیر است.

منوچهری ضمن تاکید بر این نکته که با این کار هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد شد و هم اشتغال فعالان بخش فرآوری و بسته بندی زعفران در معرض تهدید قرار نخواهد گرفت، اظهار داشت: رونق تولید بدون رونق صادرات مفهوم واقعی نخواهد داشت. عرضه زعفران بسته بندی، به معنای برندسازی نخواهد بود؛ بلکه می توان سازوکاری در نظر گرفت که زعفران با کیفیت مناسب و استاندارد طبق ضوابط خاص در بورس کالا عرضه شود و مشتریان صادراتی، زعفران بسته بندی شده با برند ایرانی خریداری کنند. این اقدام سبب می شود سایر برندهای زعفران هم جهت ارتقای کیفی محصول خود تلاش کنند و سود حاصل از فرآیند بسته بندی هم به جیب تولیدکنندگان داخلی خواهد رفت.

منوچهری در خاتمه گفت: علاوه بر این، مشکل دیگری هم وجود دارد که بورس کالا می تواند با هماهنگی با شورای ملی زعفران آن را برطرف سازد. قیمت زعفران صادراتی متناسب با افزایش نرخ ارز، اصلاح نشده و جا دارد با استفاده از ظرفیت های بورس کالا، قیمت زعفران صادراتی در شان تولیدکننده ایرانی باشد.

در مورد مشکلات معاملات زعفران اینجا بیشتر بخوانید.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فردا در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا انجام می شود؛

عرضه های متنوع فولاد در بورس کالا

در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته انجام می شود؛

انجام معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران

ارسال نظر