بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک‌های سیاسی بزرگترین ابهامی است که بازار سرمایه با آن مواجه است. اکنون در موقعیتی هستیم که بین امریکا و ایران تقابل کم سابقه‌ای جریان دارد.
کد خبر : ۱۹۱۷۳۱

به گزارش بورس نیوز، نوید قدوسی درباره اینکه بعضی از شرکت‌ها گزارش‌های 12 خود را ارائه نکرده‌اند اظهار کرد: هرچند که به غیر از چند مورد اغلب شرکت‌ها هنوز گزارش‌های ۱۲ ماهه خود را ارایه نکرده‌اند، ولی به نظر من این گزارش‌ها تحلیل وضعیت خوبی خواهند داشت.

وی افزود: این اتفاق به خصوص در گروه‌هایی مانند پالایشی‌ها، فلزات اساسی، معدنی و دارویی‌ها وجود خواهد داشت؛ براین اساس گروه‌های یاد شده پتانسیل تقسیم سود خوبی هم خواهند داشت.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تبدیل این پتانسیل به واقعیت تحت تاثیر برخی عوامل است. یکی از این عوامل، پیشینه تقسیم سود شرکت‌هاست که سهامداران می‌توانند به آن دسترسی داشته و ببینند که کدام شرکت‌ها تاریخچه پرداخت سود بالایی و کدامیک زمانبندی مناسبی در پرداخت سود دارند.

وی یکی از مواردی که سهامداران باید آن را مدنظر داشته باشند بررسی ترکیب سهامداری است. زمان‌بندی پرداخت سود از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا با توجه به بالا بودن نرخ تورمی، زمان دریافت سود تقسیمی اهمیت زیادی دارد. بر این اساس تصور می‌کنم شرکت‌هایی که زمان‌بندی خوبی برای پرداخت سود تقسیمی خود نداشته باشند مورد اقبال سهامداران برای حضور در مجمع نباشند و احتمالا در نزدیکی مجمع چنین شرکت‌هایی با فشار فروش مواجه باشیم. (زمان‌بندی پرداخت سود قبل از آگهی دعوت به مجمع اعلام عمومی می‌شود.)

قدوسی بیان کرد: ریسک‌های سیاسی بزرگترین ابهامی است که بازار سرمایه با آن مواجه است. اکنون در موقعیتی هستیم که بین امریکا و ایران تقابل کم سابقه‌ای جریان دارد. این فضای تنش با نوساناتی همراه شده که به ایجاد شرایط ریسک در فضای سیاسی انجامیده است. در این شرایط بازار سرمایه هم، چنین ریسکی را در خرید و فروش خود لحاظ می‌کند.

وی در خصوص ریسک‌های موجود اظهار کرد: در شرایط کنونی برای تحلیل از بازار سرمایه می‌توان چند سناریو را در نظر گرفت. ما اکنون در وضعیتی نیستیم که بتوانیم وزن بالایی به یک سناریوی مشخص بدهیم. هرچند که به نظر من شانس بهتر شدن شرایط سیاسی کمی بالاتر است؛ همچنین تداوم شرایط موجود یکی دیگر از احتمالاتی است که می‌تواند در کنار موارد دیگر وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با در نظرگرفتن فرض تداوم شرایط ریسکی موجود تصریح کرد: به نظر من بازار سرمایه به خصوص در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند محل جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد، زیرا فاز حرکتی بازارسرمایه با تاخیر مواجه بوده و رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه با تاخیر اتفاق افتاده است. دلاری که مبنای عمل شرکت‌های بورسی بوده است، پایینتر از دلار در بازارهای آزاد بوده است.

قدوسی درباره عامل مهم برتری بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این بازار، بازاری شفاف و با قابلیت کنترل بوده که کنترل‌ها در آن به مرور انجام می‌شود. از جمله این موارد رشد دلار نیمایی است، به طوریکه در سال ۹۸ با حدود ۲۵ درصد رشد در دلار نیمایی مواجه بودیم که عدد قابل توجهی است. براین اساس، مهمترین پتانسیل بازار سرمایه هنوز به طور کامل آزاد نشده است. این در حالیست که پتانسیل ارزی در بازارهای دیگر به طور کامل آزاد شده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد:

سهامداران ریسک نقدشوندگی سهام را در نظر بگیرند

امروز و تا این لحظه مشاهده می شود؛

رشد مثبت سهام بازار بورس

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان گفت:

تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار کامودیتی های دنیا

ارسال نظر