بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
بازار سرمایه در پایان معاملات امروز چهارم خردادماه، پس از زمزمه‌های گرانی دلار و بازارهای فرعی، شاخص کل با کاهش ۸۵۴واحدی همراه شد تا شاخص‌کل به ۲۱۴هزار و ۳۱۴واحد دست یابد.
کد خبر : ۱۹۱۷۳۷
زمزمه سفته‌بازار دلاردوست در زیرتابلوها پیچید / نگاه سرمایه به پس‌کوچه‌های بازار

به گزارش بورس‌نیوز، امروز زیر تابلوهای بورس‌تهران باردیگر خبرهایی از بازار فردوسی به گوش رسید مبنی بر آنکه دلار و یورو کمر خود را برای گرانی بسته و رشدی را برای خود به ثبت رسانده‌اند؛ قیمت دلار نقدی دبی امروز در بازار تهران با نرخ ۱۴.۳۵۰ تومان و با ۵۰تومان افزایش نسبت به قیمت روز گذشته پیگیری شد ضمن آنکه یورو نیز ۱۶.۲۰۰تومان داد و ستد شد.

زمزمه سفته‌بازار دلاردوست در زیرتابلوها پیچید / نگاه سرمایه به پس‌کوچه‌های بازار

اینکه بازار به صورت هیجانی گاهی به رفتارهای سیاسی واکنش منفی نشان می‌دهد و گاهی در تاپیک‌ها و گروه‌های تلگرامی نسبت به بازارهای فرعی همچون دلار واکنش منفی نشان می‌دهد، اقدام صحیحی از سوی سرمایه‌گذاران و اهالی بازار سرمایه نیست چراکه نباید به‌عنوان سفته‌بازی وارد گود حافظ شد بلکه باید نگاه‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری حداقل میان‌مدت متمرکز کرد تا از چنگ سفته‌بازان و موج‌سواران یک‌شبه این بازار راحت شد.

اگر نگاهی دقیق‌تری به تابلوی شاخص‌ها و میزان ارزش شرکت‌ها داشته باشیم، می‌توان دریافت که با توجه به افزایش ارزش تمامی دارایی‌های فیزیکی، به نظر می‌رسد هنوز قیمت سهم ها پتانسیل رشد داشته باشند.

برخی صنایع همچون صنعت خودروسازی، به رغم وابستگی به واردات مواد اولیه و هزینه های ارزی، فروش داخلی دارند و ضمنا قیمت گذاری محصولات شان هم با حساسیت هایی همراه است. صنعت خودروسازی با توجه به رشد هزینه های ارزی و ریالی و حساسیت های مربوط به قیمت گذاری محصولات و نیز حضور دلالان در بازار و... چشم انداز چندان مثبتی ندارند.

بازار سرمایه در پایان معاملات امروز، کاهش ۸۵۴ واحدی را به ثبت رساند تا شاخص‌کل به ۲۱۴هزار و ۳۱۴واحد دست یابد البته بازار در ابتدای معاملات امروز شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۱۳۱۳ واحدی به کانال ۲۱۳ هزار بازگشت  و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس تا این لحظه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است اما در نهایت شاخص توانست بخشی از افت را جبران کند.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» نیز با کاهش ۲۴۴واحدی به ۶۱هزار و ۳۴۸واحد رسید و شاخص‌کل «هم‌وزن» نیز با افزایش قطره‌چکانی به ۳۱۲واحدی همراه شد  تا به ۴۸هزار و ۴۴۳واحد دست پیدا کند ضمن آنکه شاخص بازار اول با ۱۱۹۷ واحد نزولی شد و در پله ۱۵۹هزار و ۹۴۵واحدی ایستاد و در مقابل، شاخص بازار دوم نیز با ثبت روند مثبت همراه شد تا با ۹۵۲.واحد رشد، در پله ۴۱۷هزار و 16  واحدی را نظاره کند.

ارزش معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به ۸۲۱ میلیارد تومان رسید که ارزش بازار نقدی نیز برابر با ۷۱۳میلیارد تومان بود که ناشی از جابه‌جا شدن ۲.۳۹۹.۱۱۰.۳۱۵ برگ سهم به تعداد ۲۲۸ هزار و ۳۰۹معامله بود.

زمزمه سفته‌بازار دلاردوست در زیرتابلوها پیچید / نگاه سرمایه به پس‌کوچه‌های بازار
تصویر بالا مربوط به ارزش معاملات بازار است.

در بررسی شاخص صنعت نیز می‌توان دریافت که این گروه با کاهش ۵۶۱واحدی به ۱۹۲ هزار و ۳۰۸ واحد دست پیدا کرد ضمن آنکه گروه مالی نیز با سقوط ۴۴۵۹واحدی به ۲۵۵ هزار و ۱۱۵واحد برسد.

در پایان معاملات امروز بازار اگر نگاهی به ارزش معاملات داشته باشیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نظر سهامداران را به خود جذب کرد و بیشتر گروه محصولات پتروشیمی در نقش فروشنده در بازار معرفی شدند اما نگاه‌ها به سمت شرکت‌های صادرات ‌محوری که کماکان راهکار صادراتی دارند، وجود دارد؛ خودروسازان پس از چند روز قرمزپوشی امروز به سمت سبزپوشی گام برداشتند اما تمام این گروه نتوانست وضعیت مناسبی را تجربه کند اما اغلب بزرگان این صنعت، طی معاملات امروز، وضعیت چندان وخیمی را تجربه نکردند؛ 

از طرف دیگر با شنیدن شدن زمزمه‌های گران شدن سیمان، اوضاع این گروه و انبوه‌سازان نیز مناسب ارزیابی می‌شود زیرا این دلخوشی باعث شده که حوض این گروه، پذیرای سرمایه باشد.

زمزمه سفته‌بازار دلاردوست در زیرتابلوها پیچید / نگاه سرمایه به پس‌کوچه‌های بازار
تصویر بالا مربوط به حجم معاملات بازار است.

در بررسی‌های بیشتر می‌توان دریافت که نمادهایی همچون «ستران» با بیش از ۳۲میلیارد تومان، «کمند» با ۲۷میلیارد تومان، «صخابر۱۰۲۲» با ۲۶ میلیارد، «کیان» با ۱۸.۸میلیارد تومان، «پارند» با ۱۷.۷میلیارد تومان، «امین یکم» با ۱۶ میلیارد تومان و «خزامیا» با ۱۵.۲ میلیارد تومان در این لیست قرار گرفتند.

از سوی دیگر نمادهایی همچون «شبندر»، «شپنا»، «شتران»، «وبملت»، «پارس»، «فولاد» و «فملی» جزو نمادهای فروشنده بازار محسوب شدند.

زمزمه سفته‌بازار دلاردوست در زیرتابلوها پیچید / نگاه سرمایه به پس‌کوچه‌های بازار
تصویر بالا مربوط به ارزش بازار است.

بر اساس این گزارش، نمادهایی همچون «شبندر» با شاخص ۲۲۳واحد، «شپنا» با ۱۵۰واحد، «شتران» با ۱۴۱ واحد، «وبملت» با ۱۳۱واحد، «پارس» با ۱۲۳واحد منفی بیشترین تاثیرگذار منفی و نمادهای «همراه» با ۱۳۳واحد و «فارس» با ۱۲۳واحد افزایش، بیشترین تاثیرگذاری را در بازار امروز داشتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر