بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مهر تاییدی بر ارزندگی سهم های پتروشیمی

نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه پتروشیمی به دلیل کاهش نسبت P بر E پس از فصل مجامع گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری خواهند بود.
کد خبر : ۱۹۱۷۶۲
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها روند با ثباتی ندارد و اتفاقات بازارهای موازی گهگاهی موج کوتاه مدت مثبت یا منفی ایجاد می کند.

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه به گونه ای است که هم دلایل منطقی و تحلیلی برای رشد بازار وجود دارد و هم ریسک هایی بر سر بازار سرمایه سایه افکنده که تحقق احتمالی آنها می تواند سبب ریزش بازار گردد.

وی افزود: در شرایط فعلی بازار باید چند نکته را در نظر داشت. با توجه به اینکه گاهی اخبار منفی در عرصه سیاسی و روابط بین الملل، اثر چندانی بر بازارهای ارز و... ندارد؛ به نظر می رسد در تحلیل بازارها موارد دیگری غیر از اتفاقات سیاسی احتمالی نیز لحاظ شده است. 

فاتح گفت: اینکه به رغم تحریم ها، حجم فروش صنایعی همچون پتروشیمی، کاهش محسوسی نشان نمی دهد و بنابراین دغدغه فعالان بازار بابت افت احتمالی حجم فروش و صادرات تا حدی برطرف شده است. علاوه بر این به نظر می رسد نرخ ارز در بازار آزاد بیش از گذشته به رسمیت شناخته می شود. ولی ریسک هایی مانند مهلت 60 روزه ایران جهت خروج از برجام و تحریم های جدید آمریکا (تحریم فلزات) هم می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار دهد. 

این کارشناس بازارسرمایه افزود: با این حال، معتقدم اگر اتفاق خاصی مثل جنگ، در عرصه سیاسی رخ ندهد بازار سرمایه در ماه های آینده پتانسیل رشد 20 تا 30 درصدی را خواهدداشت. 

فاتح در معرفی گروه های مناسب تر جهت سرمایه گذاری گفت: گروه های غذایی و روغنی در ماه های قبل رشد زیادی داشته و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت محصولات غذایی و برخی کالاهای اساسی، احتمالا دولت دیگر به راحتی مجوز افزایش نرخ فروش محصول به تولیدکنندگان محصولات غذایی نخواهد داد. به همین دلیل سرمایه گذاری در این گروه باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: شرکت هایی هم که به دنبال دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود هستند، مانند صنعت سیمان و تایر، با احتمال افت حجم فروش پس از افزایش نرخ محصولات خود مواجه هستند. ولی گروه پتروشیمی (خصوصا نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه پتروشیمی)، به دلیل کاهش نسبت P بر E پس از فصل مجامع گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری خواهند بود. همچنین نمادهای بزرگ گروه فلزی و معدنی که تا کنون گزارش های عملکرد مطلوبی داشته اند نیز جای رشد خواهند داشت. 

فاتح در خاتمه تصریح کرد: اگر دولت تغییر خاصی در سیاست های پولی و بانکی خود ندهد، احتمالا شاهد افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد بازار طلا و سکه باشیم. بازار سرمایه هم از این رشد بهره خواهد برد و نقدینگی جذب خواهد کرد. وضعیت بنیادی اکثر سهم های بازار مناسب بوده و اگر سهامداران بر مبنای تحلیل اقدام به سرمایه گذاری و انتخاب سهم کنند، حتما بازدهی معقولی هم کسب خواهند کرد. با توجه به وضعیت بازار بهتر است سرمایه گذاران با در نظر گرفتن تحلیل سهم ها و روند سودسازی شرکت ها و به دور از هیجان و جو بازار اقدام به سرمایه گذاری کنند تا زیانی متحمل نشوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر