بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: پیش بینی ما از وضعیت رشد کشاورزی در سال جاری مثبت است. امیدواریم که این بارشها فرصت تولید حرفه ای بخش کشاورزی و رشد صادرات صنایع تبدیلی را فراهم کند اما تا زمانی که با رویه گذشته به کار ادامه دهیم، هیچ ارزش افزوده ای از بخش کشاورزی عاید اقتصاد کشور نخواهد شد.
کد خبر : ۱۹۱۸۸۹

به گزارش بورس نیوز، حسن فروزان‌فرد اظهار کرد: بدون تردید خام‌فروشی محصولات کشاورزی هیچ کمکی به رشد اقتصادی نمی‌کند و تنها راه حل اثرگذاری صادرات محصول صنایع تبدیلی است که به ایجاد ارزش افزوده منجر شده است. اما صادرات محصولات کشاورزی با قیمت و شیوه‌های امروز تاثیری در ارزش‌آفرینی و توسعه بخش کشاورزی ندارد و تنها به کاهش رفاه مصرف‌کننده داخلی و افزایش قیمت محصول تازه‌خوری منجر می‌شود.

وی افزود: با صادرات خام محصولات کشاورزی تنها قیمت را برای مصرف‌کننده داخلی و صنایع تبدیلی افزایش می‌دهیم. این اتفاق در نیمه دوم سال گذشته افتاد. افزایش صادرات گوجه‌فرنگی خام به عراق هرچند سود خوبی در مقطع کوتاه مدت عاید کشاورز و دلالان کرد اما حجم تولید محصول نهایی در صنایع تبدیلی را کاهش داد و قیمت گوجه و محصولاتی که از این محصول به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کرد، برای مصرف‌کننده داخلی دو تا 3 برابر افزایش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: رقابت‌پذیری محصولات صنایع تبدیلی قربانی تصمیم نابخردانه افزایش صادرات خام محصولات کشاورزی شد درحالیکه طی آن دوره هیچ ارزش افزوده قابل توجهی هم ایجاد نشد.

فروزان‌فرد بیان کرد: این درحالی است که براساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، صنیع تبدیلی باید توسعه پیدا کند تا کشاورزی در ایران هرچه بیشتر به سمت حرفه‌ای شدن و بهره‌وری و ارزش‌افزوده نهایی پیش برود. در بخش کشاورزی آنچه ابزار توسعه است، سازماندهی برای خرید بلندمدت و پایدار صنایع تبدیلی از کشاورز و برنامه‌ریزی برای تولید پایدار و بلند مدت کشاورز است. بی‌تدبیری ‌ایی مثل افزایش ناگهانی صادرات خام محصولات کشاورزی به کشورهای همجوار چنین معادلاتی را بر هم می‌زند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که به واسطه بارش‌های مناسب آغاز سال جاری و ترسالی مطلوب کنونی بخش کشاورزی بتواند آسیب‌های ناشی از محدودیت آب و دیگر مسائل را جبران کند. پیش بینی ما از وضعیت رشد کشاورزی در سال جاری مثبت است. امیدواریم که این بارشها فرصت تولید حرفه ای بخش کشاورزی و رشد صادرات صنایع تبدیلی را فراهم کند اما تا زمانی که با رویه گذشته به کار ادامه دهیم، هیچ ارزش افزوده ای از بخش کشاورزی عاید اقتصاد کشور نخواهد شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالا انجام خواهد شد؛

عرضه بیش از 34هزار تن مواد شیمیایی در بورس کالا

معاون سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی گفت:

زعفران، دومین محصول باارزش خراسان رضوی

در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود؛

عرضه بیش از 31هزار تن مواد شیمیایی در بورس کالا

ارسال نظر