بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی مطرح شد؛

کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی، کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری است. به این معنا که بازار بر اساس سازوکار درونی خود، خودش را تغذیه کند؛ به این ترتیب قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا و نه دستور بانکی تعیین می‌شود.
کد خبر : ۱۹۱۸۹۸

به گزارش بورس نیوزِ، علی صالح‌آبادی درباره راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهار کرد: مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی، کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری است. به این معنا که بازار بر اساس سازوکار درونی خود، خودش را تغذیه کند؛ به این ترتیب قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا و نه دستور بانکی تعیین می‌شود.

وی افزود: بازار متشکل ارزی برای اسکناس است؛ نه حواله، زیرا حواله در حال حاضر در نیما عرضه می‌شود؛ مردم در حال حاضر برای دریافت اسکناس در چارچوب مقررات ابلاغی بانک مرکزی به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و تا سقف ۲۰۰۰ دلار ارز دریافت می‌کنند.

صالح آبادی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد راه‌اندازی بازار متشکل، تعریف نقش بازارگردانی برای بانک مرکزی است. بازارگردانی بانک مرکزی مهم ترین نقشی است که بازار متشکل ارزی دارد و این ویژگی می‌تواند تاثیر مهمی در بازار ارز داشته باشد.

وی در مورد نقش و اهمیت راه اندازی بازار متشکل ارزی در برچیدن بازارهای غیر متشکل گفت: در روش‌های سنتی تاخیر وجود داشت ولی با روش جدید به دلیل اینکه فرایندها به صورت آنلاین انجام می‌شود، شبیه بورس است و می‌تواند در لحظه در بازار پوزیشن بگیرد. من فکر می‌کنم به این ترتیب قیمت‌ها به سمت شفافیت بیشتر پیش خواهد رفت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: مردم اعتماد بیشتری به قیمت‌های بورس دارند؛ اگر این سامانه راه‌اندازی شود دیگر کسی برای نرخ ارز راهی چهارراه استانبول و صرافی‌های متفاوت نمی‌شود. بازار متشکل توانایی جمع کردن بازار غیر متشکل را دارد و می‌تواند به مرجع معتبری برای نرخ ارز شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انتقاد از تزریق پارامترهای منفی به سرمایه‌گذار/ بازار متشکل ارزی به داد زیان‌ده‌ها می‌رسد!

در گفت‌وگو با دبیر شورای عالی کانون صرافان بررسی شد؛

ریزش بازار ارز و آینده آن/ سیاست بانک‌مرکزی به کجا ختم می‌شود

ارسال نظر