بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
راه‌اندازی این بازار حتی سیاستگذار را از تفکر ‌‏کنترل روزانه قیمت ارز خلاص می‌کند اما باید تاکید کرد که ابزاری مانند «بازار متشکل ارزی» نیز در سایه آرامش نسبی در حوزه سیاستگذاری و ‌‏اقتصادی می‌تواند کاربردی باشد.
کد خبر : ۱۹۱۹۲۹
به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، پس از اعلام تشکیل بازار متشکل ارزی بسیاری گمان می‌کردند برای تکرار نشدن خطاها و ‏اشتباهات گذشته، این بازار تحت مدیریت بورس عملیاتی خواهد شد. 
این مهم از سوی مدیران بانک مرکزی نیز مورد تایید قرار ‏گرفت اما؛ به یکباره نگاه ایشان تغییر یافت و اعلام کردند بازار متشکل ارزی نیز توسط بانکی‌ها مدیریت می‌شود. این اتفاق با ‏مخالفت و انتقاد اهالی بازار سرمایه رو‌به‌رو شد؛ بازارسرمایه‌ای‌ها بر این عقیده هستند که بورس تمام سازوکار لازم برای ‏اجرای این مهم را دارد. ‏

سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و حواشی پیرامون آن، اظهارکرد: تمامی ابزارها و نهادهایی که در راستای بهبود وضعیت و ثبات بازار تشکیل می‌شوند باید در بستر آرامش شکل گرفته تا اثرات مثبتی را بر اقتصاد بگذارند؛ بنابراین اگر مسئولان اقتصادی در راستای درک ریسک‌های اقتصادی نتوانند عملکرد موثری را از خود نشان دهند، تضمینی برای به سرانجام رسیدن بازار متشکل ارزی نیست و شاید این راهکار نیز بدون رسیدن به هدف، منجر به شکست شود.

وی ادامه داد: اما تاکنون، راه‌اندازی این بازار جو اقتصاد را کمی التیام بخشیده و بازار ارز تحت‌تاثیر راه‌اندازی «بازار مشکل ارزی» کمی آرام شده ضمن آنکه نباید کاهش تنش‌های سیاسی و بین‌المللی را هم از قلم انداخت.

دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به نیازهای حوزه ارز در کشور، تصریح کرد: تصور بر آن است که بازار ارز نیازی فراتر از راه‌اندازی بازار مشتکل ارزی دارد؛ در کانون پیشنهادات متنوعی به دولت ارائه شده اما جلسات مدنظر در بانک‌مرکزی کماکان برگزار نشده است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که قیمت‌گذاری ارز را باید به بازار سرمایه و سازوکارهای آن سپرد؛ زمانی که چنین اقدامی عملیاتی شود حتی سیاستگذار نیز از تفکر ‌‏کنترل روزانه قیمت ارز نیز خلاص می‌شود اما از سوی دیگر باید تاکید کرد که آن ابزار نیز در سایه آرامش نسبی در حوزه سیاستگذاری و ‌‏اقتصادی کشور می تواند کاربردی باشد.

اسلامی بیدگلی با ارزیابی آنکه این بازار باید زیر نظر بانک‌مرکزی باشد یا بازارسرمایه ، تاکید کرد: بازار متشکل ارزی باید تشکیل شود و جزو نیازهای بازار بوده اما اینکه تحت نظر کدام بازار باشد، حساسیت ویژه‌ای وجود دارد اما نباید فراموش کرد که به دلیل نوع تقسیم ارز بین صرافی‌ها اساسا چگونه رانت ‌‏ایجاد شد زیرا این نوع بازار زیر نظر بانک‌مرکزی علنا غیرشفاف بود. 

دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در پایان خاطرنشان کرد: بازار ارز ‌‏علیرغم حجم زیادو تاثیر فراوانی که در اقتصاد داشته اما به لحاظ  تعداد ابزار و مدیریت ریسک هنوز کال ‏است.‏
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر