بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
«خریخت» مدتی است که در دام زیان افتاده و نتوانسته راه فراری برای آن پیدا کند. نقش ساختار بهای تمام شده در این امر پررنگ است اما با این وجود، در بازار سرمایه به کام سهامداران حرکت کرده است.
کد خبر : ۱۹۱۹۸۴
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، عملکرد شرکت «صنایع ریخته‎گری ایران» در سال 97 همانند سال‎های گذشته منجر به شناسایی زیان شد.
بازدهی سنگین در حالت سرخ / «خریخت» در دام زیان

شرکت «صنایع ریخته‎گری ایران» از سال 89 وارد مدار زیان شد و از آن پس هر از گاهی تن‎پوش سرخ بر تن صورت‎های مالی خود می‎کند. در نتیجه آن، در پایان اسفند ماه سال گذشته بالغ بر 453 میلیارد ريال زیان انباشته به شرکت تحمیل شد. 
همانطور که در تصویر ذیل ملاحظه می‎فرمایید، سود زیان‎سازی با شیب نسبتا تندی تا سال 91 ادامه داشت و در این سال به 124 میلیارد ريال رسید. پس از آن، اندکی عملیات شرکت بهبود یافت؛ هر چند که سال 92 نیز با زیان خالص همراه بود. اما در سال 95 مجددا با شتاب بسیاری به ورطه زیاندهی افتاد که تا پایان سال 97 ادامه داشته است.
 بازدهی سنگین در حالت سرخ / «خریخت» در دام زیان
به دنبال فرورفتن بازار خودرو در رکود و کاهش مقدار تولید خودروسازان، به خصوص در سال‎های اخیر، مقدار فروش «خریخت» نیز افت فاحشی کرد؛ به گونه‎ای که از 9577 تن محصول تولیدی در سال 96، به نصف در سال 97 تنزل یافت.
هزینه‎های سنگین تولید به عنوان بزرگترین مشکل این قطعه‎ساز به شمار می‎رود. علاوه بر افزایش هزینه خرید مواد اولیه، سربار ساخت نقش نسبتا پررنگی در ساختار بهای تمام شده دارد.
البته لازم به ذكر است «خریخت» در برنامه خود تامين قراضه از شركت‎هاي موجود در ساوه و سطح استان را گنجانده كه به دليل در دسترس بودن، كاهش هزينه‎هاي حمل و نقل و به دنبال آن، افزايش بهره‎وري را به دنبال دارد. همچنين ادامه استفاده از ذغال چوب به دلیل بالا بودن قیمت الکتروگرافیت، ادامه خواهد داشت.

 
مانده تسهیلات بانکی در پایان سال 97 بالغ بر 370 میلیارد ريال بود که جهت بهبود وضعيت توليد و تامين كمبود نقدينگي، در سال جاری 200 میلیارد ريال دیگر به رقم آن افزوده خواهد شد. به این ترتیب، باید منتظر افزایش هزینه مالی بنشینیم.
در مجموع، وضعیت صورت‎های مالی شرکت «صنایع ریخته‎گری ایران» مثبت ارزیابی نمی‎شود و در صورتی که میزان تولیدات شرکت‎های خودروساز افزایش نیابد، مشکلات کنونی این شرکت همچنان پا برجا خواهد ماند.
اما در بازار سرمایه این شرکت موفق عمل کرده و در سال 97 بازدهی 134 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 105 درصد رشد قیمت داشته که در نوع خود جالب توجه است. 
49 درصد از شرکت‎کنندگان در نظرسنجی امروز بورس نیوز، ابزار تمایل به خرید سهام «خریخت» کردند و 51 درصد دیگر متمایل به فروش بودند.
 بازدهی سنگین در حالت سرخ / «خریخت» در دام زیان
در معاملات امروز «خریخت» 799 خریدار در مقابل 491 فروشنده صف آرایی کردند. همان‎گونه که نظرسنجی نشان داد، قدرت فروش بیش از خرید بود و همگام با هوای ابری بازار، افت قیمت دیگری در کارنامه معاملات سهم نوشته شد.
حقوقی‎ها در مدت گذشته از سال 98 بیشتر میل به خروج داشتند؛ به گونه‎ای که در برآیند این مدت، بیش از 99 میلیارد ريال از سهام این قطعه‎ساز از حقوقی به حقیقی انتقال یافت.
 بازدهی سنگین در حالت سرخ / «خریخت» در دام زیان
در معاملات روز جاری نیز وضعیت به همین شکل بود و حقوقی‎ها حدود 456 هزار سهم را به فروش رساندند و در مقابل، 200 هزار سهم خریداری کردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر