بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
سپرده گذاری در بانک ها، در کشور ما سرمایه گذاری بدون ریسک تلقی می گردد، در حالی که عملا نباید چنین نگرشی در مورد سپرده گذاری وجود داشته باشد و در دنیا هم چنین تصوری مرسوم نیست.
کد خبر : ۱۹۲۰۵۵
«ادغام» نوش‌داروی بانک‌های ناسالم نیست/ بررسی شرط و شروط ادغام و عدم تحمیل به بانک پذیرنده

به گزارش بورس نیوز، شایعه ادغام ۲ بانک و ۲ موسسه مالی بر سر زبان ها و گفته می شود بانک دی و سرمایه و موسسه اعتباری نور در موسسه اعتباری ملل ادغام خواهند شد.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: چیزی در مورد ادغام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مذکور نشنیده‌ام؛ ولی ادغام تنها راه درمان بانک‌های مشکل‌دار نیست.

وی افزود: در نظر داشته باشید که برخی از موسسات مالی و اعتباری، خود حاصل ادغام چند موسسه کوچکتر هستند و اگر ادغام راه درمان مشکلات این مجموعه ها بود، امروز نباید دچار مشکل می شدند.

ندری در رابطه با راهکارهای رفع مشکلات موسسات مالی و بانک های زیان ده گفت: نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام بانک‌های مشکل‌دار تجویز کرد و با توجه به وضعیت هر بانک، راه‌حل رفع مشکل هم متفاوت خواهد بود. معمولا مقام ناظر (بانک مرکزی) با تکیه بر اطلاعات جامعی که از بانک‌ها و موسسات مالی در اختیار دارد، از بین روش‌های حل‌و‌فصل یا اصطلاحا روش‌های گزیر برای رفع مشکلات بانک‌ها، یک روش را در پیش می‌گیرد. معمولا اعلام ورشکستگی آخرین گزینه‌ای بوده که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد و تلاش می‌شود از سایر روش‌های گزیر، مشکلات بانک‌های ناسالم برطرف شود.

وی اضافه کرد: یکی از این روش‌ها واگذاری موسسه یا بانک مشکل‌دار به یک بانک سالم است؛ بانک سالم مسئولیت پرداخت بدهی سپرده‌گذاران را به عهده خواهد گرفت و دارایی‌های بانک ناسالم را تملک خواهد کرد؛ روش دیگر، ادغام است که یک یا چند بانک ناسالم در یک بانک پذیرنده ادغام خواهند شد. 

ندری تصریح کرد: ادغام به بانک‌ها تحمیل نخواهد شد و شرط آن، این است که بانک پذیرنده در صورت ادغام دچار مشکل نشود. روش های متعدد دیگری هم وجود دارد و تشکیل یک شرکت مدیریت دارایی و خرید دارایی های مسموم بانک های ناسالم هم از روش های گزیر است که با حمایت دولت می تواند به رفع مشکلات کمک کند. اینکه کدام روش برای حل مشکل یک بانک ناسالم مناسب است بستگی به وضعیت هر بانک دارد و مشخص نیست چرا از بین روش های متعدد گزیر، ادغام نخستین راهی است که از آن صحبت می شود.

ندری تصریح کرد: به هر حال پس از تشخیص یک بانک ناسالم، در مرحله اول مدیران بانک برکنار شده و یک سرپرست موقت یا هیات سرپرستی جدید از سوی مقام ناظر تعیین می شود تا از افزایش مشکلات بانک یا موسسه ناسالم جلوگیری شود. سرپرست جدید معمولا اجازه اخذ سپرده جدید را ندارد و سعی می کنند با ارزیابی دقیق دارایی ها و بدهی های بانک یا (AQR) ، راه حل مشکلات بررسی شود.  ممکن است مشکلات موسسه ناسالم با وجود یک سرپرست جدید مورد وثوق بانک مرکزی و انضباط در آن بانک، کاهش یابد و نیازی به استفاده از روش های دیگر نباشد.

این کارشناس پولی و بانکی در خاتمه گفت: آخرین روش برخورد با بانک های ناسالم، اعلام ورشکستگی است؛ ولی معمولا چنین روشی در کشور ما در پیش گرفته نمی شود و ضمنا به لحاظ قانونی در این زمینه ضعف هایی وجود دارد که نمی توان به راحتی اعلام ورشکستگی یک بانک مشکل دار را اعلام کرد. نکته حائز اهمیت این است که سپرده گذاری در بانک ها، در کشور ما سرمایه گذاری بدون ریسک تلقی می گردد، در حالی که عملا نباید چنین نگرشی در مورد سپرده گذاری وجود داشته باشد و در دنیا هم چنین تصوری مرسوم نیست.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر