بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
رییس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

افزایش ظرفیت تولید مواد اولیه دارو در کشور

کمتر از ۳ درصد از داروهای نهایی و ساخته‌شده، مستقیماً وابسته به واردات است و بیش از ۹۷ درصد داروهای مصرفی کشور در داخل کشور تولید می‌شود.
کد خبر : ۱۹۲۱۱۷
به گزارش بورس نیوز، تحریم ها اگر چه شامل دارو نمی شود، اما با توجه به محدودیت های انتقال ارز و... به نظر می رسد تحریم ها صنعت دارو را هم تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند تحریم ها می تواند فرصتی برای برخی صنایع باشد که بیشتر به سمت داخلی سازی حرکت کنند.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت صنعت دارو بیان کرد: بدون ترديد صنعت تولید مواد اولیه دارو در کشور این پتانسیل را دارد که توسعه یافته و کشور را در تامین مواد اولیه دارویی به خودکفایی برساند؛ كما اينكه طي دو سال گذشته درصد خودكفايي در توليد مواد اوليه دارويي از ٥٤٪؜ به ٦٧٪؜ رسيده است. اما بايد توجه داشت كه مجموع شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ، بستر توسعه صنایع مختلف را مهیا می کند و با توجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، از جمله عدم ثبات اقتصادی، جهش های ناگهانی نرخ ارز و تورم، نرخ سود بالای سپرده های بانکی و بازدهی بالای بازار ارز و طلا و غيره از جذابیت سرمایه گذاری در بخش تولید کاسته، و اين صنعت نيز از اين قاعده كلي مستثني نبوده  و تحت تاثیر قرار گرفته است. از سوی دیگر سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان نهادهای متولی صنعت دارو، سیاست های انگیزشی صحیحی اجرا نکرده اند که به توسعه صنعت دارو کمک کند. اقداماتی مانند بازنگری تعرفه های گمرکی برای جلوگیری از واردات محصولی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، و ايجاد موانع فني براي واردات كالاي مشابه می تواند موثر باشد. در حال حاضر به بهانه نگرانی از کمبود دارو برخی اقلام که در حال تولید آن را در کشور هستيم ، وارد می شود.

وی افزود: بستر توسعه اين صنعت وجود دارد و مزایای متعددی همچون انرژی ارزان قیمت، نیروی کار فراوان و ارزان، قوانین زیست محیطی آسان، منابع فراوان گیاهی و معدنی و نفتی و... در كشور امتيازاتي است كه بسياري از آنها منحصر بفرد است.

اختراعی در رابطه با علل افزایش بهای تمام شده دارد اظهار داشت: بهای تمام شده تولید مواد اولیه دارو در کشور در سال 97 تقریبا 35 درصد افزایش داشته است. علت این افزایش، رشد محصولات پتروشیمی ، نرخ ارز، و ساير شاخص هاي تورمي بوده است. در حالی که مواد اولیه وارداتی افزایش قیمت به مراتب کمتری داشته اند. علت این تفاوت قیمت آن است که محصولات وارداتی کلا با دلار 4200 تومانی وارد مي شوند ؛ ولی تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در کشور به دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط برای تامین مواد واسطه وارداتي دسترسی دارند و بخشی از مواد اولیه جانبی و حلال ها ي مصرفي مشمول دریافت ارز دولتی نیست.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی در حال حاضر کمبود نقدینگی در صنعت است. از سوئی مطالبات تولیدکنندگان مواد اولیه دارو با تاخیر بسیار پرداخت می شود و از سوی دیگر، دریافت تسهیلات از بانک ها هم با مشکلات بسیار مواجه است. ضمن اینکه مقاومت در برابر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی تولید داخل، منطقی نیست و می تواند منجر به عدم جذابیت تولید و کاهش تولید در آینده منجر شود. این مشکلات بیش از تحریم ها، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.



این فعال صنعت دارو در خاتمه تصریح کرد: کمتر از ۳ درصد از داروهای نهایی و ساخته‌شده، مستقیماً وابسته به واردات است و بیش از ۹۷ درصد داروهای مصرفی کشور در داخل کشور تولید می‌شود. این ۳ درصد داروی وارداتی هم عمدتاً داروهای مربوط به بیماران خاصی است که تعدادشان اندک است. 
با تمهیدات اندیشیده شده، روند وابستگی مواد اولیه دارویی به واردات کاهشی بوده و ظرف ۲ سال گذشته، ظرفیت تولید مواد اولیه دارو در کشور از ۵۴ درصد به۶۷ درصد رسیده و به افزایش این میزان بسیار خوش‌بین هستیم. در صورت حمایت مسئولان، پتانسیل‌های لازم جهت خودکفایی درزمینهٔ تولید مواد اولیه دارو در کشور راداریم. علاوه بر این درزمینهٔ محصولات بسته‌بندی دارو ۱۰۰درصد خودکفا هستیم و درزمینهٔ مواد جانبی هم‌وابستگی به واردات بسیار اندک است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر