بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
دو محصول اصلی شرکت یعنی اوره و کریستال ملامین در سال گذشته با رشد قابل توجه نرخ‌ها در بازارهای داخلی و صادراتی همراه بوده‌اند و می‌توان دلیل اصلی رشد سودآوری شرکت را در افزایش نرخ فروش محصولات با توجه به ثبات مقادیر تولید و فروش شرکت لحاظ کرد.
کد خبر : ۱۹۲۱۳۴
رشد نرخ اوره داخلی و افزایش بیش از ۲برابری سود خالص/ نرخ گاز بر اساس مصوبات

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، شرکت پتروشیمی خراسان بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ماهه حسابرسی شده منتهی به ۲۹اسفند۹۷ موفق به کسب سود خالص ۵.۵۸۹میلیارد ریال و معادل ۳.۱۲۳ریال به ازای هر سهم شده که این سود در مقایسه با سال قبل افزایش محسوس و قابل توجه ۱۱۶درصدی را نشان می‌دهد.

دو محصول اصلی شرکت یعنی اوره و کریستال ملامین در سال گذشته با رشد قابل توجه نرخ‌ها در بازارهای داخلی و صادراتی همراه بوده‌اند و می‌توان دلیل اصلی رشد سودآوری شرکت را در افزایش نرخ فروش محصولات با توجه به ثبات مقادیر تولید و فروش شرکت لحاظ کرد. 

از سوی دیگر شناسایی مبلغ ۳۵۵میلیارد ریال سود تسعیر ارز در بخش سایر درآمدهای عملیاتی و همچنین افزایش ۷۰درصدی درامدهای غیرعملیاتی بابت سود سپرده‌گذاری بانکی به مبلغ ۶۵۹میلیارد ریال از دیگر عوامل رشد سودآوری شرکت در این سال بوده است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت ارائه شده است.

رشد نرخ اوره داخلی و افزایش بیش از ۲برابری سود خالص/ ۳۵.۵میلیارد تومان سود تسعیر ارز شناسایی شد

شرکت پتروشیمی خراسان در سال گذشته ۳۰۴هزار تن اوره صادراتی با متوسط نرخ ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تن به فروش رسانده و این نرخ در حال حاضر و بر اساس گزارش اردیبهشت ماه سال جاری معادل ۲۱میلیون ریال به ازای هر تن است.

همچنین نرخ فروش اوره داخلی که از ابتدای مهرماه سال۹۷ بر اساس نرخ‌های متوسط بورس‌کالا قیمت‌گذاری می‌گردد، در سال گذشته ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار ریال بوده و این در حالی است که این نرخ در اردیبهشت ماه سال جاری به بیش از ۱۶میلیون ریال رسیده است.

به نظر می‌رسد که پتانسیل اصلی رشد سودآوری شرکت در سال جاری نیز از محل فروش اوره داخلی با نرخ‌های فعلی خواهد بود.

نرخ فروش کریستال ملامین نیز در سال گذشته به طور متوسط ۹۳میلیون و ۲۰۰هزار ریال بوده که این نرخ در حال حاضر به ازای هر تن ۹۵میلیون ریال است.

همچنین این شرکت موفق به فروش ۲۲هزار تن آمونیاک در سال گذشته و با متوسط نرخ ۱۳.۳میلیون ریال شده و این نرخ بر اساس گزارش عملکرد اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۴.۳میلیون ریال محقق شده است.

در بخش هزینه‌های تولید و بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، در حدود ۵۰درصد از هزینه‌های تولید شرکت مربوط به گاز خوراک مصرفی، ۴۶درصد مربوط به هزینه‌های سربار و ۴درصد نیز هزینه‌های دستمزد مستقیم است.

نرخ گاز خوراک مصرفی شرکت در سال جاری به نظر می‌رسد که با توجه به رشد نرخ دلار سامانه نیما و منظور کردن نرخ متوسط ۱۱ تا ۱۲سنتی به ازای هر مترمکعب به بیش از ۱۲هزار ریال برسد. 

بر پایه این گزارش، نرخ گاز سوخت مصرفی شرکت‌های پتروشیمی نیز قرار است بر اساس مصوبات بودجه سال ۹۸ با ۱۰۰درصد رشد نسبت به سال ۹۷همراه باشد و انتظار می رود که نرخ گاز سوخت شرکت به حدود دو هزار و ۸۰۰ ریال به ازای هر مترمکعب برسد. 

در سال های اخیر ترکیب گاز مصرفی شرکت در حدود ۵۵درصد گاز خوراک و ۴۵درصد نیز سوخت مصرفی بوده است.

در پایان و با توجه به شرایط فعلی نرخ‌های ارز و نرخ‌های جهانی و داخلی اوره و همچنین افزایش برخی از هزینه‌های تولید از جمله نرخ خوراک و نرخ سوخت گاز، می‌توان انتظار داشت که سود خالص هر سهم شرکت در سال ۹۸ در محدوده ۴.۰۰۰ تا ۴.۵۰۰ ریال محقق شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر