بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت:

توسعه روابط ایران و افغانستان در قالب یک برنامه جامع

عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: توسعه روابط ایران و کشور همسایه افغانستان باید در قالب یک برنامه جامع برای هدایت مناسبات اقتصادی، تنظیم و اجرایی شود.
کد خبر : ۱۹۲۱۹۴

به گزارش بورس نیوز، امیرهوشنگ امینی اظهار کرد: توسعه روابط ایران و کشور همسایه افغانستان باید در قالب یک برنامه جامع برای هدایت مناسبات اقتصادی، تنظیم و اجرایی شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی افغان، بار‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما برای اینکه این سرمایه‌گذاری مشترک به نفع فعالان اقتصادی ایرانی هم باشد باید برنامه جامعی از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شود تا هر دو طرف بدانند که بر چه مبنایی می‌توانند عمل کنند.

عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: شناخت بازار‌های هدف گام اصلی افزایش صادرات محسوب می‌شود. این شناخت نباید تنها به فعالان تجاری محدود شود، زیرا توسعه صادرات در گروی انجام مطالعات تحقیقی گسترده است. بازار صادراتی اطلاعات به‌روز می‌خواهد و باید نیازسنجی صورت گیرد که به طور نمونه بازار فعلی افغانستان نیازمند واردات چه کالا‌هایی از ایران است؟

امینی ادامه داد: آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ نشان می‌دهد که از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به مقصد ۱۵ کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از ۵۴ درصد صادرات ایران به مقصد کشور‌های همسایه بوده است.

وی تصریح کرد: بررسی تراز تجاری در تجارت با کشور‌های همسایه نشان می‌دهد که تجارت ایران با عراق با مثبت ۸.۹ میلیارد دلار و تراز تجاری با افغانستان با ۲.۹ میلیارد دلار بالاترین تراز تجاری در تجارت ایران و همسایگان را در سال ۹۷ رقم‌زده است؛ اگر چه به باور فعالان اقتصادی، با وجود افزایش سهم کشور‌های همسایه در سبد صادراتی ایران، هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت کشور‌های همسایه به خوبی استفاده کنیم.

عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: ۱۰ درصد از صادرات کل کشور را صادرات به افغانستان تشکیل می‌دهد. افغانستان به جهات مختلف برای ایران بازار پرسودی محسوب می‌شود؛ از طرفی زیرساخت‌های این کشور به‌گونه‌ای است که نیازمند واردات از خارج است و ایران تنها کشور هم‌زبان و هم‌مرز با افغانستان محسوب می‌شود که این عوامل امتیاز مثبتی در روابط اقتصادی دو طرف به شمار می‌رود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر