بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
جراحی نظام بانکی طی سال جاری به اشتباه به واژه ادغام، پیوند زده شد و مسئولان بانک‌مرکزی، بورس و حتی خود بانک‌ها تن به نسخه‌ای اشتباه داده‌اند که انتهای آن فرار سرمایه از نهادهای پولی و مالی است اما ادغام نه‌تنها نوشدارو نیست بلکه مُسکن مقطعی بهبود نظام بانکی هم نیست و باید وزارت اقتصاد در تفکر راهکار واقعی برای خروج بانک‌ها از بحران‌ داشته باشد.
کد خبر : ۱۹۲۲۰۶
11

به گزارش بورس‌نیوز، نخستین خبری که منبی بر ادغام بانک‌ها از سال گذشته به گوش رسید و پیگیری صریح و شفافی تا به این لحظه داشته، بورس‌نیوز بود که ادغام نظامی‌ها زیرز چتر بانک سپه را علنی و اطلاع‌رسانی کرد و بسیاری از مدیرعاملان همین غیرنظامی‌ها نیز به صراحت از این تصمیم و متضرر شدن سهامدارانشان گفتند و اما این تصمیم به مرحله‌ای رسید که سهامداران نظامی گویا فقط باید از این فرمان اطاعت کنند، تصمیمی اشتباهی که خنجر دوست را در پیکره بانک‌ها فرو برد.

حال در تازه‌ترین خبرها، قرار است که اضلاع یک مربع ادغامی دیگر تشکیل شود و حاصل دو بانک و دو موسسه مالی و اعتباری اینبار در یکدیگر گره زده شود اما فرق بزرگ آن با ادغام نظامی‌ها این است که دیگر در این ادغام غیرنظامی‌ها بانک «سپه» وجود ندارد که سایه‌ای برای این ادغام باشد و شاید بهترین عنوان، یک چرخ‌گوشت با «مارک» ادغام، بوده که بر تن این بانک‌ها بزودی زده خواهد شد.

شایعه ادغام موسسه اعتباری ملل با بانک دی، موسسه اعتباری نور و بانک سرمایه این روزها جدی‌تر شده و گفته می‌شود سکاندار «وملل» این روزها تحت فشار بانک‌مرکزی برای پذیرش هیات سرپرستی یا ادغام این 3 بانک بحران زده قرار گرفته است.

اگرچه این 3 بانک به آستانه بحران رسیده، املاک و دارایی‌های زیادی دارند که از ارزش بالایی برخوردار است؛ ولی شرایط اقتصادی کشور، به راحتی اجازه نقد کردن این اموال را نخواهد داد. 

این شایعه در شرایطی مطرح‌شده که هنوز تلخی خاطره ادغام بانک‌های نظامی از خاطر سهامداران پاک نشده و ضمنا ترکیب این سه بانک مشکل‌دار در هر بانک یا موسسه مالی می‌تواند فاجعه‌ای جدی به بار آورد. 

وضعیت این ۳ بانک دی، سرمایه و نور به حدی وخیم است که به نظر می رسد قرار است از مشتی گوشت فاسد، کبابی برای سهامداران فراهم شود که حاصل آن جز مسمومیت و ضرر و زیان سهامداران نخواهد بود.
 
خبرنگار بورس نیوز در روزهای تعطیل اواسط ماه‌رمضان در دفتر سرپرست موسسه نور حضور پیدا کرد و قرار شد نسبت به شفافیت این موضوع و برخی مسائل دیگر اقداماتی به عمل آید، ولی تاکنون مدیران این بانک مهر سکوت بر لب زده‌اند و حتی قول کلامی خودشان که از دهان مبارک جاری شد را کاملا به فراموشی سپردند.

نگاهی به آمارهای اضلاع این مربع
به طور کلی، بانک های دی، سرمایه، ملل و نور بر روی نوار سرخ حرکت می کنند و نگاهی به صورت های مالی شرایط اضطراری را نشان می دهد.
بر اساس آخرین صورت های مالی منتشر شده، سرمایه این چهار بانک رقم های چندان دندان‎گیری نیست و مجموع سرمایه آن ها معادل 1946 میلیارد تومان است.

11
 
این میزان سرمایه در فرایندی به کار گرفته شده که به صورت کلی، ثمره‎ای جز ثبت 24654 میلیارد تومان زیان انباشته نداشته است. بانک «سرمایه» با ثبت زیان انباشته 16621 میلیارد تومانی، سرآمد این گروه است و بانک «دی» نیز با 8190 میلیارد تومان زیان انباشته، به دنبال «سرمایه» حرکت می کند. البته دو موسسه اعتباری «ملل» و «نور» اندکی شرایط بهتری دارند. 

11
 
نگاهی به سمت راست ترازنامه نشان می دهد که بیش از 63302 میلیارد تومان دارایی در این بانک ها خوابیده است. بانک «دی» بیشترین میزان دارایی را در این بین دارد.

11
 
اما در آن سوی ترازنامه، این چهار بانک بالغ بر 85708 میلیارد تومان بدهی به بار آورده اند. بنابراین، می توان چنین گفت که نسبت بدهی در مجموع این بانک ها، در عدد 1.3 قرار می گیرد که اصلا مطلوب و مساعد نیست.

11
 
در مجموع، بانک های «دی» و «سرمایه» و موسسه اعتباری «ملل» 52445 میلیارد تومان سپرده جذب کرده‎اند. بیشترین جذب سپرده در بانک «دی» انجام گرفته و در این میان، موسسه اعتباری «نور» تاکنون هیچ‎گونه جذب سپرده نداشته‎اند. البته از آن جایی که «نور» چندان میانه خوبی با شفاف‎سازی ندارد، آخرین صورت مالی منتشر شده مربوط به سال 95 است. حال در دوره های پس از آن چه تغییراتی در صورت های مالی ایجاد شده باشد، الله اعلم.

11
 
در حالی ادغام این چهار بانک کلید خورده که مجموع درآمدهای آن ها منفی است و عملا فعالیت های مشاع و غیرمشاع آن ها هیچ عایدی به همراه ندارد. درآمد بانک «دی» بالغ بر 3086 میلیارد تومان منفی است و «سرمایه» نیز اوضاع مشابه دارد و طبق آخرین صورت مالی ارائه شده، 2273 میلیارد تومان سرخ‎پوش است. 

11


جراحی نظام بانکی، ادغام نیست
در واقع زمانی که صورت‌های مالی این بانک‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد می‌توان دریافت که ادغام هنگامی می‌تواند موثر واقع شود که نظام بانکی دارای ساختار نظامند باشد تا به صورت موازی بتواند ادغام و تصحیح این ساختار منجر به بهبود شرایط بانکی شود؛ تا زمانی که سبد پورتفوی بانکداری در کشور با ترازنامه‌های غیرواقعی و منفی و بدور از واقعیت مواجه شود و نهاد بالاسری تنها لایه از گُل و بلبل را بر دیواره‌های کاه‌گلی آن نقاشی می‌کند ، نظام بانکی نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

سایه ادغام بر میردامادنشین‌ها اما اینبار غیرنظامی/ تعارف کباب فاسد به سهامداران

کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک است  در بانک‌های کشور کمتر از عدد یک است و این یکی از دلایل عدم وجود بانک‌های بورسی و فرابورسی در کشور است. زمانی که سهم دارایی اسمی در ترازنامه همه بانک‌ها، بدهی‌های معوق و مطالبات مشکوک الوصول ترازنامه اکثر بانک‌ها را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است به این نتیجه می‌رسیم که ادغام بانک‌ها بدون اصلاح ساختار نظام بانکداری نمی‌تواند اثربخش باشد.

دیواری که نمی‌توان بر آن یادگاری نوشت

یکی از نکاتی که از این بانک‌های در لیست ادغام به چشم می‌خورد، وجود اموال و مستقلاتی بوده که با وجود شرایط فعلی اقتصاد و عدم خرید و فروش ملک، تقریبا این اموال خواصیت نقدشوندگی خود را از دست داده است اما اگر سری به لوایح و طرح‌ها از بهارستان تا پاستور زده شود، می‌توان مُهر تاییدی بر این اصل زد که اهالی باب‌همایون و شخص وزیر اقتصاد یک مهلت دریافت کرده اند؛ مهلت وزارت اقتصاد به بانک‌ها برای فروش اموال مازاد خود تا پایان سال 98 که اجرایی شدن آن چندان نمی‌تواند در شرایط فعلی رنگ اجرایی را به خود بگیرد مگر با معجزات شرکت‌های تو در تو یا عصای موسی که به صورت غیب به کمک بانک‌های پُر مصیبت می‌آید. 

با نگاهی به این تکلیف قانونی می‌توان دریافت که "تکالیف قانونی بانک ها در الزام به واگذاری اموال مازاد و بنگاه‌های اقتصادی کاملا روشن و شفاف بوده و در قانون تاکید شده  که بانک‌هایی که همچنان به بنگاه داری و افزایش دارایی‌های خود اصرار می‌ ورزند باید بیش از ۲۸ درصد جریمه مالیاتی پرداخت کنند"

سایه ادغام بر میردامادنشین‌ها اما اینبار غیرنظامی/ تعارف کباب فاسد به سهامداران

اما یک سوال پیش می‌آید چه در ادغام بانک‌های نظامی و غیرنظامی که وضعیت سهام آنها به کدام سوء پرواز می‌کند؛ اهالی خانه ملت معتقدند که بانک‌ها باید سهام بنگاه‌های تخت پوشش خود را با نظارت سازمان بورس به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند زیرا بورس زیرساخت‌های مناسبی برای فروش و واگذاری دارایی‌ها و املاک مازاد بانک‌ها دارد ؛ اما نگاه رئیس سازمان بورس در ادغام نظامی‌ها چندان به مذاق بورسی‌ها خوش نیامد زیرا توپ به زمین مدیران ادغام افتاد و کلاه سهامدار را باد برد.
البته این موضوع را اگر تنها از یک زاویه نظاره کنیم در می‌یابیم که در ادغام نظامی‌ها گفتند که قیمت هر سهم نهایتا قیمت اسمی باشد اما با نگاهی عمیق تنها از یک بُعد به این مسئله باید گفته شود که حتی قیمت اموال این بانک‌ها نیز بر دارایی‌ها محاسبه نشد و سکوت سازمان باردیگر به ضرر سهامدار تمام خواهد شد.

رئیسی که تنها اطاعت می‌کند
از سوی دیگر نباید از این نکته گذشت که رئیس سازمان بورس از قول شورای عالی بورس اظهارکرده بود که مجوز این شورای برای نقل و انتقال سهام، خارج از ساعت معاملاتی اخذ شده و در مصوبه آمده است كه حداكثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن، برای آن سهم‌ها گذاشته شود. به عبارتی سازمان بورس ساز و كاری را ترتیب داده است تا سهام این بانک‌ها خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد شوند؛ در این خصوص سعی شده كه تصمیمات به نفع سهامداران باشد، البته این فروش، اختیاری است و هر شخصی كه تمایل داشته باشد، از مكانیزم خارج از ساعت، سهم خود را می‌تواند به نهادهایی كه دارای مجوز هستند، منتقل كند اما اصلا رئیس سازمان به فرعیاتی که برای سهامداران مهم هستند اشاره‌ای نداشتند و دیکته از پیش خوانده شده را قرائت کردند.

سایه ادغام بر میردامادنشین‌ها اما اینبار غیرنظامی/ تعارف کباب فاسد به سهامداران

بازی با سرمایه از میرداماد تا ملاصدرا
باید تلنگری به سازمان‌های پولی و مالی «بورس و بانک‌مرکزی» زد که شو بازی کردن در برهه‌ای که تصمیمات اشتباه منجر به بازی خطرناکی با جیب مردم شده و همین تصمیمات و سکوت‌ها اجازه بازی‌های فراوانی مانند موسسات مالی غیرمجاز و حتی شرکت‌های مانند کنتورسازی شد؛ این سکوت‌ها امروز دیگر جایز نبوده و باید در راستای خالی نشدن بازار «بورس و سپرده‌های بانکی» از سرمایه مردم نسبت به برخی تصمیمات مانند ادغام‌های نظامی‌ها و حتی غیرنظامی‌ها تصمیمی صحیح گرفت که سهامداران متضرر نشوند.

اموال بانک‌های ادغامی کجاست!
بر پایه این گزارش، اگرچه شاید اسامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که مطرح شد و در لیست دوم ادغام‌ها قرار گرفتند در نگاه ادغام‌کننده‌ها همانند خانه‌خرابه‌ای باشند اما اموال آنها در پشت همین مخروبه‌ها برج‌های سربه‌فلک کشیده‌ای بوده که شاید در این برهه‌ از زمان خواصیت نقدشوندگی را نداشته باشند اما باید با تعیین ضرب الاجل هایی برای بانک ها شرایطی را فراهم کرد تا این بخش از نهادهای اقتصادی کشور به سمت سبک سازی اموال خود حرکت کنند؛ بخش بزرگی از سرمایه مردم در اموال و املاک بانک‌ها منجمد شده است.

مسئولیت پذیری و شفافیت مالی زیربنای شاه کلید موفقیت ادغام
طباطبایی مزدآبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها خاطرنشان کرد: زمانی که دو بانک با یکدیگر ادغام می شوند باید تمامی مسائل آنها شناخته شده و برای آن برنامه ریزی شود ،مسائلی از قبیل سودآوری، بهره‌وری، مدیریت منابع انسانی از مهمترین مولفه های ادغام است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد : بسیار مهم است که بدانیم مبنای شکل گیری موسسات مالی وابسته به نهادهای نظامی بر چه مبنایی استوار بوده و اساسا میزان بدهی و ناترازی که در صحبت‌های رئیس بانک مرکزی شنیده می‌شود، چگونه است ؟و از سوی دیگر منافع مردم چگونه تامین خواهد شد؟

سایه ادغام بر میردامادنشین‌ها اما اینبار غیرنظامی/ تعارف کباب فاسد به سهامداران

طباطبایی مزدآبادی معتقد است: زمانی که ادغام موسسات با یک بانک تداعی کننده یک دور باطل باشد که احساس مسئولیت موسسات مالی و بانک های زیان ده را به گردن بانک بزرگتر و بانک بزرگ تر آن را به گردن بانک مرکزی و سپس بانک مرکزی آن را به گردن دولت انداخته و در نهایت ملت مقصر جلوه داده شوند دور باطلی است ،که تاوان سوء مدیریت آن را مردم و سرمایه‌گذاران  می پردازند.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین معتقد است :مدیریت منابع انسانی در بانک های ادغام شده مهمترین گام در فرآیند ادغام است که اگر به درستی هدایت شود ،می توان گفت ادغام مسیر صحیحی را طی خواهد کرد ،اما اگر سیاست های مدیریتی با منابع انسانی از جمله اصول شایسته سالاری،  استخدام ،گزینش های مدیران میانی و بالا و آموزش و کارکنان تغییر پیدا نکند ادغام به بیراهه خواهد رفت .
 
باید بر این نکته کرد که بورس‌نیوز، تریبون تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی بوده و می‌تواند زمانی که قفل سکوت مدیران این بانک‌ها شکسته شد، از طریق استدیوی خبر خود نسبت به انتشار آن اقدام کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
سپاس از مطلب کامل و جامع‌تون. باشد تا گوش‌های رییس روسا باز شود و انقدر از جیب ملت برای درمون این اقتصاد فلک زده خرج نکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
لعنت به شماها ای دروغگوها که شماها باعث ضرر و زیان می شوید....پول می گیرید و مطلب دروغ می زنید
مدیر سایت
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
مُهر تایید وزیر اقتصاد بر ادغامی دیگر؛
با کد خبر 192234