بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
وزیر اقتصاد گفت: نفت و گاز از منابعی است که باید نقش آنها در اقتصاد ایران کاهش یابد و تلاش می کنیم که بودجه نفتی را به بودجه مالیات و درآمد سالم تغییر دهیم.
کد خبر : ۱۹۲۲۶۰

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند، در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: نفت و گاز از منابعی است که باید نقش آنها در اقتصاد ایران کاهش یابد بنابراین تلاش می‌کنیم بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم.

وی افزود: حداکثر کردن درآمد مالیاتی مدنظر نیست و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌خواهد پول زور بگیرد. مالیات حق است. اما حق نداریم مودیان خوش‌حساب را شکنجه کنیم و مالیات بیشتری از آنها بگیریم و باید به دنبال وصول مالیات حقه باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: موضوع دیگر رابطه بین مالیات و رشد اقتصادی است زیرا اگر مالیات از جایی بالاتر برود بر تولید اثر منفی خواهد داشت.

دژپسند بیان کرد: ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید نباید متوقف شود. اگر نفت در مسیر زنجیره ارزش وارد شود، پایه‌های مالیاتی رشد می‌کنند و باید به جای اینکه نفت را به صورت خام بفروشیم، آن را در زنجیره ارزش به یک کالای نهایی تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده اما تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشود، نیروی انسانی در مرکز کار قرار دارد و البته نیروی انسانی رکن اصلی وصول درآمدهای سالم مالیاتی است.

وزیر اقتصاد گفت: قرار بود تا پایان خرداد لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود. یک برنامه جامعی تهیه شده که دولت بتواند موضوع رونق تولید را محقق کند و قرار است در جلسه‌ای با مجلس شورای اسلامی، عملکرد دولت را در زمینه بهبود فضای کسب و کار بررسی کنیم. بهبود این فضا موجب روان شدن فعالیت‌های کسب و کار در کشور می‌شود.

وزیر اقتصاد حفظ ارزش پول ملی را برای همه الزامی دانست و افزود: اگر صادرکنندگان ارز را برنگردانند، در اقتصاد کشور و نرخ ارز تأثیر منفی خواهد داشت ولی خوشبختانه در این زمینه عملکردها مناسب بوده است‌.

وی اظهار داشت: باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی بیابیم و به سمت افراد صاحب دانش دست نیاز دراز کنیم.

دژپسند تاکید کرد: در جنگ اقتصادی قرار داریم و برای کمک به مدیریت اقتصادی باید وارد شویم. لباس کار بپوشیم و به جنگ تحریم‌های ظالمانه و اعتلای نظام برویم و در این راستا حرکت کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر