بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از اندازه بوده و این اضافه‌برداشت‌ها همچنان ادامه دارد.
کد خبر : ۱۹۲۲۷۱

برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از اندازه

به گزارش بورس نیوز، حسن بهرام‌نیا در رابطه با برداشت سالانه 10 برابر ظرفیت دریاچه ارومیه از آب‌های زیرزمینی، اظهار کرد: در حالی سالانه این میزان آب از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که 60 درصد آن صرف مصارف خانگی و صنعتی و درصد زیادی نیز برای کشاورزی مصرف می‌شود. این مسئله پیامدهای غیرقابل جبرانی مانند افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شور شدن آب زیرزمینی را دارد.

وی افزود: رونق کشاورزی و صنعت به معنای افزایش مصرف آب بیشتر نیست. رونق به معنای استفاده از سیستم‌های مکانیزه آبرسانی و شیوه‌های نوین تولید بوده که اگر این شیوه‌ها به کار گرفته شوند کشاورزی و صنعت تا این میزان مصرف آب نخواهند داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دلیل این اتفاق نبود برنامه مشخص برای در دستگاه و نبود همراهی و زنجیره مدیریتی جهت ممانعت از برداشت‌های بی‌رویه است.

بهرام نیا گفت: پدیده شور شدن آب زیرزمینی در اغلب دشت‌های کشور و به‌ویژه در دشت‌های فلات مرکزی وجود دارد و در مناطقی برای استفاده از آب زیرزمینی نیاز به تجهیزات آب‌شیرین‌کن است. تمام این موارد نشان می‌دهد که برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از اندازه بوده و باوجود همه این پیامدها این اضافه‌برداشت‌ها همچنان ادامه دارد. به همین دلیل وضعیت منابع آب زیرزمینی نگران‌کننده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر