بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
مجمع عمومی عادی سال مالی 1397 شرکت باما در تاریخ 98.03.20 برگزار شد.
کد خبر : ۱۹۲۳۸۴

به گزارش بورس نیوز، شرکت باما در سال مالی 1397 علی رغم اتمام ذخایر روباز معادن خود، شاهد افزایش استخراج ماده معدنی بود. هم اکنون کل فرآیند استخراج به صورت زیرزمینی و با تکنولوژی حفاری عمق زیاد انجام می شود، به نحوی که در سال 1397 بیش از 640،000 تن ماده معدنی به صورت زیرزمینی استخراج گردید که شاهد شکست رکورد استخراج زیرزمینی در این معدن بود.

شرکت باما در سال گذشته بدون اینکه لطمه ای به تولید بخورد، ظرف 160 روز اقدام به بازسازی کامل خطوط تولید فلوتاسیون خود نمود. نکته قابل توجه اینکه به جز آسیاب و پمپ های فشار قوی که امکان ساخت در داخل فراهم نبود، سایر تجهیزات با اتکا به توان داخلی تامین، نصب و راه‌اندازی شد.
با توجه به کمبود آب در منطقه اصفهان، شرکت با اجرای چندین پروژه در حال حاضر بیش از 80 درصد از آب مصرفی در فرآیند صنعتی را بازچرخانی و استفاده مجدد می کند.

از دیگر پروژه های زیست محیطی شرکت مسقف کردن واحد سنگ شکن و خردایش و همچنین اجرای نوار نقاله بوده است.

شرکت باما با ارتقا استانداردهای زیست محیطی در 3 ماه پایانی سال 1397، موفق به خروج از لیست شرکت های آلاینده بعد از گذشت چند سال گردید. در حال حاضر مجموع سطح جنگل کاری شرکت بیش از 20 هکتار می باشد.

سورپرایز خبری مجمع شرکت باما که در صورت های مالی سال 1397 و گزارش حسابرس نیز اشاره شده بود به سرمایه گذاری شرکت باما در محدوده 36 کیلومتر مربعی صاحب دیوان در استان اردبیل با استعداد ماده معدنی مس و مولیبدن اختصاص داشت. این سرمایه گذاری در قالب شرکت جلگه‌های آسمانی صورت می گیرد. با خرید تجیهزات حفاری پیشرفته (امکان حفاری به عمق 1000 متری) تاکنون بیش از 20،000 متر فعالیت اکتشافی در این محدوده انجام شده است. میزان مالکیت شرکت باما در این محدوده اکتشافی 30% می باشد. 

پیش بینی می شود مجموع سرمایه گذاری این پروژه در مرحله اکتشاف با نرخ های فعلی دلار حدود 100 میلیارد تومان باشد (سهم شرکت باما 30 میلیارد تومان). انتظار می رود اکتشاف در سال 1398 پایان یابد و پس از ارزیابی ذخایر معدنی، پروانه بهره برداری اخذ شده و پس از تهیه طرح توجیهی، سرمایه گذاری در معدن و کارخانه فرآوری برای استخراج و فرآوری ماده معدنی انجام شود. 

پیش بینی می شود استخراج ذخایر هم به صورت روزمینی و هم زیرزمینی باشد. عیار ماده معدنی مس 0.4% می باشد که استخراج و فراوری آن کاملا اقتصادی می باشد. احتمال جذب سرمایه گذاری خارجی در مراحل پایانی این پروژه نیز دور از انتظار نیست.

شرکت باما در سال گذشته علاوه بر ایفای تعهدات ارزی به منظور رعایت قانون و بهره مندی از مزایای فروش صادراتی، فروش ارز خود در سامانه نیما را با بیشترین نرخ های ممکن انجام داده است. نرخ فروش دلار شرکت در سامانه نیما در حال حاضر 12,000 تومان می باشد. ضمنا شرکت کلیه تعهدات فروش داخلی محصول خود در سال 1397 را ایفا کرده است.

خبر مهم دیگر مجمع مربوط به عرضه سهام شرکت ذوب روی اصفهان (زیر مجموعه شرکت باما) در سال 1398 است. فرایند پذیرش شرکت ذوب روی اصفهان در فرابورس در مراحل انتهایی است و به زودی و پس از اتمام مراحل قانونی، سهام آن عرضه اولیه خواهد شد.

سیاست تقسیم سود شرکت باما در چند سال گذشته به دلیل نیاز شرکت به سرمایه گذاری برای حفظ و افزایش سطح تولید و تداوم برداشت ماده معدنی (اتمام ذخایر روزمینی و کاهش عیار) حداقلی بوده است. سرمایه گذاری فوق الذکر و همچنین سرمایه گذاری برای بازسازی خطوط تولید به دلیل اینکه تامین تجهیزات قبل از افزایش نرخ ارز صورت گرفت در راستای افزایش منافع سهامداران بوده است.

پیش بینی می شود با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در معادن و خطوط تولید میزان تولید در سال 1398 افزایش یابد. پیش بینی بودجه شرکت در سال مالی 1398 بر اساس نرخ جهانی 2،500 دلار بر تن برای شمش روی و 1،900 دلار بر تن برای سرب تنظیم شده است. ضمنا به دلیل مشکلات فروش صادراتی در سال 1397 موجودی شمش و کنسانتره روی شرکت به شدت افزایش یافته است. پیش بینی می شود شرکت موجودی کالای خود را در سال جاری به فروش برساند.

در نهایت میزان تقسیم سود مجمع سال جاری به صورت حداقلی و به میزان 10% انجام شد. نیاز شرکت برای سرمایه گذاری در معدن مس محدوده صاحب دیوان دلیل اصلی این تصمیم بود.

جلسه مجمع پس از انتخاب اعضای جدید هیات مدیره به پایان رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر