بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
فعال صنعت تولید شمش روی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دو چالش تولیدکنندگان شمش روی

تقاضای بازار داخل کمتر از حجم تولید بوده و این محدودیت یا به عبارتی ممنوعیت صادرات شمش روی، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.
کد خبر : ۱۹۲۴۵۴
به گزارش بورس نیوز، در با وجود آنکه قیمت جهانی «روی» سال گذشته، سقف های بالاتری نسبت به حال حاضر لمس کرده بود، ولی با توجه به افزایش نرخ ارز، درآمد شرکت های داخلی روند صعودی دارد.

حمید معماریان فعال صنعت تولید شمش «روی» در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی این صنعت بیان کرد:
صنعت تولید «روی» در حال حاضر با دو مشکل مواجه است که در صورت رفع مشکلات، می توان به رونق صنعت خوشبین بود.

وی مهمترین مشکل را مربوط به صادرات دانست و گفت: مهمترین مشکل حال حاضر، محدودیت صادرات شمش «روی» است. صادرات شمش روی فقط برای تولیدکنندگانی که خاک معدنی وارد می کنند، امکانپذیر است. تقاضای بازار داخل کمتر از حجم تولید بوده و این محدودیت یا به عبارتی ممنوعیت صادرات شمش روی، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

معماریان افزود: مشکل دیگر تولیدکنندگان شمش روی عدم امکان تامین برخی مواد اولیه جانبی از بورس کالا است. طبق مقررات بورس کالا، خرید از بورس کالا بر اساس ضوابط خاصی صورت می گیرد و ملاک تخصیص مواد اولیه به هر شرکت، پروانه بهره برداری آن واحد تولیدی است. به همین دلیل تولیدکنندگان «روی» در فرآیند تولید فقط از خاک معدنی استفاده نمی کنند؛ بلکه چندین قلم ماده اولیه دیگر از جمله پرمنگنات پتاسیم و سولفات منگنز و... هم مورد نیاز است که بعضی از آنها در بورس کالا عرضه می شود؛ اما تولیدکنندگان شمش «روی» امکان خرید ندارند. این محدودیت، قیمت های بازار آزاد را هم تحت تاثیر قرار داده است.

این فعال صنعت تولید روی تاکید کرد: قیمت های جهانی، نرخ ارز، و وضعیت عرضه و تقاضا، ۳ عامل اثرگذار بر سودآوری این صنعت محسوب می شود. با توجه به اینکه با افزایش نرخ ارز هم بهای تمام شده و هم درآمد فروش شرکت ها رشد می کند و با کاهش نرخ ارز نیز بهای تمام شده و همچنین درآمد فروش افت می کند، بنابراین نوسان محدود نرخ ارز اثر با اهمیتی بر سودآوری شرکت ها ندارد. ولی در صورت رفع ممنوعیت صادرات شمش روی، می توان به تعادل عرضه و تقاضا و اصلاح قیمت ها و رشد سودآوری شرکت ها خوشبین بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر