بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
مدیرسرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه سپهر گفت:

جنگ تجاری آمریکا و چین زمینه ایجاد نوسان در بازارهای جهانی

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین‌سرمایه سپهر گفت: جنگ تجاری میان آمریکا و چین و وضع تعرفه بر روی کالایی یکدیگر، زمینه‌ای برای ایجاد نوسان در بازارهای جهانی را فراهم کرده و آنچه در این میان مشخص است، رییس جمهور آمریکا تمایل زیادی به ادامه این بازی دارد.
کد خبر : ۱۹۲۵۴۲

به گزارش بورس نیوز، مهدی آسیما درباره بالارفتن انتظار فعالان بازار از شرکت‌ها برای تقسیم سود بالا اظهار کرد: مسئله حائز اهمیت قیمت بازگشایی سهام پس از برگزاری مجامع نسبت به قیمت تئوریک است. بر این اساس، انتظار می‌رود قیمت بازگشایی سهام طوری باشد که در بسیاری از شرکت‌ها، افت قیمت ناشی از تقسیم سود به سرعت جبران شود.

وی افزود: در بازارهایی با حجم معاملات بالا و با انتظار کسب بازدهی ناشی از نوسانات زیاد و گردش پول در سهام مختلف، با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها سودهای تقسیمی خود را با تأخیر پرداخت می‌کنند، بیشتر سهامداران خرد ترجیح می‌دهند که در مجمع شرکت نکرده و سهام خود را قبل از مجمع به فروش رسانند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همین اتفاق باعث می‌شود شرکت‌ها با نسبت P/E جذابی به مجمع بروند و با تقسیم سود بالا در مجمع، نسبت P/E مناسبی را زمان بازگشایی داشته باشند، که این خود دلیلی بر بازگشایی مناسب و با درصدهای مثبت قابل توجهی برای سهم خواهد بود.

آسیما در توصیه ای به سهامداران حقیقی ادامه داد: اگر شیوه معاملاتی آنها خرید و نگهداری است و نوسانگیر نیستند، با سهام خود (که البته دارای شرایط بنیادی مناسب و سودآور است) به مجمع بروند؛ اما در شرایطی که روش معاملاتی‌ آنها خرید و فروش روزانه است و رویکرد جسورانه‌ای در بازار دارند، می‌توانند سهام خود را قبل از مجمع به فروش رسانده و بر اساس مهارتی که دارند از نوسانات بازار بهره برند.

وی در پیش‌بینی از روند بازار سرمایه تا پایان تابستان توضیح داد: بیشتر شرکت‌های بزرگ بازار در تیرماه با ارسال صورت‌های مالی حسابرسی شده به کدال، برای برگزاری مجمع سالانه آماده می‌شوند. با توجه به نسبت قیمت به درآمد هر سهم شرکت‌ها در حال حاضر، انتظار می‌رود که به دنبال تقسیم سود مناسبی که در مجمع (به صورت نقدی یا در غالب افزایش سرمایه) انجام می‌شود، نماد شرکت‌ها با قیمت‌های مناسبی بعد از مجمع بازگشایی شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین‌سرمایه سپهر، خاطرنشان کرد: با ادامه شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، تورم انتظاری تحت تأثیر دو عامل قرار گرفته و صورت‌های مالی شرکت‌ها را از لحاظ ریالی پربارتر کنند.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: هر چه به نیمه دوم سال نزدیکتر می‌شویم، انتظار افزایش قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری بیشتر شده و در مقابل سمت عرضه به دلیل شرایط سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی، توان کمتری برای پاسخگویی به این تقاضا خواهد داشت.

وی ادامه داد: دیگر آنکه انتظار می‌رود نرخ‌های چندگانه ارز که در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد، به مرور زمان برچیده شده و نرخ‌های سامانه نیما (که در حال حاضر با نرخ‌های ارز بازار آزاد تفاوت حدود ۲۰ درصدی دارد به یکدیگر نزدیک شده و از این نظر بر سود شرکت‌ها به صورت ریالی تاثیر گذارد.

آسیما درباره روند کامودیتی‌ها در سال جاری تاکید کرد: بیشتر پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیلگران معتبر جهانی، نوسانات بااهمیت و قابل توجهی را برای قیمت کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی در نظر نگرفته‌اند؛ اما باز هم در این میان مسائل و تنش‌های سیاسی میان دو قدرت برتر اقتصادی جهان (آمریکا و چین)، می‌تواند معادلات موجود را با تغییرات مهمی مواجه کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین‌سرمایه سپهر گفت: جنگ تجاری میان آمریکا و چین و وضع تعرفه بر روی کالایی یکدیگر، زمینه‌ای برای ایجاد نوسان در بازارهای جهانی را فراهم کرده و آنچه در این میان مشخص است، رییس جمهور آمریکا تمایل زیادی به ادامه این بازی دارد. ترامپ با خلق و خویی که از خود به دنیا نشان داده است، فردی است که هیچ کس از او انتظار ثبات رویه را ندارد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر