بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

آثار مثبت اجرای بازار متشکل ارزی

اگر بانک مرکزی بازار متشکل ارزی را به شکل جامع و کامل اجرا کند، به نظر من دو اثر مثبت بر حوزه بازار ارز در کشور خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۲۵۹۵

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی، بیان کرد: اگر بانک مرکزی بازار متشکل ارزی را به شکل جامع و کامل اجرا کند، به نظر من دو اثر مثبت بر حوزه بازار ارز در کشور خواهد داشت.

وی افزود: نخستین اثر مثبت این است که می‌تواند تقاضای کاذب و غیرواقعی در اقتصاد کشور برای واردات کالا را کاهش دهد که به طور حتم بر مدیریت بازار ارز تاثیر خوبی خواهد داشت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم خاطرنشان کرد: از دیگر اثر مثبت این بازار می توان گفت که طرف عرضه نیز افزایش یافته و کمک می‌کند به اینکه مزایای ارائه ارز برای صادرکنندگان غیرنفتی در کشور افزایش یابد و صادرکنندگان نیز تمایل داشته باشند براساس روش‌هایی که به صورت سابق انجام می‌دادند با رویکرد جدید در قالب بازار متشکل ارزی، ارز را ارائه کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: به مفهوم ساده‌تر، در بازاری که تقاضا کاهش و عرضه افزایش می‌یابد مطمئنا قیمت تعادلی متناسب با شرایط به سمت نزولی سوق پیدا کرده و قیمت واقعی ارز در کشور کشف می‌شود.

وی بیان کرد: ما ضمن استقبال از سر و سامان دادن بازار ارز، حمایت از اقدامات بانک مرکزی و تشکیل بازار متشکل ارزی، خواستار اجرای بازار به صورت جامع و کامل هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، مقرر شد بخشی از ارز صادراتی با اختیار صادرکنندگان به روش تحویل در بازار سنا تسویه شود.

وی دررابطه با بازار غیرنقدی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم درباره حواله‌های ارزی نیز این‌گونه عمل کنیم و به تدریج بازار نیما حذف شود، به یک سامانه متشکل می‌رسیم وعملیات مربوط به بازار ارز به صورت یکپارچه مدیریت می‌شود.

پورابراهیمی گفت: تقاضا برای ارز باید مدیریت شود و نرخ ارز نیز بر اساس مکانیزمی خواهد بود که با یک رویکرد تعادلی خود را در اقتصاد کشور نشان دهد و هدف ما این است که تمامی این موارد در بازار متشکل ارزی خود را به نمایش گذارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر