بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد. در برهه‌ای سیاست‌های ارزی طوری بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزان‌تر تمام می‌شد.
کد خبر : ۱۹۲۸۱۷

به گزارش بورس نیوز، فرشاد مقیمی در خصوص ادامه تولید محصولات رنو و پژو در ایران بدون حضور این شرکت‌ها، اظهار کرد: پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور این شرکت در حال انجام بوده، نمونه‌سازی آن انجام گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه صورت گرفته و به‌زودی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: باید بستر و زمینه کار قطعه‌سازان به گونه‌ای تنظیم شود که این شرکت‌ها بتوانند خطوط تولید را نسبت به تولید پژو ۳۰۱ تنظیم کنند.

وی افزود: ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد. در برهه‌ای سیاست‌های ارزی طوری بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزان‌تر تمام می‌شد. در برخی مواقع سیاست‌گذاری‌ها، افراد را به سمت واردات سوق می‌داد، از سوی دیگر حساسیت و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت.

مقیمی ادامه داد: تولید قطعات خودرو -که ظرفیت داخل کشور توان تولید و ساخت آن را دارد- اولویت‌بندی شده است. اساس این اولویت‌گذاری مسائلی مثل توانایی داخل، سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است.

معاون امور صنایع وزارت صمت، بیان کرد: برای استفاده از ظرفیت داخلی سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا احصا و این پروژه‌ها آغاز شده و روند پیشرفت آن هر هفته بررسی خواهد شد. برخی از این پروژه‌ها در پایان سال 97 به بهره‌برداری رسید که منجر به 40 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در ایران خودرو و 37 میلیون دلار صرفه‌جویی در سایپا شد.

وی درباره سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا تصریح کرد: در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده است. تاکنون 20 پروژه برای سایپا تعریف شده که تا اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

مقیمی تاکید کرد: با تحقق این امر، هر خودرو به طور متوسط 342 یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع 28 میلیون یورو کاهش ارزبری صورت می‌گیرد.

وی گفت: این پروژه‌ها بیشترین اشتغال را برای کشور ایجاد کرده و کمترین ارزبری را به دنبال دارد. از سوی دیگر با کمترین سرمایه‌گذاری و با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی اجرا می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر ما به دنبال تولید قطعات اصلی خودرو هستیم، خاطرنشان کرد: پروژه‌های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است زیرا اگر به دنبال تولید قطعات مورد نیاز برای خودروهای کم‌تیراژ بودیم صرفه‌جویی کمتری در خروج ارز به دست می‌آمد اما در حال حاضر که برنامه‌ریزی‌ها در حوزه خودروهای پرتیراژ است در موضوع خروج ارز صرفه‌جویی بیشتری حاصل می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت بیان کرد: برای ساخت قطعات داخلی نیز باید مکانیزم‌های مناسبی در نظر گرفته شود.

مقیمی توضیح داد: در حال حاضر برای یراق‌آلات درب و پنجره واردات صورت می‌گیرد. در حالی که این محصول در داخل کشور قابل تولید بوده اما چون کیفیت یراق‌آلات داخلی پایین است از این محصول استقبال چندانی نمی‌شود. برای حل این مشکل مقرر شد؛ پروژه ای برای ارتقای یراق‌آلات داخلی تعریف شود تا از خروج از جلوگیری شود. اگر محصول داخلی در کشور باکیفت تولید شود نیاز به واردات آن نخواهیم داشت.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل اقلام وارداتی بخش صنعت ۵۴۴۳ قلم است؛ واردات یک هزار و ۵۲۱ قلم کالا در بخش صنعت ممنوع شده است.

مقیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر واردات یک هزار و ۳۴۳ تعرفه نیز به شدت کنترل شده و در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۲ درصد از کالاهای وارداتی بخش صنعت را ممنوع یا محدود کرده؛ بنابراین بازار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
امروز در نشست علنی مجلس با تصویب نمایندگان؛

مالیات کالا‌های وارداتی هنگام ترخیص باید وصول شود

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت:

برندسازی، ضعف اصلی تولیدکنندگان پوشاک ازجمله ورزشی است

ارسال نظر