بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
«ودی» در یک روند صعودی قرار گرفته و توانسته عملیات بیمه خود را بهبود ببخشد. با این اوصاف، پیش‎بینی شرکت از سال۹۸ کمی ‎محتاطانه به نظر می‎رسد.
کد خبر : ۱۹۲۸۴۱

سبقت حق بیمه از خسارت پرداختی در «بیمه دی» / نگاه محافظه‎کارانه به بودجه 98

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بیمه دی» در سال۹۷ عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و توانست خود را از دام زیان انباشته رهایی بخشد و به سود انباشته ۱۲۷میلیارد ريالی برسد. این شرکت با رشد ۳۷درصدی نسبت به سال۹۶، برای هر سهم ۴۰۰ريال سود کسب کند.

روند سودآوری این شرکت بیمه در سالهای گذشته رو به رشد بوده؛ البته افت سود سال۹۵ به جهت تغییر سال مالی است که موجب شد این سال در ۹ماه خلاصه شود.

سبقت حق بیمه از خسارت پرداختی در «بیمه دی» / نگاه محافظه‎کارانه به بودجه 98

حق بیمه صادره با رشد جالب توجه ۵۴درصدی به رقم ۳۶هزار میلیارد ريال نزدیک شد. اما از سوی دیگر، خسارت پرداختی رشد عجیبی داشت و از ۷ به ۲۴هزار میلیارد ريال افزایش یافت.

بررسی روند سالهای اخیر نشان میدهد که حق بیمه صادره شتاب صعودی بیشتری داشته و در مقابل، خسارت پرداختی نتوانسته پا به پای حق بیمه صادره رشد کند و به مرور زمان فاصله این دو از یکدیگر افزایش یافته است. این موضوع بیانگر عملکرد مناسب «بیمه دی» در سالهای اخیر است.

سبقت حق بیمه از خسارت پرداختی در «بیمه دی» / نگاه محافظه‎کارانه به بودجه 98

نکته جالب توجه این است که شرکت برای سال۹۸ مبلغی در حدود ۳۹هزار میلیارد ريال حق بیمه صادره پیش‎بینی کرده که نسبت به سال۹۷ رشد ۸.۵درصدی را به معرض نمایش میگذارد. 

با توجه به روند سالهای اخیر و رشد فزاینده در این زمینه، به نظر میرسد شرکت کمی محتاطانه و محافظه‎کارانه پیش‎بینی کرده و توان تحقق ارقام بالاتر را نیز دارد.

در نهایت، سود ناخالص فعاليت بيمهای (قبل از درآمد سرمایهگذاری از محل ذخایر فنی) تنها ۷درصد رشد به خود دید اما؛ به مدد رشد درآمد سرمایه گذاریها از محل ذخایر فنی و سایر منابع، سود خالص در سطح ۹۹۹میلیارد ريال قرار گرفت.

حفظ ضریب ترکیبی مناسب در همه رشتهها، کنترل رشتههای زیانده، توسعه بیمههای زندگی به منظور توسعه منابع سرمایه گذاری پایدار و کسب بازدهی مناسب، از جمله مواردی است که میتواند «ودی» را در سال جاری به ارقام جدید در امر سودسازی برساند.

نگاهی به پرتفوی «ودی» حاکی از سهم ۹۳درصدی رشته درمان دارد که برای سال۹۸ سهم ۹۱درصدی پیش بینی شده است. از سوی دیگر، در حالی که در سال گذشته بیمه زندگی سهم بسیار ناچیز و در حد صفر از پرتفوی شرکت داشت، در سال۹۸ به سهمیبیش از یک درصد خواهد رسید.

سبقت حق بیمه از خسارت پرداختی در «بیمه دی» / نگاه محافظه‎کارانه به بودجه 98

مدیریت ریسک و عقد قراردادهای بیمهای درمان و خرد با نرخ مناسب و همچنین کنترل هزینههای خسارت در این بخشها میتواند «ودی» را در تحقق سودهای بیشتر یاری رساند و انتظارات از رشد سودآوری را تحقق بخشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر