بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
افزایش تورم و نرخ بهره، کشور را به ورطه ای می‎اندازد که رشد GDP را مختل می‎کند و تنها راه برون رفت از این وضعیت، مدیریت نرخ تورم است. برآوردها حاکی از افزایش این نرخ در سال 2019 دارد.
کد خبر : ۱۹۲۸۷۲

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در سال ۲۰۱۸ نرخ تورم ایران رشد شدید تا ۳۱.۱درصد داشت و به نظر میرسد قبل از آن که در روند نزولی قرار گیرد، ۶درصد دیگر نیز افزایش یابد. اعمال دور جدید تحریمها از سوی آمریکا در خصوص توافق هسته ای به این اعداد هم مفهوم سیاسی و هم اقتصادی داد.

ایران در چرخه مارپیچ تورمی‎/ برآوردها از نرخ تورم چه می‎گویند؟

مفهوم سیاسی

حسن روحانی بر پایه وعدههای اقتصادی، از جمله الحاق به طرح جامع اقدام ((JCPOA که عموما به عنوان توافق هسته ای ایران شناخته میشود، در انتخابات سال۲۰۱۷ پیروز شد. عبور از تحریمها درهای اقتصادی را به روی ایران باز میکند؛ از جمله فرصت افزایش صادرات نفت. طرح جامع اقدام یکی از مهمترین بخشهای کمپین تبلیغاتی روحانی بود، بنابراین هرگونه مشکلات اقتصادی که به این توافق مرتبط است، روحانی را در مذان اتهام قرار میدهد.

مفهوم اقتصادی

تورم بالا منجر به افزایش نرخ بهره میشود که در نتیجه آن، میزان تسهیلات کاهش مییابد. کاهش استقراض به معنای افت سرمایه‌گذاری است که این موضوع، کاهش رشد اقتصادی را به دنبال دارد. این موضوع خود به نوعی منجر به افزایش نرخ تورم میشود که در علم اقتصاد به آن مارپیچ تورمی میگویند. به این ترتیب، تا زمانی که تورم مدیریت نشود، ایران با موانع فراوان در امر رشد تولید ناخالص ملی مواجه خواهد شد.

پیش‎بینی نرخ تورم

بر اساس برآوردها نرخ تورم ایران در سال۲۰۱۹ از سطح ۳۷درصد عبور خواهد کرد اما؛ پس از آن وارد یک روند نزولی آرام خواهد شد و در سال ۲۰۲۴ به ۲۵درصد خواهد رسید.

ایران در چرخه مارپیچ تورمی‎/ برآوردها از نرخ تورم چه می‎گویند؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر