بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس:

اوراق بدهی و استهلاک ابزار جدید در دست بدهکاران / ۱۰شرکت در صف استفاده از اوراق بدهی هستند

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس گفت: با فعالیت شرکت‌های رتبه‌بندی و احراز و کسب اخذ رتبه اعتباری مناسب، قطعاً بازار اوراق بدهی و استهلاکی، توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۲۹۲۹

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، بی‌شک یکی از دغدغه‌های همیشگی صنایع بزرگ کشور تأمین سرمایه مورد نیاز برای ادامه حیات و پرداخت بدهی‌های مانده از سنوات گذشته بوده است. بر این اساس مجموعه‌ها و صنایع بزرگ همیشه درگیر و دار پیدا کردن راه‌ها و روش‌های جدید برای تأمین نیاز همیشگی خود به سرمایه‌های جدید هستند.

در جهان پیشرفته این معضل با ورود بازار سرمایه به این چرخه، سال‌ها است که رفع شده است اما؛ در ایران حتی با اینکه سال‌های متمادی از حضور بورس در سبد پیشنهادی اقتصاد به صنعت می‌گذرد اما هنوز بازار سرمایه، انتخاب اول ایشان نیست.

ابزارهای مختلف در بازار سرمایه این امکان را به وجود می‌آورند، تا شما بهترین و به صرف‌ترین راه را برای تأمین نیاز مالی خود انتخاب نمایید.

یکی از ابزارهای تازه وارد به بازار سرمایه، اوراق بدهی است. یعنی بازار با خرید اوراق به اندازه بدهی مجموعه‌ها، هم کمک به رفع این مبالغ از چرخه تولید می‌کنند و هم سرمایه‌های در گردش را با هدایت وارد چرخه تولید و اقتصاد کشور می نمانید.

سال گذشته گروه خودروسازی سایپا با زیان انباشته ۶۰۰۰میلیارد تومانی برای کاهش بدهی‌های خود از طریق بازار سرمایه، توانست از ابزار اوراق بدهی بهره برده و این مهم را در سال جاری نیز تکرار کند. استفاده سایپایی‌ها از اوراق بدهی توانست کمک بزرگی برای این صنعت بزرگ کشور باشد و راه را برای حضور سایر هم صنفی‌های ایشان باز کند.

مهسا رادفر رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس‌نیوز در مورد اوراق بدهی منتشرشده توسط سایپا گفت: در خصوص انتشار اوراق شرکت سایپا بخشی از آن در اسفند سال گذشته اتفاق افتاد و بخشی از آن‌هم در خردادماه ۹۸عرضه شد.

وی با اشاره به استقبال خوب فعالان بازار سرمایه از انتشار اوراق بدهی سایپا تصریح کرد: بعد از انتشار اوراق سایپا درخواست‌های متعددی از سوی صنایع کشور دریافت کردیم. مدل انتشار اوراق به این شکل است که شرکت گزارش توجیهی و مستندات را برای سازمان ارسال و موافقت اولیه از سازمان دریافت می‌کند. بعد از آن با ارکان انتشار که ضامن اوراق و متعهد بازار هستند، قرارداد می‌بندد و بعد از آن مجوز انتشار صادر می‌شود.

رادفر تأکید کرد:در انتهای سال گذشته به ۱۰شرکت موافقت اصولی داده شد تا بتوانند اوراق را منتشر کنند. به‌تناسب اینکه مدارک و مستندات این مجموعه‌های متقاضی، تکمیل شود قطعاً انتشارهای بعدی را هم خواهیم داشت.

اوراق استهلاکی ابزاری جدید در دست بورسی‌ها

این مدیر بازار سرمایه افزود: ما انتشار اوراق خرید دین را برای اولین‌بار در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران داشتیم. اولین اوراق خرید دینی و هم اولین اوراق استهلاکی بود که منتشر شد.

وی ادامه داد:  متأسفانه بحث اوراق استهلاکی در تبلیغات ارائه‌شده برای اوراق بدهی گم شد و کسی توجه زیادی به این مهم نکرد اما باید عرض کنم که اوراق استهلاکی، اوراقی است که در هر موعد پرداخت بخشی از اصل اوراق هم تسویه می‌شود. یعنی هم‌زمان سود و اصل اوراق توسعه خواهد شد.

میزان اعتبار ناشران شرط تخصیص اوراق بدهی

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس در مورد شرایط تخصیص اوراق بدهی به مجموعه‌های بورسی گفت: برای هر انتشاری ما یکسری حدنصاب‌هایی دیده‌ایم. مهم‌ترین نکته‌ای که نشان می‌دهد که یک شرکت می‌تواند اوراق را منتشر کند یا نه، وضعیت اعتباری ناشر است زیرا در هر انتشاری، باید هزینه مالی آن پرداخت شود.

وی افزود: شرکتی می‌تواند اوراق را منتشر کند که از ساختار مالی مطلوبی برخوردار بوده و یا یک ضامن معتبر داشته باشد که بتواند به‌جای شرکت اصلی، ریسک‌های اعتباری را  پوشش دهد.

رادفر پیدا کردن ضامن را یکی از مهم‌ترین مشکل شرکت‌های درخواست‌کننده اوراق بدهی دانست و افزود: اکثر شرکت‌ها در پیدا کردن ضامن معتبر دچار مشکل هستند تا بتوانند این اطمینان بخشی را به دارندگان اوراق بدهند که در ایفای تعهدات دچار مشکل نمی‌شوند.

این مدیر بورسی خاطرنشان کرد: تا به امروز اصلاحات زیادی در نحوه پذیرش درخواست شرکت‌ها برای دریافت امکان استفاده از اوراق بدهی انجام‌شده ؛ در ابتدای راه که اوراق با مجوز سازمان منتشر می‌شد، الزام به وجود ضامن بانکی بود. بعد از آن به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ها این اجازه داده شد که به‌عنوان ضامن حضور پیدا کنند. در ادامه شرکت‌ها مجوز دریافت کردند تا خودشان مستقیم وثیقه گذاری کرده و به این صورت تأمین مالی را انجام دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر