بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ثبات نرخ ارز واقعی نیست/ معرفی مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری

صنایعی که مصرف کننده داخلی دارند و یا بازار صادراتی پر تقاضایی دارند، شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت. صنایعی همچون لبنیات و محصولات غذایی که هم بازار فروش داخلی و هم کمترین وابستگی را به واردات دارند ، گزینه معقول تر و کم ریسک تری برای سرمایه گذاری هستند.
کد خبر : ۱۹۲۹۳۹
ثبات نرخ ارز واقعی نیست/ معرفی مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، نرخ ارز مدتی است نوسان زیادی ندارد و می توان گفت دلار در محدوده ۱۳ هزار تومان تثبیت شده است.
اما سوال بسیاری از فعالان بازار و سهامداران این است؛ آیا ثبات نسبی نرخ ارز به معنای ثبات اقتصادی کشور خواهدبود؟ و آیا در این شرایط، چشم انداز روند سودآوری آتی صنایع تولیدی کشور مثبت است؟

لطفعلی بخشی اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در پاسخ به این سوال گفت: ثبات نرخ ارز به هیچ عنوان به معنای ثبات اقتصادی کشور نیست.

وی افزود: نرخ ارز فقط یکی از متغیرهای اقتصادی بوده و نمیتوان ثبات یا عدم ثبات نرخ ارز را به کل اقتصاد تعمیم داد و آن را تنها نمایشگر وضعیت اقتصادی کشور دانست.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه در ادامه اظهار داشت: اگر چه دولت با تزریق ارز به بازار، تا حدودی ثبات در این بازار ایجاد کرده و نوسانات کاهش یافته است؛ ولی در عمل با توجه به اوضاع فعلی روابط بین‌المللی کشور و محدودیت های صادرات و واردات، ثبات نرخ ارز چندان منطقی و امکانپذیر نیست. 

بخشی اضافه کرد: با محدودیت های ناشی از تحریم ها، نه فقط صادرات بلکه واردات مواد اولیه هم برای بعضی صنایع دشوار شده و ضمنا هزینه بالاتری هم به تولیدکنندگان تحمیل می شود. با این وضعیت نسبت به آینده صنایع تولیدی وابسته به واردات و صادرات خوشبینی چندانی وجود ندارد.

وی در معرفی گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری بیان کرد: صنایعی که مصرف کننده داخلی دارند و یا بازار صادراتی پر تقاضایی دارند، شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت. صنایعی همچون لبنیات و محصولات غذایی که هم بازار فروش داخلی و هم کمترین وابستگی را به واردات دارند ، گزینه معقول تر و کم ریسک تری برای سرمایه گذاری هستند. 

این اقتصاددان در خاتمه تصریح کرد: در شرایط فعلی توجه ویژه به صنایع دانش بنیان ضرورت بیشتری دارد. اگر صنایع دانش بنیان مورد حمایت قرار گرفته و به مسیری هدایت شوند که بتوانند محصولات مورد نیاز صنایع داخلی را تولید کنند، گام مثبتی در راستای کاهش وابستگی به واردات برداشته شده و نتایج مثبتی هم بر جای خواهد گذاشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر