بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

تقویت صف‌های فروش، نتیجه قانون جدید سازمان

فعالیت سامانه مدیریت ریسک بعد از ساعت ۹ صبح، روند معاملات در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. کما اینکه در چند روز اخیر حقوقی ها برای خرید اعتباری با مشکلاتی مواجه شدند که البته در برخی از موارد، مشکل ایجاد شده از طریق کارگزاران و با افزایش سقف اعتبار برطرف شد؛ ولی برخی موارد هم مشکلات حل نشد و معامله صورت نگرفت.
کد خبر : ۱۹۲۹۶۲
به گزارش بورس نیوز، افزایش مدت زمان فعالیت سامانه مدیریت ریسک موافقان و مخالفانی دارد. منتقدان این طرح معتقدند با این اقدام، حجم معاملات به شدت کاهش خواهد یافت. 

علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص افزایش زمان فعالیت سامانه مدیریت ریسک و تاثیر آن بر روند معاملات بیان کرد: اصولا سازمان بورس یک نهاد نظارتی است و باید در حوزه نظارت خود فعالیت کند. اگر هم تخلفی صورت گرفت (چه از جانب سهامداران و چه کارگزاران)، جهت تنبیه اشخاص متخلف اقدام کند. اعمال محدودیت برای کل معامله گران به منظور کاهش ریسک های احتمالی، فقط نادیده گرفتن متخلفان و اجحاف در حق اشخاصی است که بدون ایجاد مشکل فعالیت می کنند.

وی افزود: بجز یک مورد تخلف آشکار که یک شخص اقدام به دریافت اعتبار بلندمدت از چند کارگزاری و خرید یک سهم خاص و به دست گرفتن سکان مدیریت شرکت مذکور کرده بود، تخلف گستر دیگری از امکان خرید اعتباری مشاهده نشده است. (حداقل شواهد این طور نشان می دهد)

مستقل تصریح کرد: با این حساب چرا باید به قیمت سلب استقلال مدیریتی کارگزاران و محدودیت کل سهامداران چنین اقدامی صورت بگیرد؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تشخیص میزان اعتباری که می توان به هر کد معاملاتی تخصیص داد، باید توسط کارگزاران و بر اساس شناختی باشد که کارگزاران از مشتریان خود دارند. طراحی و اجرای یک نرم افزار ثانویه توسط کارگزاران که چنین موضوعی را پوشش دهد اصلا کار دشواری نیست. اگر کارگزاران بر اساس تشخیص و صلاحدید خود امکان خرید اعتباری به شرط پرداخت وجه پس از ۴۸ ساعت به مشتریان دهند، هر تخلفی هم صورت بگیرد مسئولیت آن با کارگزاران بوده و نباید تخلفات احتمالی دامنگیر کل بازار شود.

مستقل ضمن تاکید بر اثر منفی فعالیت سامانه مدیریت ریسک در زمان انجام معاملات، اظهار داشت: فعالیت سامانه مدیریت ریسک بعد از ساعت ۹ صبح، روند معاملات در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. کما اینکه در چند روز اخیر حقوقی ها برای خرید اعتباری با مشکلاتی مواجه شدند که البته در برخی از موارد، مشکل ایجاد شده از طریق کارگزاران و با افزایش سقف اعتبار برطرف شد؛ ولی برخی موارد هم مشکلات حل نشد و معامله صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: فعالیت این سامانه، صف های فروش را تقویت کرده و به راحتی اجازه حمایت از سهم را به حقوقی ها نخواهد داد؛ چرا که خرید اعتباری یک سهم در گرو فروش سهم دیگر یا پرداخت نقدی پول خواهد بود و ضمنا سیستم معاملات دارای نقاط ضعفی است که کشش انجام این حجم اطلاعات را ندارد و بین ثبت سفارش های خرید و فروش، کمی وقفه ایجاد خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه افزود: علاوه بر این، سامانه مذکور ریسک جدیدی هم برای کارگزاران به همراه خواهد داشت. زیرا در صورتی که بر اساس حجم پرتفوی هر کد معاملاتی، میزانی اعتبار تخصیص داده شود ممکن است برخی کدها که تا کنون تمایل به خرید اعتباری نداشتند نیز اقدام به خرید اعتباری کنند. 

وی در خاتمه تاکید کرد: اجرای سامانه مدیریت ریسک در طول مدت زمان انجام معاملات، اثر منفی بر روند معاملات دارد. این نگرش که در همه موارد، نظرات و تصمیمات مدیران سازمان بورس از معامله گران صحیح تر است، منطقی نیست و نمی توان تاثیر منفی این سامانه را تحت تاثیر جو روانی بازار و اتفاقی کوتاه مدت قلمداد کرد.

درباره سامانه مدیریت ریسک اینجا بیشتر بخوانید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر