بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
بررسی آمار مبادلات تجاری ایران نشان می‌دهد که بیش از آمریکا، کشورهای اروپایی از لغو برجام متضرر می‌شوند.
کد خبر : ۱۹۳۰۴۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، اروپا در مسئله توافق هسته ای ایران مسیر خود را از آمریکا جدا کرد. از زمان امضای توافق، شرکت‌های اروپایی تمایل به توسعه و گسترش همکاری با ایران را دارند.

اتحادیه اروپا بازنده اصلی لغو برجام / حرکات نمادین تا کجا ادامه می‌یابد؟

تا قبل از سال 2015، ارزش مبادلات تجاری با ایران ۹.۲میلیارد دلار بود اما؛ پس از امضای توافق هسته ای، در سال۲۰۱۶ به ۱۶.۴میلیارد دلار رسید و این رشد چشمگیر تا سطح ۲۵میلیارد دلار در سال قبل افزایش یافت.

در حالی که شرکت‌های اروپایی به سمت بهره برداری از بازار باز و رو به رشد حرکت کردند، شرکت‌های آمریکایی در تلاش بودند تا تحت عنوان عدم قطعیت سیاسی، در امور دخالت کنند.

در سال ۲۰۱۷، ارزش مبادلات تجاری ایران و آمریکا تنها در حدود ۲۰۰میلیون دلار بود؛ در حالی که اتحادیه اروپا ۲۵میلیارد دلار تجارت با ایران انجام داد.

اتحادیه اروپا بازنده اصلی لغو برجام / حرکات نمادین تا کجا ادامه می‌یابد؟

با توجه به سخنان منفی منتشر شده از سوی دولت آمریکا باز هم اتحادیه اروپا در تلاش برای حفاظت از منافع تجاری خود در ایران است. اگر ترامپ باز هم تحریم جدید علیه ایران وضع کند، اتحادیه اروپا طیف وسیعی از اقدامات ضد انسانی را توسعه داده است؛ از جمله خطوط مالی تعریف شده غیر دلاری و یک قانون محرمانه اتحادیه اروپا که هنوز اجرا نشده است.

در این میان، اکثر کارشناسان معتقدند که هر پاسخ اروپایی‌ها به طور قطع به صورت نمادین است و به مرحله اجرا نمی‌رسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر