بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
«کبافق» افزایش سرمایه سنگینی را به جریان انداخته است اما؛ بررسی گزارش توجیهی هیئت مدیره نکات جالب توجهی را نشان می‎دهد و امیدها به رشد سودآوری در سال جاری را بیشتر کرده است.
کد خبر : ۱۹۳۰۵۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «معادن بافق» درنظر دارد افزایش سرمایه سنگین ۴۹۴درصدی را به اجرا درآورد.

قرار بر این است که از محل سود انباشته، به سرمایه کنونی ۲۰۲.۵میلیارد ريالی، ۱۰۰۰میلیارد ريال افزوده شود. شایان ذکر است که «معادن بافق» بالغ بر ۱۰۸۳میلیارد ريال سود انباشته دارد که معادل ۵برابر سرمایه کنونی است.

افزایش سرمایه 494 درصدی در دل «معادل بافق» / نگاه بدبینانه «کبافق» از رویا یا واقعیت!

به جز حفظ سرمایهگذاری‌ها، جلوگیری از خروج منابع و اصلاح ساختار مالی، هدف دیگری برای این اقدام عنوان شده که جالب توجه است. هیئت مدیره شرکت دلیل اصلی برای توجیه افزایش سرمایه فعلی از محل سود انباشته را وجود ریسک‌های ذاتی فعالیت شرکت بیان کرده است. به دلیل وجود ریسک‌های مربوط به تأثیر تحریمها، نوسانات نرخ LME، نوسانات نرخ دلار و تأمین آب مورد نیاز جهت تولید محصولات، این امکان وجود دارد که شرایط سودآوری شرکت تغییر نماید. به همین علت در صورت عدم انجام افزایش سرمایه و تقسیم سود بین سهامداران، احتمال کاهش سود انباشته و نزدیک شدن به شرایط ماده 141 قانون تجارت وجود خواهد داشت!

به نظر میرسد هیئت مدیره «کبافق» خیلی نگاه بدبینانه‌ای دارند؛ چرا که میزان سود انباشته به قدری است که به این راحتی نسیم ماده۱۴۱ نیز به این شرکت نمیرسد. به علاوه، بند شرط حسابرسی مربوط به ذخایر هزینه‌ها نیز وجود ندارد.

طی سال‌های اخیر شرکت مبلغ سود انباشته را در حساب‌های خود و در راستای فعالیت اصلی شرکت سرمایهگذاری نموده است. همانطور که از جداول زیر مشخص است بخش زیادی از این منابع صرف سرمایه در گردش شده است.

افزایش سرمایه 494 درصدی در دل «معادل بافق» / نگاه بدبینانه «کبافق» از رویا یا واقعیت!

به این ترتیب، «کبافق» برآورد کرده انجام افزایش سرمایه در شرایط و عملکرد سال۹۸ تاثیری ندارد اما؛ در حدود ۲۲۹۵میلیارد ريال سود خالص شناسایی خواهد شد. این رقم بسیار جالب توجه است چرا که حدود ۲۹برابر سود خالص تحقق یافته سال۹۷ است!!!

افزایش سرمایه 494 درصدی در دل «معادل بافق» / نگاه بدبینانه «کبافق» از رویا یا واقعیت!

نکته دیگر این که برای سال۹۸ درآمد فروش ۳۲۷۳میلیارد ريالی پیش‌بینی شده و گزارش عملکرد ۳ماهه نخست نشان میدهد که توانسته پوشش مناسبی داشته باشد و ۳۸درصد رقم پیش‎بینی شده را به واقعیت بدل کند. بنابراین، در صورتی که با همین فرمان حرکت کند توان تحقق ارقام درآمدی بالاتر را دارد.

نکته جالب توجه دیگر این است که برآورد شرکت از سال۹۹ عقبگرد نسبت به سال۹۸ است. درآمد فروش ۱۹۴۰میلیارد ريالی در صورت انجام افزایش سرمایه پیش‌بینی شده و سود خالص در سطح ۱۲۷۱میلیارد ريالی قرار گرفته است. علت این عقبگرد را باید در افزایش بهای تمام شده تولید و کاهش حاشیه سود جستجو کرد.

به طور کلی، پیش بینی هیئت مدیره «کبافق» از افزایش سرمایه و اثرات آن در نوع خود جالب توجه است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
پس چرا نامه ش نمیاد رو کدال فراور نزدیک ب ۳۰درصد تو چند روز رشد کرده نه افزایش سرمایه داره فقط بازار گردان قوی پشتش حمایتش میکنه