بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی، راحت ترین روش اخذ مالیات است؛ ولی بهتر است دولت به جای اندیشیدن به اخذ مالیات از سپرده گذاران بانکی، به دنبال راهی برای اخذ مالیات از مشاغلی باشد که مالیات واقعی پرداخت نمی کنند.
کد خبر : ۱۹۳۱۲۷

تورم، آشفتگی در بازارهای مالی و اخلال در روند تولید، تنها ثمره یک طرح/

به گزارش بورس نیوز، ظاهرا مرکز پژوهش های مجلس طرحی را تهیه کرده که جهت جلوگیری از تعمیق رکود و برای هدایت نقدینگی دو هزار میلیاردی سپرده های بانکی به سمت تولید از سپرده های بانکی مالیات گرفته شود.
این طرح نگرانی هایی برای سپرده گذاران بانکی ایجاد کرده و این سوال مطرح است که چطور بدون آماده سازی زیرساخت های لازم قرار است سپرده های بانکی به سمت تولید هدایت شوند؟

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی و عضو سابق هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طرح اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی در سال های اخیر بارها مطرح شده؛ ولی اجرای آن نیازمند مصوبه مجلس بوده و صرف یک پیشنهاد به معنای اجرای آن نیست.

وی افزود: اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی، راحت ترین روش اخذ مالیات است؛ ولی بهتر است دولت به جای اندیشیدن به اخذ مالیات از سپرده گذاران بانکی، به دنبال راهی برای اخذ مالیات از مشاغلی باشد که مالیات واقعی پرداخت نمی کنند.

سلیمی در رابطه با آثار اجرای احتمالی این طرح گفت: اخذ مالیات از سپرده گذاران بانکی موجب فرار سپرده ها از بانک ها خواهد شد و نقدینگی خارج شده نه تنها رونق تولید در پی نخواهد داشت؛ بلکه منجر به تورم و ایجاد آشفتگی در سایر بازارها و اخلال در روند تولید خواهد شد. 

وی تاکید کرد: فراموش نکنید که چرخ تولید به مدد اخذ تسهیلات بانکی می چرخد و در صورت خروج سپرده ها از سیستم بانکی، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی دچار مشکل خواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: آثار منفی اخذ مالیات از سپرده های بانکی بر اقتصاد کشور به مراتب بیش از مزایای آن خواهد بود. سود سپرده ها منبع درآمد برخی اشخاص بوده و این طرح برای این افراد چالش ایجاد خواهد کرد. قطعا در تصمیم گیری ها تمامی جوانب در نظر گرفته می شود و در شرایط رکود اقتصادی، اقدامی انجام نمی شود که آرامش بازار پول را بر هم زند. ولی حتی طرح چنین پیشنهاداتی، جو روانی منفی ایجاد کرده و تورم زا خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا یک تکذیبیه دیگر در راه است!

ورود ممنوع در کوی بانک‌ها به کدامین دلیل؟!

آیا یک تکذیبیه دیگر در راه است!

ورود ممنوع در کوی بانک‌ها به کدامین دلیل؟!

ارسال نظر