بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه، مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی را صادر می کند و لیست موسسات دارای موافقت اصولی در سایت شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس قرار دارد. ضمنا صرف داشتن موافقت اصولی کفایت نمی کند و فقط دوره هایی که توسط این کمیته تایید و در سایت معرفی شده اند معتبر است و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می گردند.
کد خبر : ۱۹۳۴۶۰
به گزارش بورس نیوز، مدیران صنعت کارگزاری معتقدند تقاضای کدهای معاملاتی جدید در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. ورود سهامداران جدید به بازار سرمایه، قطعا اتفاق مثبتی است؛ ولی با توجه به پیچیدگی های این بازار، معامله بدون تحلیل می تواند موجب ضرر و زیان سهامداران و خروج آنها از بازار گردد. 
در این میان «آموزش» حلقه مفقوده توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه تلقی می شود.
با توجه به اهمیت آموزش سهامداران خصوصا سهامداران تازه وارد، خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با حمید روح بخش مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس تهران انجام داده که چکیده آن را می خوانید.

سوال : بحث «آموزش» و «فرهنگ سازی» چقدر مورد توجه مدیران بورس تهران قرار دارد؟ 

روح بخش: از الزامات توسعه و پیشرفت برطبق ادبیات اقتصادی و نظریه‌های رشد، وجود پس‌انداز و تبدیل آن به سرمایه‌گذاری است. یکی از راه‌های جذب پس‌انداز و تامین سرمایه و در نتیجه کمک به رشد اقتصادی کشور، ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه است. لذا بطور مستمر ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقاي سواد مالي، به عنوان اقدامي توسعه‌اي و فرهنگي، در دستور کار بورس تهران قرار دارد.

سوال: آیا بورس تهران اقدام به برگزاری دوره های آموزشی هم می کند؟ 
روح بخش: بله؛ دوره‌های آموزشی برگزار شده در بورس اوراق بهادار تهران به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود. دوره آموزشی عمومی که بانام دوره‌های فرهنگ سازی شناخته می‌شود در تالار معاملات حافظ و 22 تالار منطقه اي در سطح کشور به طور مستمر در قالب كلاس و دوره های ترميك برگزار مي‌شود. مخاطبین این دوره‌ها غالبا تازه واردین به بازار سرمایه و افرادی هستند که اولین تجربه آنها در بازار سرمایه و بورسی شدن است.
شایان ذکر است در سال 1397، بيش از 200 هزار نفرساعت آموزش توسط بورس تهران براي علاقمندان به بورس و سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه برگزار شد. همچنين در سه ماهه اول سال 1398 در حدود 36 هزار نفرساعت آموزش در سطح كشور انجام شد كه نسبت به دوره مشابه سال قبل، 13درصد افزايش مشاهده مي‌شود. 
هر سال در حدود 8 دوره ترمیک برگزار می شود. عناوین و سرفصل های دوره های آموزشی ترمیک که توسط کارشناسان بورس تهران ارایه و تدریس می شود عبارت از: اصول و فرآيند سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه، آشنايي با سايت‌هاي بورسي، حقوق سرمايه‌گذاران حقيقي، آشنايي با صورت‌هاي مالي ناشران، معاملات بر خط، قرارداد آتي سبد سهام، قرارداد اختيارمعامله و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است. 

سوال: به نظر شما محتوای ارائه شده در کلاس های آموزشی چقدر در رفتار حرفه ای سهامداران موثر خواهد بود؟
روح بخش: در این دوره ها علاوه بر محتواهای فنی و تخصصی، به سرمایه گذاران توصیه می شود از رفتارهای هیجانی، بدون مطالعه و شایعات دوری کنند تا بدین وسیله علاوه بر کاهش ریسک بتوانند بازدهی مناسبی را کسب کرده و حضور پیوسته و بلندمدت تری را در بورس داشته باشند.
همچنین توصیه می شود افرادی که فرصت کافی برای مطالعه و تحلیل صورت های مالی و وقایع و رویدادهای مرتبط را ندارند و یا از دانش مالی لازم برخودار نیستند برای کنترل ریسک سرمایه گذاری می توانند از روش های غیر مستقیم حضور در بورس استفاده کنند و با خرید واحد‌های صندوق های سرمایه گذاری و یا از طریق ابزارهای با درآمد ثابت به بورس متصل بوده و در رشد اقتصادی کشور سهیم باشند.

سوال: دوره های آموزشی فقط مختص سهامداران تازه وارد و آموزش مبانی اولیه سرمایه گذاری در بورس است؟
روح بخش: علاوه بر دوره های عمومی، دوره های اختصاصی متعدد نیز برای ناشران بورسی، کارگزاران، فعالان بازار، انجمن ها و خبرنگاران برگزار می شود. 
در راستای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری اقدامات دیگری از قبیل تدوین و انتشار کتاب، بروشور، حضور در نمایشگاه های بورس، برگزاری همایش و سمینار و همچنین برنامه ریزی برای بازدید از بورس و تالار معاملات برای مدارس، دانشگاه ها و سایر متقاضیان به انجام می رسد.
لازم به ذکر است اركان بازار سرمايه به فراخور حوزه كاري و مسئوليت‌هاي تعريف شده در مقوله آموزش و توسعه فرهنگ سرمايه‌گذاري سهیم بوده و اقدامات فرهنگی و اجرایی را به انجام می رسانند. 


سوال: متولی تایید صلاحیت مدرسان دوره های آموزشی در بازار سرمایه کیست؟ چطور می توان در میان هجمه تبلیغات موسسات و دوره های آموزشی، سره را از ناسره تشخیص داد؟
روح بخش: کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه، مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی را صادر می کند و لیست موسسات دارای موافقت اصولی در سایت شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس قرار دارد. ضمنا صرف داشتن موافقت اصولی کفایت نمی کند و فقط دوره هایی که توسط این کمیته تایید و در سایت معرفی شده اند معتبر است و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می گردند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر