بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
آموزش جزو لاینفک سرمایه‌گذاری است و یک سرمایه‌گذار باید آموزش‌های خاص خود را ببیند. با طراحی این بسته آموزشی یا دوره جامع مهارت آموزشی، تلاش کردیم که بخشی از این اهداف را پوشش دهیم.
کد خبر : ۱۹۳۵۴۶

ارتقای سواد مالی سرمایه‌گذاران با طرح جامع آموزشی / بازار سرمایه نیازمند آموزش است

 سید مرتضی علوی صدر رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک صتعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: کارگزاری بانک صنعت و معدن در ارکان بازار سرمایه یک کارگزاری بانکی دولتی است و در تمام این سال‌ها با زحمات مدیران و کارمندان خود توانسته است جایگاه خیلی خوبی را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: با رویکرد جدید حاکم بر کارگزاری نسبت به موضوع آموزش نگاه ویژه‌ای داریم. معتقدیم که با تلاش و ایجاد یک تیم کارشناسی زبده میتوان یک کار آموزشی و موضوعات جانبی آن را طوری طراحی کرد که در نهایت منجر به سواد مالی و آشنایی احاد مردم با بازار سرمایه شود.

علوی با تاکید بر این مهم و این که کمک کنیم که مشتاقان ورود به بازار سرمایه موقعیت‌ها را بهتر بشناسند و تصمیم‌گیری‌هایشان به‌هنگام و درست باشد؛ گفت: در مرکز آموزش کارگزاری بانک صنعت و معدن دوره‌های تک درس به صورت تخصصی مطابق مصوباتی که از کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه اخذ شده، برگزار میشود اما به مدد همکاران واحد برنامه ریزی آموزشی یک بسته جامع را طراحی کردیم با عنوان "دوره جامع مهارت آموزی سرمایه‌گذار موفق" و معتقدیم که با اجرای این بسته آموزشی شرکت کنندگان در این دوره که 12 کارگاه آموزشی است مهارتشان به حدی از میزان قابل قبول در بازار میرسد که میتوانند نسبت به انتخاب سهام انتخاب خوبی داشته باشند و حتی میتوانند مورد مشاوره قرار بگیرند.

وی افزود: این بسته آموزشی کمک میکند که پیچیدگی‌های بازار سرمایه برطرف شود و افراد با نگاه خاصی نسبت به فعالیت در بازار سرمایه اقدام کنند و به سرمایه‌گذاری روی آورند. بازار سرمایه پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و معتقدیم افراد، دانشجویان، زنان خانواده میتوانند به بازار ورود کنند و با سرمایه‌گذاری مناسب سود‌های خوبی کسب کنند. مجموع سیکل آموزش شامل سرمایه‌گذاری، آموزش و معامله میشود. آموزش بخشی از ارکان سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذار باید مرتبا خود را به جعبه ابزاری مجهز کند که بتواند در بازار حضور موفقی داشته باشد.

علوی اظهار داشت: دوره مذکور در دو بازه 3 ماهه و 6 ماهه برگزار میشود. به گونه ای برنامه‌ریزی شده که در روزهای پنجشنبه به صورت صبح تا بعد از ظهر با پذیرایی میان وعده و ناهار یا به صورت نیمروز پنجشنبه یا بعد از ظهر یک روز وسطه هفته میتوانند در دوره 3 ماهه و 6 ماهه شرکت کنند.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک صتعت و معدن اعتقاد دارد: ورود و خروج افراد و نقدینگی اگر مهندسی نشود مشکلات فراوانی برای بازار و سرمایه‌گذاران ایجاد میکند. همان اتفاقی که در بازارهای موازی مثل سکه، طلا، مسکن افتاد. اگر افراد با مختصات بازار سرمایه که مولفه‌های اقتصاد بر آن حاکم است آشنا شوند طبیعتا اینجا را محمل خوبی میدانند برای اینکه به صورت مستمر در این بازار حضور داشته باشند و با فاکتور صبر و زمان سودهای خوبی را به دست آورند. سود حاصل از سرمایه‌گذاری ناشی از دو مولفه است. یکی از افزایش قیمت سهم و دیگر ناشی از تقسیم سود که شرکت‌ها در مجامع انجام میدهند، افراد میتوانند به سود دست یابند.

وی گفت: برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ که میخواهند به تامین مالی مبادرت کنند، نیاز به آموزش احساس میشود. یکی از راه‌های تامین مالی برای پروژه‌ها، شبکه بانکی است. اما تامین مالی پروژه و طرح‌های شرکت‌های صنعتی و خدماتی میتواند از طریق بازار سرمایه انجام شود. کارگزاری‌های تامین سرمایه که در این حوزه حضور دارند میتوانند نقش مؤثری ایفا کنند. بازار سرمایه یکی از راه‌های مهم و اصلی تامین سرمایه شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ است.

علوی ضمن اذعان به این نکته که کارگزاری بانک صنعت و معدن تمرکز خود را بر معاملات بورس و اوراق بهادار و بورس کالا گذاشته، ادامه داد: بخشی از انرژی این کارگزاری صرف آموزش آحاد مردم میشود. امکانات و زیرساخت خیلی خوبی برای آموزش فراهم شده و اعتقاد داریم که برای ایفای نقش اجتماعی خودمان که همان ارتقای سواد مالی جامعه است، میتوانیم مثمرثمر باشیم تا دانش تخصصی افراد به اضافه مهارت‌هایشان ارتقا پیدا کند. به این ترتیب، با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها دوستان داشته‌های خودشان را طبقه بندی میکنند و نسبت به موضوع بازار سرمایه به مختصاتی دست مییابند که برای سرمایه‌گذاری تصمیم بهتری بگیرند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی کارگزاری بانک صنعت و معدن از این که به موضوع آموزش ورود پیدا کرد این است که بتوانیم کمک کنیم سرمایه‌گذار موفق وارد بازار سرمایه شود. موفقیت مولفه ای نیست که فقط کسب شود و حفظ آن نیاز به مولفه‌های خاص خود دارد. سرمایه‌گذاری که بخواهد وارد بازار سرمایه شود و موفقیت کسب کند باید راه طولانی را طی کند. آموزش جزو لاینفک سرمایه‌گذاری است و یک سرمایه‌گذار باید آموزش‌های خاص خود را ببیند. با طراحی این بسته آموزشی یا دوره جامع مهارت آموزشی، تلاش کردیم که بخشی از این اهداف را پوشش دهیم.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک صتعت و معدن در خاتمه گفت: کارگزاری بانک صنعت و معدن تمام اراده خود را گذاشته تا نقش ارزنده ای را به عنوان یک کارگزاری بانکی-دولتی ایفا کند. به‌خصوص در بحث آموزشی مکلف هستیم با امکاناتی که در اختیار داریم، به نحو احسن حضور خود را نشان دهیم و از دوستانی که علاقمند هستند وارد بازار سرمایه شوند، بحث آموزش را جدی بگیرند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر