بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
عضو شورای عالی بورس در نشست تبیینی و توجیهی بازار پایه با اشاره به اینکه شرکتی در بازار پایه وجود دارد که قیمت سهام آن بدون دلایل بنیادین از ۴۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، لزوم تغییر قوانین بازار پایه را یادآور شد و گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر هجمه‌های زیادی علیه نهاد ناظر، سازمان بورس، فرابورس و شورای عالی بورس در خصوص تغییر قوانین بازار پایه شکل گرفت و این در حالی است که در جلسه امروز نیز تمامی دوستان نسبت به تغییر قوانین هم‌نظر هستند.
کد خبر : ۱۹۳۶۶۵

عضو شورای عالی بورس در نشست تبیینی و توجیهی بازار پایه با اشاره به اینکه شرکتی در بازار پایه وجود دارد که قیمت سهام آن بدون دلایل بنیادین از ۴۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، لزوم تغییر قوانین بازار پایه را یادآور شد و گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر هجمه‌های زیادی علیه نهاد ناظر، سازمان بورس، فرابورس و شورای عالی بورس در خصوص تغییر قوانین بازار پایه شکل گرفت و این در حالی است که در جلسه امروز نیز تمامی دوستان نسبت به تغییر قوانین هم‌نظر هستند.

به گزارش بورس نیوز، شاهین چراغی با بیان اینکه در زمینه تغییر قوانین بازار پایه چندین ماه، کار کارشناسی صورت گرفته و یک شبه این تغییرات رخ نداده است، پیشنهاد کرد که فعالان بازار در بیان انتقادها و نقطه نظرات خود، شرایط نهاد ناظر را درک کنند و از جایگاه آن به مسئله بنگرند.

به گفته چراغی، فعالان بازار پایه معتقدند اجرای قوانین این بازار باید با رویکرد ارتقای شرکت‌ها در این بازار باشد و رویکرد تنبیهی و مجازات در آن کمتر مدنظر قرار گیرد.

اصلاح قوانین برای پیشگیری از تخلفات

در بخش دیگری از این نشست، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر تحت نظارت بودن شرکت‌های موجود در بازار پایه، اظهار داشت: همان‌گونه که شرکت‌های پذیرش‌شده ملزم به رعایت قوانین و مقررات خاصی هستند، شرکت‌های بازار پایه‌ نیز با توجه به اینکه ثبت‌شده نزد سازمان بورس هستند، قوانینی بر آن‌ها مترتب است اما باید توجه کرد گاهی برای پیشگیری از تخلفات، قوانین باید اصلاح شود.

وی رنگ‌آمیزی و مقررات جدید بازار پایه را یک عامل تشویقی برای شرکت‌های موجود در این بازار عنوان کرد که می‌تواند به ارتقای آن‌ها به تابلوهای بهتر و در نهایت ورود به بازارهای اصلی منجر شود.

امیری از اقدامات انجام‌‌شده برای تسهیل شرایط پذیرش خبر داد و گفت: اصلاحاتی در دستورالعمل پذیرش انجام شده و شرایط مربوط به پذیرش شرکت‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

 به گفته وی کل فرایند پذیرش نباید بیشتر از 75 روز به طول انجامد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در نهایت تاکید کرد: شرکت‌های موجود در بازار پایه به سمتی حرکت کنند که در بازارهای اصلی پذیرش شوند و افکار عمومی نیز از طریق رسانه‌ها این شرکت‌ها را به ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پذیرش تشویق کنند.

از سوی دیگر علی سنگینیان مدیرعامل شرکت سرمايه‌گذاري افتخار سهام به اینکه بازار پایه و به طور کلی بازار سرمایه متکی به حضور سهامداران حقیقی است اما در دنیا این‌گونه نیست و به حضور حقیقی‌ها در بازار تا این حد تاکید نمی‌شود، اشاره کرد و افزود: طی این سال‌ها مردم را تشویق کرده‌ایم برای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند اما باید توجه کرد که بیشتر سیگنال‌گیری‌ها از سوی حقیقی‌ها صورت می‌گیرد؛ چرا که حقوقی‌ها، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تصمیمات اساسی خود را بر اساس تحلیل و نه سیگنال می‌گیرند.

سنگینیان ادامه داد: درست است که به منظور کمک به نفوذ بازار سرمایه و رشد تامین مالی، حضور حقیقی‌ها را در این بازار گسترش داده‌ایم اما باید این حضور و تبعات آن مدیریت شود.

وی با بیان اینکه با تصمیمات جدید در مورد بازار پایه، نقدشوندگی این بازار کاهش پیدا می‌کند و مچینگ کمتری در بازار اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: باید اثربخشی سیاست‌های تغییر بازار پایه بر نقدشوندگی بازار سنجیده شود و برای تشویق شرکت‌ها به ارتقا یافتن به بازارهای اصلی، فرایندهای پذیرش تسهیل شود.

ارائه مجوز بازارگردانی تسهیل شود

در بخش دیگری از نشست تببینی بازار پایه، علیرضا توکلی نماینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران پیشنهاد کرد که با توجه به اختلاف زیاد موجود در بین شرکت‌های بازار پایه، در این بازار بازارگردانی صورت بگیرد که این پیشنهاد پیش از این به عنوان یکی از محورهای اصلی تغییرات دستورالعمل بازار پایه به ‌شورای عالی بورس ارسال شده است.

توکلی همچنین از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرد که ارائه مجوز بازارگردانی را تسهیل کند.

علاوه بر این در این جلسه فعالان و ناشران بازار پایه، نظرات مختلفی راجع‌ به مقررات بازار پایه مطرح کردند که جمع‌بندی نظرات این افراد به جلسه آینده شورای عالی بورس ارائه خواهد شد.

یکی از فعالان بازار پیشنهاد کرد که بازار سرمایه و فرابورس، شرکت‌های بازار پایه‌ای را ترغیب کنند تا بتوانند با افزایش شفافیت اطلاعاتی به بازارهای اصلی ارتقا پیدا کنند.

همچنین پیشنهاد شد که اصلاحات بازار پایه به صورت تدریجی اجرا شود. از دیگر نظرات این بود که در بازارهای اصلی بورس و فرابورس و بازار پایه هزینه نقل‌وانتقال سهام یکسان نباشد و در بازار پایه این هزینه بیشتر باشد تا مانع از گسترش سفته‌بازی شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
تغییر قوانین باید درجهت شفاف سازی بیشتر و نظارت بر عملکرد مدیران این شرکتها باشه نه ایجادمحدودیت برای سهامداران که مثلا ماهی چندبار معامله صورت بگیره یا دامنه تغییرات چقدر باشه و .... خودتون می دونید چه خبره و چه چیزی درسته ولی خودتونو به کوچه علی چپ زدید ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
قانون جدید بازار پایه سرمایه مردم را به فنا داد.عده رانت خوار قانون وضع میکنند و قبل از اجرا سهام خود را میفروشند و به مردم ضرر و زیان میزنند