بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
باتوجه به محدودیت‌های ایجادشده در امر صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق و با در نظرداشتن میزان صادرات پتروشیمی جم در سال 1397 بالغ بر 395923 تن، برنامه‌ریزی لازم و مناسب جهت حفظ و ارتقاء سهم بازارهای صادراتی از طریق دستیابی به بازارهای جدید و توجه به انتظارات مشتریان در این بخش بعنوان استراتژی کلیدی در سال‌های بعد نیز موردتوجه قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۹۳۸۱۵

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا سعیدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور 90.79 درصد سهامداران برگزار شد، گفت: میزان تولید محصولات این شرکت در سال 97 به 2 میلیون و 168 هزارو 915 تن رسید که از این میزان 1 میلیون و 552 هزارو 534 تن به فروش رسید.

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

وی خاطرنشان کرد: انجام اورهال کامل مجتمع، اجرا و پیشبرد طرح‌های توسعه ای شرکت PDH/PP-,ABS-RUBBER، پیش برد طرح‌های توسعه ای شرکت LL-235F6,LL23F7,MD-3520UV,MD3510UV,MD-35504UV، اجرای 19 طرح اصلاحی تثبیت و افزایش تولید از جمله طرح تولید بخار مجتمع و افزایش ظرفیت و کارآیی کوره 106 آلفین، پروژه تعویض خطوط لوله آب خنککننده، اجرای 17 طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی، اجرای پروژه‌های خودکفایی و جلوگیری از خروج حدود 1 میلیون و 400 هزار یورو از جمله اقدامات انجام شده توسط این شرکت در سال 97 محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش، در ادامه مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

پیام هیات مدیره

هیات مدیره و مدیریت شرکت پتروشیمی جم بعنوان امانتدار سهامداران محترم وظیفه خود می‌داند که از هیچ تلاش و کوششی جهت حراست و ارتقای امانت واگذارشده دریغ نورزد، مدیریت شرکت در راستای تحقق این هدف و با اعتقادی راسخ به ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت در سال مالی مورد گزارش همچون سنوات گذشته در جهت دستیابی به اهداف کمی و کیفی خود تلاش کرده تابتواند از کلیه امکانات و توانمندی‌های موجود به نحو ممکن انتظارات کلیه ذینفعان را برآورد کند. متعهد می‌شویم در سایه عنایات حضرت ولی عصر و با تدابیر شما عزیزان و بهره‌گیری از دانش، تخصص و چابکی سازمان با محوریت سرمایه‌های انسانی در سال رونق تولید همچنان روند رو به رشد خود تحقق چشم انداز و اهداف استراتژیک شرکت و تعالی هرچه بیشتر آن گام‌های استوار برداریم.

مرور کلی بر وضعیت صنعت در سال مالی مورد گزارش

به دلیل اینکه پتروشیمی در دنیای امروز نقش اساسی در احداث و ایجاد زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی دارد همواره کالایی استراتژیک تلقی می‌شود که به طور کلی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات صنعتی در جهان محسوب می‌شود و از نظر نوع مصرف از تنوع خاصی برخوردار بوده و از جمله کالاهای اقتصادی تلقی می‌شود این کالا نقش گسترده‌ای در فعالیت‌های زیرساخت، پتروشیمی، پروزه‌های بزرگ عمرانی و ایجاد فرصت‌های شغلی مولد و بهره ور، صادرات و غیره داشته و همانطور که پیش تر ذکر شد یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود.

درواقع صنعت پتروشیمی به همراه صنایعی مانند فولاد و ... همواره در اقتصاد ملی، برنامه‌ریزی و سیاست‌های کلان و توسعه ای نقش بسزایی داشته و از کارآیی مطلوب برخوردار بوده است. صنعت پتروشیمی باتوجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این بخش می‌تواند در زمینه گسترش و رونق سایر فعالیت‌های هم نیاز و پیش نیاز و همچنین در جهت صادرات نفتی از حیث وزن و ارزش نقش واحد اهمیت و اولویت داری داشته باشد.

با عنایت به اینکه ایران از جمله کشورهای در حال رشد است قطعا باید در تلاش برای بسط زیرساخت‌ها بوده و این مهم با در نظرداشتن برنامه‌های توسعه‌ای و پیش‌بینی ارتقای سطح رشد و توسعه یافتگی کشور به رتبه اول منطقه، نیازمندی به محصولات پتروشیمی بیش از پیش نمایان خواهد شد . باتوجه به اظهارات مسئولین عالی صنعت کشور، سهم صنعت پتروشیمی در تولید ناخالص ملی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم ارزیابی موفقیت و اهمیت بخش صنعت نفت و گار و پتروشیمی یاد می‌شود.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش:

روند عملکردی صنعت پتروشیمی کشور در سال 97 و تحلیل سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش و پیش بینی برنامه افزایش ظرفیت تولید و عرضه این محصول در کشور و همچنین تحلیل تابع عرضه و تقاضا موید این موضوع بوده که صنعت پتروشیمی کاملا از فضای فشار قیمت گذاری خارج شده و در شرایط رقابتی و به عبارتی پیشی گرفتن عرضه کل بر تقاضای کل قرارگرفته و با در نظر گرفتن کاهش اجرای طرح‌های عمرانی و تغییرات حامل‌های انرژی و کلیه مولفه‌های حاکم بر فرآیندهای این بخش از صنعت از جمله تولید و توزیع و... باید تحت تاثیر شرایط جدید باز مهندسی شده و در این مسیر گام برداشته شود.

شرکت پتروشیمی جم با درک صحیح از شرایط حاکم برصنعت و همچنین تحلیل استراتژی مبتنی بر تاثیر عوامل محیطی از منظر داخلی و بیرونی برمبنای استراتژی، چشم انداز و راهبردهای خودرا طراحی و ماموریت‌های شرکت را هماهنگ با این تغییرات استوار کرده و در این راستا توجه به مبانی استراتژیک با رویکردهای ذیل مورد اهتمام و توجه قرار گرفته است.

استراتژی شرکت

استراتژی مدیریت بهای تمام شده محصولات و کاهش هزینه‌ها

باعنایت به شرایط رقابتی حاکم بر بازار صنعت پتروشیمی متاثر از فزونی عرضه برتقاضا ضرورت دارد ضمن بازنگری و بازمهندسی قیمت تمام شده محصول، برافزایش بهره‌وری ماشین‌آلات، نیروی کار و... تاکید داشته و بعنوان استراتژی شرکت مدیریت بهای تمام شده محصولات و کاهش هزینه‌ها را موردتوجه و اهتمام ویژه قرار خواهد داد. همواره توجه به مزیت‌های نسبی و مزیت‌های مطلق و چابکی سازمان از طریق ایجاد تنواع در سبد محصولات و همچنین خلق مزیت پادیار مبتنی بر ارتقا توان عملیاتی و دستیابی به دانش و تکنولوژی روزآمد با تکیه بر پروژه‌های پژوهشی در صنع پتروشیمی در چارچوب برنامه‌های استراتژیم شرکت قراردارد. اجرای پروژه بهبود در راستای افزایش نرخ تبدیل خوراک به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، بازنگری و بهینه سازی سبدخوراک مجتمع به منظور کاهش پیامدهای ناشی از تغییرات قیمت خوراک و حفظ ثبات روند تامین از دیگر راهبردهای این شرکت در جهت ایجاد ارزش افزوده است.

استراتژی پایداری و توسعه صادرات

باتوجه به محدودیت‌های ایجادشده در امر صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق و با در نظرداشتن میزان صادرات پتروشیمی جم در سال 1397 بالغ بر 395923 تن، برنامه‌ریزی لازم و مناسب جهت حفظ و ارتقاء سهم بازارهای صادراتی از طریق دستیابی به بازارهای جدید و توجه به انتظارات مشتریان در این بخش بعنوان استراتژی کلیدی در سال‌های بعد نیز موردتوجه قرار خواهد گرفت.

استراتژی تحول

لزوم بازنگری و ایجاد نگرش تحول گرا در توسعه و ارتقای منابع انسانی و تلاش در جهت توانمندسازی بهعنوان مهم ترین سرمایه شرکت و بهره‌گیری از نظام‌های نوین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سیستم‌های مدیریت و برنامه‌ریزی عملیاتی برمبنای هدف و همچنین مدیریت بهینه منابع مالی از اولویت‌های استراتژیک پتروشیمی جم خواهد بود.

برنامه‌ها

استانداردسازی مصرف مواد و قطعات مصرفی

بهبود و ارتقا سیستم بازاریابی و نیازسنجی بازار

ارتقا سیستم‌های مالی و تامین نیازمندی‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری

نظارت عالی برمفاد مالی کلیه قراردادهای شرکت از جهت انطباق با قوانین و مقررات و رعایت صرفه و صلاح

ارتقا سطح گزارشگری مالی و رعایت دستورالعمل‌های سازمان بورس

ارتقا و بروزرسانی سیستم‌های موجود و یکپارچه سازی آن‌ها با سیستم‌های در حال تکمیل

توسعه سبد محصولات با تاکیدبر محصولات ویژه

حفظ سهم فروش از بازارهای صادراتی کنونی و توسعه بازارهای جدید

توجه ویژه به واحد R&D

چشم انداز

درراستای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در صنعت پتروشیمی، پتروشیمی جم در نظر دارد تا سال 1400 ظرفیت تولید محصولات خود را در مقایسه با ظرفیت‌های موجود در سال 95 به دو برابر افزایش دهد.

ارزش‌ها

حفاظت و مراقبت از حقوق سهامداران و سایر دینفعان

قانونگرایی، اجرای قوانین ملی و بین المللی مرتبط با ماموریت شرکت

همسوسازی و هماهنگی میان اهداف شرکت و اهداف شخصی کارکنان در ایجادتعادل بین کاروزندگی و تامین رضایتمندی کارکنان و خانواده‌های آنان

تعالی جویی مستمر در تمام ابعادشرکت و ارتقای منزلت و کیفیت مصحولات و کسب رضایت مشتریان و توجه به کرامت انسانی

بهره‌وری سرمایه و نیروی انسانی و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی

توسعه فرهنگ یادگیری، نوآوری، خلاقیت، بهبود مستمر، کارگروهی و مشارکت جمعی، دانش‌محوری، مسئولیت‌پذیری و مشتری‌مداری

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده


تاریخچه شرکت پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می‌شود، بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1378 در منطقه ویژه پتروشیمی پارس در عسلویه بوده‌ که عمدتا به منظور تولید الفین‌ها و پلی اتیلن‌های سبک خطی و سنگین تاسیس گردیده است. شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-1 را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

دوره اجرای طرح، نصب و راه‌اندازی

کارهای مقدماتی اجرای طرح نظیر خاکریزی، تسطیح زمین، شمع کوبی، ایجاد ساختمان‌های موقت، ایجاد تاسیسات، آب و برق به تدریج آغاز شد در آن دوره چشم‌انداز شرکت با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد آن بدین شرح تعیین و محقق گردید: " آرمان ما ، توسعه توانمندی داخلی " در این دوره از عمر شرکت که مصادف با اجرای پروژه بوده است مدیریت شرکت جهت پایش نتایج و بررسی پیشرفت فعالیت‌ها، رویکرد کنترل پروژه را انتخاب و مورد استفاده قرار داد. بر اساس این رویکرد کلیه اطلاعات گسترده پروژه براساس ساختار WBS تعریف شده جمع آوری، تحلیل و با اهداف مشخص مقایسه می‌گردید و در گزارشات مختلف مدیریتی ارائه می‌شدند و نتایج گزارشات در جلسات روازنه (سطح کارشناسی)،‌ هفتگی (سطح مدیریتی) و ماهیانه (سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی) طرح و راهکارهای رفع موانع بررسی و تصمیم‌گیری می‌شد.

دوره راه‌اندازی و گذار

مراحل پایانی پروژه‌های صنعت پتروشیمی مصادف با آمادگی شرایط برای راه‌اندازی واحدها و تلاش برای دستیابی به محصول منطبق و ظرفیت‌های اسمی و طراحی شده بود. حساسیت و شرایط خاص این دوره یک برنامه عملیاتی دقیق و روزآمد را برای ایجاد زیر ساخت‌ها در شرکت و انتقال به شرایط عملیاتی (بصورت پیوسته) ایجاب می‌نمود. رهبران شرکت در این مقطع یکساله اهداف و وظایف سالیانه تمام بخش‌ها را مشخص و در قالب اهداف سالیانه به کلیه واحدها و کارکنان ابلاغ می‌کردند.

دوره تثبیت و عملیات

پس از راه‌اندازی موفقیت آمیز واحدها (با ویژگی‌های منحصر بفرد جهانی و دستیابی به رکورد تولید الفین در جهان) شرکت پتروشیمی جم بعنوان بازیگر جدید و نوپا در صنعت پتروشیمی منطقه بدنبال یافتن نقش مناسب و تثبیت جایگاه خود، رویکرد نوین و سیستماتیک طرح‌ریزی استراتژیک را انتخاب و دنبال کرد.

موقعیت جغرافیایی

شرکت پتروشیمی جم، در زمینی به مساحت تقریبی 77 هکتار، که 41 هکتار آن از طریق خشک کردن دریا استحصال شده‌ است در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد. این منطقه بر اساس مجوز صادره از سوی شورای عالی مناطق آزاد به منظور بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس شده است. پتروشیمی جم در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور به منظور بهره‌برداری اقتصادی تر از میدان گازی پارس‌جنوبی بعنوان یکی از پروژه‌‌های پتروشیمی جهت اجرا در این ناحیه پیش‌بینی شده است. این شرکت که به عنوان طرح الفین دهم شناخته شده است، یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های پتروشیمی در منطقه است که محل استقرار آن در نقشه در مجاورت طرح‌های فازهای گازی و پتروشیمی مشخص شده است. سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان بوشهر به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور، و همچنین ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت، ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی بارز کرده و آن را به یکی از مبادی صادرات غیر نفتی کشور مبدل نموده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 120 میلیون ریال بوده که طی چندمرحله به شرح زیر به مبلغ 9600000 هزار میلیون ریاب در تاریخ 24/3/94 ثبت شده است.


عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

ترکیب سهامداران

سهامداران دارای مالکیت بیش از 1 درصد سهام شرکت رد پایان سال مالی منتهی به 29/12/97 و 29/12/69 به شرح جدول زیر است:

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت در تاریخ 2/8/90 در گروه مواد شیمیایی بورس تهران با نماد جم درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 26/6/92 مورد معامله قرار گرفته است:

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده
عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده
عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده

جایگاه شرکت در صنعت

جایگاه شرکت پتروشمی جم در بین 56 شرکت به صورت زیر است:

محصولات صادراتی از لحاظ مقداری در جایگاه 15 و از لحاظ ارزشی در جایگاه 8 و محصولات داخلی نیز از لحاظ مقداری و ارزشی در جایگاه 5 است.

اقلام سودوزیان شرکت اصلی

عبور پتروشیمی جم از مانع تحریم/ توسعه صادرات محصولات در سال‌های آینده


معرفی طرح‌های توسعه ای شرکت

معرفی شرکت توسعه پلیمر پادجم

شرکت توسعه پلیمر پادجم به شماره ثبت 1946 باسرمایه 1000 میلیون ریال در ترایخ 21/5/94 در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان کنگان به ثبت رسیده و دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان عسلویه است. گفتنی است 99 درصد از سهم مالکیت این شرکت در اختیار شرکت پتروشیمی جم قراردارد. هدف از انجام افزایش سرمایه شرکت توسعه پلیمر پاد جم، طرح ABS/Rubber توسعه پلیمر پادجم از جمله طرح‌های فاز دوم پتروشیمی جم بوده که باهدف تکمیل و بهره‌برداری از پروژه ABS/Rubber و تسریع در فرآیند عملیاتی شدن مجموعه تشکیل و آغاز به فعالیت کرده است.

2) طرح سرمایه‌گذاری تولید پروپیلن به روش (PDH/PP)

برنامه‌های آینده شرکت

گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه‌های فروش

تولید محصولات و معرفی محصولات جدید

مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها

شیوه‌های تامین مالی

مصوبات مجمع

براساس رای‌گیری انجام شده در پایان این مجمع مقررشد سود 1670 ریالی به هر سهم تخصیص یابد همچنین حق حضور اعضای غیرموظف 25000000 میلیون ریال و پاداش هیات مدیره نیز5000 میلیون ریال تعیین شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ذره‌بین بورس‌نیوز بر شرکت پتروشیمی شمالی خلیج‌فارس رفت؛

پتروشیمی پارس و ثبت دومین افت متوالی قیمت هفتگی استایرن

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس مطرح کرد:

منطقه ویژه پارس؛ پایتخت انرژی کشور

ارسال نظر