بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
بعضی حقوقی ها با عرضه های خود، بازار را به خاک و خون می کشند و بعد از افت قیمت سهم ها، اقدام به خرید سهم می کنند و شعار حمایت از بازار سرمایه سر می دهند.
کد خبر : ۱۹۳۹۱۹
به گزارش بورس نیوز، گزارش های ۳ ماهه شرکت های بزرگ بازار نشان داد دود از کنده سهم های بنیادی بلند می شود و کماکان شرکت های پتروشیمی و پالایشی و فلزی در سودسازی حرف اول را می زنند.
البته امروز برخی صف های خرید با عرضه های آبشاری حقوقی ها پاسخ داده شد و انتقادات بسیاری از فعالان بازار سرمایه را در پی داشت.

مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: کماکان معتقدم سهم شرکت های بنیادی مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است. چرا که شاخص هم وزن نشان می دهد بسیاری از سهم های کوچک بازار، در چند ماه اخیر رشد کرده اند و انتشار گزارش های ۳ ماهه نشان داد اکثر این شرکت ها، عملکرد مناسبی نداشته اند. ولی سهم های بزرگ با گزارش های خود نشان دادند می توانند بازدهی معقولی برای سهامداران خود به ارمغان آورند. 

مدیر حساب‌های سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان در ادامه گفت: بعضی سهامداران حقوقی از هر فرصتی برای فروش استفاده می کنند. نکته اینجا است که به نظر می رسد نقدینگی حاصل از فروش سهم توسط حقوقی ها در جایی غیر از بازار سرمایه (احتمالا بازار بدهی یا بانک ها) سرمایه گذاری می شود و همین رفتار موجب تمایل سرمایه گذاران حقیقی به سرمایه گذاری در سهم های کوچکی می شود که به رغم عملکرد نامناسب، در آنها عرضه ای از سوی حقوقی ها صورت نمی گیرد و بدین ترتیب، حباب قیمت سهم های کوچک، مدام بزرگتر می شود.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته، تقریبا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور خلق شده که باید در یکی از بازارها، سرمایه گذاری شود و مسلما بازار سرمایه، مناسب ترین بازار جهت سرمایه گذاری است. لذا اگر حقوقی های بزرگ، همراهی لازم را با این بازار نکنند، این نقدینگی به جایی خواهد رفت که همین حقوقی های عرضه کننده امروز، در آینده ای نزدیک بابت عدم ورود سرمایه گذار جدید به بازار سرمایه و ناکارایی این بازار، گلایه خواهند کرد. متاسفانه بعضی حقوقی ها با عرضه های خود، بازار را به خاک و خون می کشند و بعد از افت قیمت سهم ها، اقدام به خرید سهم می کنند و شعار حمایت از بازار سرمایه سر می دهند. 

وی افزود: سهم شرکت های بنیادی بازار که نسبت های P بر E بسیار پایینی دارند، به خاطر عرضه حقوقی ها مجال رشد ندارد. اجرای قوانین حاکمیت شرکتی و نیز افزایش دامنه نوسان در شرکت های بزرگ، از جمله اقداماتی است که می تواند از مشکلات بازار بکاهد. 

طحانی در توصیه به سهامداران تازه وارد گفت: سهامداران تازه واردی که به دلیل جذابیت عرضه های اولیه، وارد بازار شده اند، بهتر است مستقیما از خرید و فروش در سایر سهم ها خودداری کنند و سرمایه گذاری خود را از طریق یکی از صندوق های سرمایه گذاری که بازدهی بالاتری دارد، انجام دهند. این عده، وقت کافی برای مدیریت پرتفوی و صبر لازم برای کسب بازدهی معقول ندارند و ممکن است با سرمایه گذاری در سهم شرکت های کوچک، متحمل ضرر و زیان شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر