بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زغال‌سنگی‌ها در انتظار دو اتفاق مثبت/ فرش قرمز برای زغال‌سنگی‌ها

حدود ۱۰ شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ پتانسیل ورود به بازار سرمایه را دارند و امیدواریم امسال شاهد عرضه اولیه حداقل یکی از این شرکت ها باشیم.
کد خبر : ۱۹۳۹۶۷
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته خبری مبنی بر تشکیل جلسه بین مدیران انجمن زغال‌سنگ ایران و سازمان بورس در مورد عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی منتشر شد.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز، ضمن تایید خبر تشکیل چنین جلسه ای بیان کرد: روز گذشته جلسه ای با مدیران سازمان بورس و بورس انرژی برگزار شد و در مورد کلیات موضوع، موافقت حاصل شد.

وی افزود: عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی نیازمند بررسی دقیق تر دو نکته خواهد بود. نخست آنکه، قراردادهای منعقد شده بین شرکت های زغال‌سنگی و ذوب آهن، بلندمدت بوده و شرکت های زغال‌سنگی بر اساس این قراردادها ملزم به ایفای تعهدات خود و تامین نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان هستند. دومین چالش عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی، وجود خریدار انحصاری برای محصول زغال‌سنگی ها است. بخش عمده زغال‌سنگ تولیدی در کشور، توسط شرکت ذوب آهن اصفهان مصرف می شود. طبق مذاکرات مقدماتی، قرار است زغال‌سنگ مازاد بر نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس انرژی عرضه شود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تاکید کرد: عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی، خصوصا عرضه زغال‌سنگ حرارتی، مزایای بسیار برای تولیدکنندگان این محصول به همراه خواهد داشت. در این صورت، احتمالا خریداران جدیدی برای زغال‌سنگ ایران و صدور آن به بازارهای خارجی شناسایی خواهد شد. ذوب آهن، مصرف کننده زغال‌سنگ کک شو است؛ ولی زغال‌سنگ حرارتی هم در داخل کشور و هم در بازارهای صادراتی خریداران متعددی دارد. البته هنوز زمان عرضه احتمالی زغال‌سنگ در بورس انرژی مشخص نیست.

صمدی در ادامه در رابطه با جلسه روز گذشته، گفت: موضوع دیگری که در جلسه با مدیران سازمان بورس مورد مذاکره و بررسی قرار گرفت، موضوع پذیرش و ورود شرکت های بزرگ زغال‌سنگی در بازار سرمایه بود. شرکت های زغال‌سنگی بزرگ که حاشیه سود مطلوبی هم دارند، می توانند وارد بازار سرمایه شده و از مزایای حضور در این بازار از جمله امکان تامین مالی از این طریق، بهره ببرند. حدود ۱۰ شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ پتانسیل ورود به بازار سرمایه را دارند و امیدواریم امسال شاهد عرضه اولیه حداقل یکی از این شرکت ها باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر