بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
امروز شاهد رشد تقاضا در سهام شرکت های بزرگ و به خصوص صادرات محور با توجه به اعمال اثرات رشد نرخ ارز سامانه نیما در نرخ های فروش شرکت ها هستیم.
کد خبر : ۱۹۳۹۷۰

آنچه در معاملات دیروزگذشت :

به گزارش بورس نیوز ، در معاملات بازار سرمایه در روز گذشته همان گونه که انتظار می رفت شاهد افزایش عرضه ها در بازار و در نهایت افت در حدود 0.8 درصدی شاخص کل بودیم.

شاخص کل با یک هزار و 778 واحد کاهش به 251 هزار و 278 واحد تنزل یافت. شرکت های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و فولاد خوزستان بیشترین اثر را در کاهش شاخص داشتند و شرکت های پالایش نفت بندرعباس و صنایع ملی مس ایران بیشترین اثر مثبت بر شاخص را داشتند.

شاخص فرابورس با 4.7 واحد کاهش به 3 هزار و 270 واحد رسید. جمع ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس در معاملات دیروز به 13 هزار میلیارد ریال رسید که کمتر از میانگین ارزش معاملات روزانه بازار در هفته های اخیر بوده است.

اخبار سیاسی

در روز گذشته شاهد سفر معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان به کشور فرانسه به منظور تسلیم نامه ریاست جمهوری کشورمان به امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بودیم. از مضمون این نامه اطلاعاتی منتشر نگردیده است، اما به نظر می رسد موضوع کاهش تعهدات هسته ای کشورمان و عدم اجرای تعهدات برجامی کشورهای اروپایی از سرفصل های اصلی این نامه باشد.

در عین حال وزیر امورخارجه فرانسه بار دیگر بدون توجه به خروج یک جانبه آمریکا از برجام خواستار پایبندی کامل کشورمان به تعهدات هسته ای خود و برگشت به وضعیت ماه های گذشته گردید.

در حوزه بین الملل شاهد انتخاب نخست وزیر جدید کشور انگلستان توسط اعضای حزب محافظه کار این کشور بودیم. بوریس جانسون که بسیاری از کارشناسان مواضع سیاسی وی را همسو و هم جهت با ترامپ می دانند به عنوان نخست وزیری انگلستان انتخاب گردید. موضوع توقیف نفتکش این کشور توسط سپاه پاسداران و همچنین فرآیند برگزیت از چالش های اصلی نخست وزیر انگلستان است.

اقتصاد کلان :

سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در مصاحبه‌ای بیان داشت که رایزنی‌هایی میان سهام‌داران ساز و کار موسوم به «اینستکس» برای تسهیل مبادلات نفت با ایران در جریان است. همچنین بر اساس زمان تعیین شده جهت برگزاری کمیسیون مشترک برجام در هفته آینده به نظر می رسد که طرف های اروپایی درصدد ایجاد راهکارهایی در جهت حفظ برجام و انجام برخی تعهدات اقتصادی خود می باشند. این در حالی است که خواسته اولیه مسئولین کشورمان، ایجاد امکان فرآیند خرید نفت در اینستکس و دریافت وجوه ناشی از فروش نفت در این ساز و کاری مالی می باشد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایرانف نرخ تورم در تیرماه با رشد ۲.۸ درصدی از ۴۰درصد عبور کرد و به ۴۰.۴ درصد رسید. بر این اساس، در تیر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کلبه ١٧٩.٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می‌­دهد، در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸ درصد بیش‌تر از تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد کلان، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: سامانه اطلاع رسانی قیمت کالاها بر روی تلفن همراه به زودی منتشر خواهد شد که در آن امکان رویت قیمت بیش از ۱۰۰ قلم کالا (قیمت کف بازار و قیمت عرف) به صورت برخط وجود دارد.

ارز و سکه :

در روز گذشته شاهد ادامه روند رشد هیجانی قیمت ارز در بازار بودیم. قیمت هر دلار آمریکا در ساعات پایانی روز گذشته به 12 هزار و 600 تومان رسید که افزایش بیش از 300 تومانی را تنها در عرض یک روز نشان می دهد.

بر این اساس قیمت هر سکه بهارآزادی به 4 میلیون و 420 هزار تومان رسید. پس از ریزش قیمت ها در هفته گذشته و رسیدن قیمت دلار به 11 هزار و 300 تومان از ابتدای هفته جاری شاهد رشد پیاپی قیمت ها در بازار ارز بوده ایم.


بورس کالا :


در معاملات روز گذشته بورس کالا شاهد معاملات 3 هزار و 987 میلیارد ریالی در گروه فلزات اساسی و پتروشیمی بودیم که از جمله معاملات مهم این بازار می توان به موارد درج شده در جدول زیر اشاره نمود:


پیش گشایش/سمت و سوی امروز بازار سهام با یک اثر نیمایی

بازارهای جهانی :

در بازارهای جهانی شاهد افت اندک 6 سنتی قیمت نفت برنت و رسیدن آن به 63 دلار و 20 سنت بودیم. قیمت هر اونس طلا نیز با بیش از 3 دلار کاهش به 1 هزار و 421 دلار تنزل یافت.

قیمت جهانی هر تن مس مجددا به کانال 5 هزار دلاری کاهش قیمت یافت و در معاملات روز گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش با حدود 1 درصد کاهش به 5 هزار و 950 دلار رسید. قیمت جهانی روی نیز بدون تغییر خاصی نسبت به روز گذشته در بهای 2 هزار و 420 دلار داد و ستد گردید.


اخبار صنایع :

عملکرد واحدهای فولادسازی و معدنی در ۳ ماه نخست امسال میلادی گویای آن است که تولید آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد دارد.

کنسانتره سنگ‌آهن هم در این دوره ۴ درصد افزایش عملکرد داشت.
بر اساس آمار عملکرد واحدهای فولادسازی در زمینه آهن اسفنجی در ۳ ماه ابتدای امسال افزون بر ۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۵۰ تن تولید ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

9 واحد معدنی شاخص در بخش سنگ‌آهن نیز در دوره ۳ ماهه امسال ۱۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۴۳ تن کنسانتره آهن تولید کردند که در مقایسه با ۳ ماه ابتدای ۹۷ رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارهای ۹ واحد معدنی مورد بررسی در ۳ ماهه امسال نشان می‌دهد ۱۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۵۸ تن گندله سنگ‌آهن تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۳ ماه نخست سال گذشته کاهش یک درصدی دارد. خرداد نیز مجموع عملکرد واحدهای یاد شده ۳ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۱۹ تن بود که رشد یک درصدی داشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صحبت‌های پوری حسینی مبنی بر اینکه سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست، تاکید کرد: وثیقه بودن سهام "ایران خودرو" و "سایپا" مانعی ذاتی و ماهوی برای واگذاری نبوده و قابل حل شدن است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره خبرهایی مبنی بر اینکه قطعه سازان و فولادی‌ها به دنبال خرید سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" هستند، اظهار کرد: منطقی این است که این افراد به دنبال خرید خودروسازی ها باشند.

کدال نگر:

از روز گذشته شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت ها در تیر ماه سال جاری می باشیم. از جمله گزارش های منتشر شده روز گذشته می توان به گزارش عملکرد شرکت بوتان اشاره نمود که نرخ فروش محصولات این شرکت در تیر ماه با بیش از 20 درصد افزایش نسبت به خرداد ماه مواجه بوده اند.

در گروه سیمانی نیز شاهد انتشار گزارش سیمان دورود بودیم که نرخ فروش سیمان این شرکت با بیش از 30 درصد رشد نسبت به خرداد ماه مواجه بوده است، هر چند که افزایش نرخ ها منجر به کاهش مقداری فروش این شرکت شده است.

همچنین شاهد انتشار نامه توضیحات بانک تجارت در خصوص بندهای حسابرس بانک در خصوص صورت های مالی سال 97 این بانک بودیم که بر اساس توضیحات منتشر شده توسط مدیریت بانک، ابهامات حسابرس در خصوص شناسایی درآمد بانک از محل مطالبات از دولت و همچنین عدم منظور نمودن ذخایر کافی در خصوص محاسبات اکچوئری بازنشستگی کارکنان بانک و سایر موارد در حال پیگیری و حل و فصل می باشد. با این حال به نظر می رسد که هنوز ابهامات اساسی در خصوص درامدهای شناسایی شده بانک در سنوات گذشته به خصوص از محل وجه التزام مطالبات از دولت وجود دارد.

سمت و سوی بازار امروز:

در بازار امروز به نظر می رسد با توجه به کاهش شاخص ها در روز گذشته و انتشار گزارش عمکلرد مثبت ماهیانه شرکت ها، شاهد رشد تقاضا در سهام شرکت های بزرگ و به خصوص صادرات محور با توجه به اعمال اثرات رشد نرخ ارز سامانه نیما در نرخ های فروش شرکت ها باشیم.

همچنین در معاملات امروز و با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی نوری، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت تازه وارد به بورس باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر