بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳
پس از انجام معامله بلوکی مخابرات و عدم تحقق پیش بینی های فعالان بازار نسبت به نام برنده این بلوک، روز گذشته، مخابرات ایران نه تنها با افت قیمت مواجه شد بلکه تاثیر منفی بر شاخص و صف فروش این شرکت در پایان معاملات از پیامدهای شبهه دولتی سازی مخابرات ایران بود.
کد خبر : ۲۴۶۰۸
بنا به گزارش بورس نیوز به نقل از سرمایه ؛در حالی که کنسرسیوم توسعه اعتمادمبین اعلام کرد: «برخلاف شایعات منتشرشده بنیاد تعاون سپاه در فهرست سهامداران شرکت های حاضر در کنسرسیوم نیست»، پیگیری «سرمایه» نشان داد نام بنیاد تعاون سپاه در زیرمجموعه ها و اعضای هیات مدیره شرکت های کنسرسیوم وجود دارد.کنسرسیوم اعتمادمبین که متشکل از سه شرکت گسترش الکترونیک مبین، سرمایه گذاری توسعه اعتماد و شهریار مهستان است با صرف مبلغ هشت هزار میلیارد تومان در حالی بلوک مدیریتی مخابرات را در رقابت با جنجالی ترین رقیب یعنی مهراقتصاد ایرانیان از آن خود کرد که در بررسی ها درخصوص اعضای هیات مدیره این سه شرکت و سهامداران آن اسامی اصلی خریداران افشا می شود.

بر این اساس، در جست وجوی اسامی این شرکت ها در سایت روزنامه رسمی که نتایج مجامع در آن منتشر می شود، اعضای هیات مدیره این سه شرکت به صورت مشروح اعلام شده است.براساس این بررسی ها، گروه بهمن، عصر بهمن، شاسی ساز ایران و ارزش آفرینان، اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد هستند که در آخرین جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره به مدت دو سال به این سمت منصوب شده اند. 46 درصد از مالکیت گروه بهمن در اختیار بنیاد تعاون سپاه است که در زیرمجموعه های شرکت های پیش گفته نام این شرکت مرتباً تکرار شده است.

گفتنی است سهم شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد مبین از بلوک مخابرات 46 درصد است. اعضای هیات مدیره شهریار مهستان با سهم 8 درصدی از بلوک مخابرات، در آگهی تصمیمات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 7/8/87 و به شماره ثبت 269489 روزنامه رسمی، به شرح زیر است: صنایع معدنی شهابسنگ، بازرگانی طلائیه، حفیظ سامانه، ایران اطلس و دانایان پارس که در تمام اعضای هیات مدیره این شرکت ها نام بنیاد تعاون سپاه دیده می شود. در این میان گسترش الکترونیک مبین تنها شرکتی است که در آن اسامی شبه دولتی ها کمتر دیده می شود.

به هر رو آنچه اسناد و مستندات نشان می دهد حضور جدی بنیاد سپاه در عرصه خرید بلوک مدیریتی مخابرات است. صرف نظر از آنکه آیا سپاه مالک این بلوک است یا خیر، برخورد سازمان خصوصی سازی با بخش واقعی خصوصی که قصد رقابت در معامله را داشت، انگیزه بخش خصوصی را در رقابت های بعدی به شدت کاهش می دهد و بیم آن می رود تجربه جابریان و عرضه بلوکی مخابرات از این پس، عرضه های سهام دولتی را با جای خالی یا حضور کمرنگ بخش خصوصی رقم زند. این تهدید شامل حضور سرمایه گذاران خارجی در واگذاری های ایران نیز می شود.
---
پس از انجام معامله بلوکی مخابرات و عدم تحقق پیش بینی های فعالان بازار نسبت به نام برنده این بلوک، روز گذشته، مخابرات ایران نه تنها با افت قیمت مواجه شد بلکه تاثیر منفی بر شاخص و صف فروش این شرکت در پایان معاملات از پیامدهای شبهه دولتی سازی مخابرات ایران بود.


عملکرد ضعیف این شرکت در سه ماهه نخست سال مالی 88، کاهش درآمد به دلیل قطع پیامک و تلفن های همراه در مقطعی از زمان و در نهایت کاهش 6/98 درصدی سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل اتفاقات خوشایندی برای مخابرات نبود و در کنار ابهامات هر روزه آن، فعالان بازار تنها زمان خروج از این رخدادها را خصوصی شدن بیش از نیمی از شرکت می دانستند. اما دقایقی پس از اعلام نام خریدار بلوک، سهم مخابرات در صف فروش قرار گرفت و در پایان معاملات در روز عرضه بلوکی به رغم تاثیر مثبت 53/10 واحدی مخابرات که در ساعات ابتدایی معاملات رخ داده بود صف فروش این شرکت به بیش از 16 میلیون سهم رسید. کارشناسان بر این باورند تغییر برنامه زمانبندی برای انجام عرضه بلوکی در کنار تعویق زمان عرضه از جمله دلایلی بود که به رغم نزدیک شدن به زمان معامله عمده، سهم با قیمت منفی معامله می شد.
اما پس از انجام معامله عمده، وضع بدتر شد و آنچه تاکنون حدس و گمان می بود، جامه عمل به خود پوشاند و در نهایت با حذف بخش خصوصی شبهه دولتی مبین بلوک را از آن خود کرد.


صف فروش میلیاردی مخابرات

روز گذشته معامله 988 هزار و 336 سهم مخابرات به ارزش یک میلیارد و 806 میلیون ریال در حالی صورت گرفت که افت قیمت سه درصدی و تاثیر منفی 63/2 واحدی به شاخص را در پی داشت.در پایان معاملات روز گذشته صف فروش میلیاردی مخابرات به چشم می خورد و شش میلیون و 382 هزار سهم این شرکت در لیست بیشترین تقاضای فروش قرار گرفت.

وزیر اقتصاد :ابهام در شرایط دلیل حذف یکی از خریداران 


وزیر اقتصاد درخصوص معامله روز گذشته بلوک 50 درصدی به علاوه یک سهم مخابرات و حذف یکباره یکی از متقاضیان خرید این بلوک توضیحاتی ارائه کرد. 

مخابرات از صنایع حساس دنیا است 


حسینی با اشاره به ابعاد فعالیت بازار فرابورس در پاسخ به این سوال که چرا چند ساعت مانده به بزرگ ترین معامله تاریخ بورس در روز گذشته به یکباره یکی از متقاضیان خرید این بلوک (شرکت تعاونی پیشگامان یزد) از حضور در این معامله کنار گذاشته شد، گفت: همانطوری که می دانید هم اکنون چند بهره بردار یا اپراتور در صنعت مخابرات فعالند اما در تلفن ثابت فعلاً یک بهره بردار به نام شرکت مخابرات وجود دارد. از طرفی دیگر صنایع مخابرات از دسته صنایع حساس دنیا هستند. این حساسیت در سیاست های اصل 44 هم لحاظ شده است. 

شرایط پیشگامان مبهم بود 


به گفته وزیر اقتصاد ابتدا فقط یک متقاضی اعلام حضور کرد لذا با یک شرکت امکان عرضه سهام مخابرات وجود نداشت بنابراین یک ماه دیگر فرصت داده شد تا کنسرسیوم های دیگری هم وارد عرصه رقابت شوند. حسینی با بیان اینکه با تمدید زمان مهلت ارائه تقاضا تعداد متقاضیان خرید بلوک مدیریتی مخابرات به سه کنسرسیوم رسید، ادامه داد: توان مالی، فنی و احراز حساسیت های امنیتی این سه کنسرسیوم بررسی و نتیجه آن شد که از بین سه کنسرسیوم، دو گروه شرایط لازم را برای حضور در عرضه سهام عمده مخابرات دارا هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرصت کمی بین اعلام عدم امکان رقابت یک کنسرسیوم و عرضه سهام مخابرات وجود داشت، خاطرنشان کرد: «اساساً این فرآیند جدید در مذاکرات به عمل آمده ظرف یک ماه اخیر صورت گرفته است. از طرف دیگر در مشخصات و شرایط یکی از این کنسرسیوم ها ابهاماتی وجود داشت که با دریافت نظر از مراجع قانونی در مورد این گروه به جمع بندی نرسیدیم. علت اینکه عرضه مخابرات یک هفته به تعویق افتاد ناشی از این مساله بود ویک شبه نبود.»


سازمان خصوصی سازی چهارشنبه به شرکت اعلام کرده بود 

وزیر اقتصاد در واکنش به این سوال فارس که به گفته مسوولان شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد این گروه حدود 15 میلیارد تومان هزینه کرده است، پاسخ داد:« چنین چیزی نیست اما اگر این موضوع صحت داشته باشد و سازمان خصوصی سازی کوتاهی کرده باشد رسیدگی خواهیم کرد اما مطمئن باشید چنین چیزی نیست. حسینی تاکید کرد: تمام شرایط شفاف است و سازمان خصوصی سازی چهارشنبه گذشته 
به شرکت مزبور اعلام کرده بود. اگر هم بحثی مطرح است و کنسرسیوم اعتراضی دارد حقوق آنها محفوظ است. »

اشتراک گذاری :
ارسال نظر