بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۴
عصر یک شنبه تحریریه بورس نیوز میزبان تنی چند از فعالان قدیم بازار سرمایه کشور بود این افراد که 6 سال از آخرین گردهمایی شان در رستوران کوچینی می گذشت با یاد کردن از دوران گذشته در گفتگویی دوستانه که حدود 3 ساعت به طول انجامید در مورد مسائل مختلفی بحث و گفتگو کردند ، به گونه ای که بعضا نظراتی کاملاً متضاد در مورد مسائل مهمی که در بورس مطرح است بیان شد که در نوع خود جالب بود .
کد خبر : ۳۲۱۹۹

عصر یک شنبه تحریریه بورس نیوز میزبان تنی چند از فعالان قدیم بازار سرمایه کشور بود این افراد که 6 سال از آخرین گردهمایی شان در رستوران کوچینی می گذشت با یاد کردن از دوران گذشته در گفتگویی دوستانه که حدود 3 ساعت به طول انجامید در مورد مسائل مختلفی بحث و گفتگو کردند ، به گونه ای که بعضا نظراتی کاملاً متضاد در مورد مسائل مهمی که در بورس مطرح است بیان شد که در نوع خود جالب بود . جلسه پیرامون 3 سئوال اصلی مطرح شده توسط بورس نیوز برگزار شد که در ذیل می خوانیم:

خبرنگار بورس نیوز : دلایل اصلی رشد شاخص بورس در سال 89 چیست یا عبارتی چه بوده است ؟

مهدی افشار اعلم ( آرامش پس از وقایع انتخابات عامل رشد بود ) / در جواب این سئوال با یادآوری وقایع پس از انتخابات ، دلیل اصلی رشد بازار با شروع سال جدید را ، کسادی و رکود بازار به دلیل آن وقایع تا نزدیکی عید نوروز امسال و هجوم یکباره افراد در روزهای پایانی سال قبل و شروع سال جدید برای انجام معاملات عنوان کرد وی همچنین صحبت های رهبری در مورد سرمایه گذاری در بورس طی سفر به مشهد و افزایش قیمت های جهانی همچنین خوشبینی فعالان اقتصادی را در این زمینه تأثیر گذار دانست .
 

کیوان پاشایی (حقوقی ها سفته بازی می کنند ) /با اعلام موافقت خود با بخشی از صحبت های افشار اعلم ، دلیل اصلی رشد بازار کالایی را ترس مردم از اجرای طرح تحول در سال جدید و بنابراین معاملات زیاد قبل و بعد از عید نوروز یعنی قبل از اجرای طرح تحول عنوان کرد اما وی عامل اصلی رشد بورس را ورود پولهای جدید به معاملات دانست .

وی همچنین حضور سفته باز گونه حقوقی ها در بورس از اوایل سال 89 را یکی از دلایل رشد بورس در این مدت اعلام کرد و اعتقاد داشت حقوقی ها بسیاری از سهم های کم پتانسیل خود را با استفاده از جو هیجانی بازار به سهامداران حقیقی واگذار کردند و دلیل این ادعا حضور پر رنگتر حقیقی ها نسبت به حقوقی ها در بهار سال جاری است .

رضا صبری ( بازار رشد نکرده است و بازی بورس عوض شده است ) / در نظری جالب اعلام کرد بازار در این مدت اصلاً رشدی نکرده است ! او در ادامه در حالی که با تعجب حاضرین رو به رو شده بود گفت :اگر فرض کنیم قیمت ها همه ثابت باشند با توجه به سودی که شرکت ها طی سال جدید در مجامع تقسیم می کنند و فرمول جدید شاخص (سود نقدی و بازده قیمت) شاخص 20 درصد رشد خود به خود خواهد دید زیرا شاخص کل مجموع بازده قیمتی و نقدی است و مثل قبل که شاخص فقط قیمتی بود پس از برگزاری مجامع شاخص کل افت نخواهد کرد .
 

بنابراین اگر از ابتدای سال 10 درصد شاخص رشد کرده باشد ، به واقع بازار رشدی را تجربه نکرده است .

تعدادی از افراد حاضر در جلسه با موضع گیری در مقابل صبری ، بررسی شاخصی را مفید ندانسته و استدلالشان نیز ، فعال نبودن بسیاری از شرکت های بورس که در محاسبه شاخص کل به حساب می آیند ، بود .

صبری در ادامه با پذیرش بخشی از نظرات منعقدین در مورد نگاه شاخصی به بورس ، بحث سیکل های تجارت در دنیا را مطرح کرد و افزود تابعیت فصلی در بورس تهران از بین رفته است (timing بازار عوض شده است) او با دیدی تکنیکالی به بازار سرمایه پیش بینی کرد به نظر می رسد برخی سنت های قدیمی بورس شکسته شده و بازار در حال نمایش رفتار جدیدی از خود می باشد و شاید از این به بعد سرمایه گذاران با شروع سال میلادی دارد فاز جدید معاملات در بورس شوند.

کامیار فراهانی ( بدبینی و خوش بینی در بورس مفرط است ) / نیز از دیگر حاضرین در جلسه بود که موافقت خود را با صحبت های صبری در مورد سیکل های تجاری اعلام کرد و در ادامه بحث خوش بینی و بدبینی به بازار را پیش کشید.

او معتقد بود بازاری که تا اوایل دی ماه سال گذشته افت کرده بود ، به یکباره شروع به رشد کرد به گونه ای که در اوایل سال 89 در اوج خوش بینی به بورس قرار داشتیم و در حال حاضر پس از گذشت دو ماه از سال 89 در حال ورود به اوج بدبینی به بورس هستیم . 

وی همچنین مخالفت خود را با بحث بازی حقوقی ها در بازار که توسط پاشایی مطرح شده بود اعلام کرد و گفت : ما شاهد حضور بیشتر و فعال تر حقیقی ها در بازار امروز نسبت به گذشته هستیم و اگر در یک طرف سه فروشنده حقوقی باشد در طرف دیگر بیش از پنجاه خریدار حقیقی وجود دارد .

فرزاد سروقدی ( ایران با فاز تاخیر از آمریکا رشد اقتصادی دارد ) / ضمن اعلام موافقت خود با صحبت های کارشناسان دیگر با مطرح کردن بحث قیمت نفت و رشد بازار های جهانی تأثیر آن بر بازار سرمایه را قابل توجه تر از سایر موارد ارزیابی کرد.

وی افزود اگر رشدی در بازارهای جهانی صورت بگیرد اول آمریکا ، سپس ژاپن و اروپا و بعد از آن آسیا و ایران تأثیرات این رشد را در بازارهای خود مشاهده خواهند کرد .

او همچنین کاهش نرخ بهره بانکهای داخلی و سراریز شدن پول از بازار پول به بازار سرمایه را نیز از دیگر موارد تأثیر گذار رد رشد شاخص برشمرد .


خبرنگار بورس نیوز : تأثیر اجرای طرح تحول بر بورس چیست ؟

( منتظر صورتهای مالی 9 ماهه باشید ) - کارشناس قدیمی بورس رضا صبری با اعلام اینکه EPS شرکتها با توجه به نوع صنعتشان قطعاً کاهش پیدا می کند ، میزان این کاهش را کاملاً نا معلوم دانست و افزود: تا صورت های مالی 9 ماهه و 12 ماهه شرکت ها در سال جاری منتشر نشود نمی توان اظهار نظر دقیقی در این مورد کرد ، او همچنین اعتقاد داشت که پی بر ای بازار در ابتدا با اجرای طرح تحول افزایش یافته ولی در نهایت افت فاحشی نسبت به سال قبل خواهد کرد .

( رشد پی برای بازار را شاهد خواهیم بود ) - کیوان پاشایی با نگاهی سیستماتیک به این قضیه نقش دیگر متغیر ها را در این مورد بسیار کلیدی ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که سود شرکتها به جای افت تدریجی به یکباره دچار افت شود زیرا تأثیر منفی اش در بورس کمتر خواهد شد .
 

( طرح تحول را باید جامع دید ) - علی کشاورزی هم با نگاهی به دیگر متغیر های اقتصادی معتقد بود اگر برای تأثیر طرح تحول فقط به یک عامل مثل هزینه های انرژی توجه کنیم به بیراهه رفته ایم زیرا در اثر اجرای این طرح مطمئناً نرخ ارز ، حقوق کارمندان ، تعرفه ها و . . . نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که در سود دهی شرکت ها اثرات فراوانی دارد .

( طرح تحول اجرا نمی شود ) - نظر کامیار فراهانی در این مورد بسیار جالب توجه بود او اعتقاد داشت به علت متغیرهای زیاد این طرح در نهایت اجرا نخواهد شد چون آثار مورد بحث فقط در مجلس شش ماه زمان از نمایندگان گرفته است اما هنوز اتفاق نظر موجود نیامده است .

( باید بازرهای دیگر را هم رصد کرد ) - فرزاد سروقدی نیز همچون دیگران معتقد بود در سال اول نمی توان اظهار نظر دقیقی در مورد اجرای این طرح کرد و تأثیر آن روی سود شرکت ها به هیچ وجه مشخص نیست .

او پی بر ای بازار را نیز وابسته به محرک های دیگر بازرگانی و اقتصادی و عکس العمل دیگر بازارهای موازی مثل مسکن دانست و افزود: شرکتهای مختلف در صنایع مختلف ، وابسته به نوع ارز مصرفی ، انرژی مصرفی و ... می توانند دست خوش و ضرر و زیان های متفاوتی بشوند .

خبرنگار بورس نیوز: آینده بازار سرمایه را چگونه پیش بینی می کنید ؟

( زمان خرید است ) - کامیار فراهانی گفت: الان بهترین موقعیت برای خرید است ، چون در حال حاضر در اوج بدبینی فعالان بازار به بورس هستیم که باعث رکود آن شده است اما این بدبینی منطقی نیست . او به صنعت و شرکت خاصی اشاره نکرد و افزود در کل بازار اگر بتوانیم سهام ارزنده را شناسایی کنیم قطعاً در آینده سود خوبی کسب خواهیم کرد .

( سه روز شاخص منفی شود خریدارم ) - رضا صبری در اظهار نظری جالب و دقیق عنوان کرد : اگر شاخص کل سه روز پشت سر هم بیش از 50 تا 60 واحد کاهش را تجربه کند ، آن زمان بهترین موقع برای ورود به بازار است .

وی بازار پس از اصلاح قیمت را چرخشی نامید به گونه ای که در هر دوره ای فعالان بازار به سمت سهام خاصی گرایش پیدا می کند و پس از اصلاح بازار در بین دوره حتی صنایع مورد نظر فعالان بورسی تغییر می کند صبری بانکی ها و خودرویی ها را برای سرمایه گذاری بهتر از بقیه گروهها ارزیابی کرد .

( 22 خرداد بهترین فرصت ورود به بورس ) - فرزاد سرو قدی بهترین زمان ورود به بازار را خرداد ماه عنوان کرد و افزود خودرویی ها به دلیل نقد شوندگی بالا ، پی بر ای پایین و سود دهی خوبشان گزینه بهتری نسبت به سایر صنایع می باشند .

( من خریدارم ) - علی کشاورزی پیش بینی کرد کاهش بیشتری در قیمت سهام شرکتها رخ دهد اما این روزها می توان خریدهای خوبی هم کرد .

( تجهیزاتی ها بازدهی بهتری دارند ) - کیوان پاشایی تنها صنایعی را که احتمال بازده غیر عادی تا پایان تابستان دارند را صنایع پیمانکاری و تجهیزاتی دانست . وی همچنین سهام شرکت های خودرویی و سیمانی را نیز به جهت تقسیم سود زیاد در فصل مجامع برای حقوقی ها و حقیقی های DPS محور خوب ارزیابی کرد .

( وسط گود هستم ) - مهدی افشار اعلم نیز حال حاضر را زمان خوبی برای ورود به بازار ارزیابی کرد و سهام بانکی هاو لیزینگی ها و خودرویی ها را آینده دار تر از بقیه صنایع پیش بینی کرد و گفت هم اکنون در حال اصلاح پرتفوی خود است.

در نهایت با توجه به اظهار نظرهایی که از نظر گذشت در یک جمع بندی کوتاه می توان جواب سئوالات مطرح شده را به صورت زیر خلاصه کرد :

در جواب سئوال اول :

* رشد قیمت های جهانی

* حمایت های رهبری و نظام از بورس

* خوش بینی افراد به اقتصاد جهانی و ایران

* سرازیر شدن پول از سایر بازارها به بازار سرمایه

عمده ترین دلایل مطرح شده برای رشد بورس در ماه های اخیر بیان شده اند .

همچنین در خصوص سوال دوم،کاهش قطعی EPS اکثر شرکت ها تنها موردی بود که همه کارشناسان در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی روی آن اتفاق نظر داشتند و اظهار نظر قطعی در خصوص سایر موارد را تا اجرایی نشدن این طرح عملی ندانستند .

* در مورد آینده بورس و زمان ورود به بازار نیز نظرهای مختلفی از سوی کارشناسان عنوان شد ، برخی حال حاضر را کف بازار دانسته و بهترین زمان ورود و برخی دیگر انتظار افت بیشتری از بازار را داشته و توصیه به صبر بیشتر و سپس ورود به بازار کردند .

همچنین نکته جالب توجه در صحبت های اکثر کارشناسان توجه ویژه آنها به سهام شرکتهای گروه خودرو ، تجهیزاتی و بانک بود .
 
در پایان نیز شوق دیدار دوستان قدیمی صدای خنده های آنها را به واحدهای همسایه تحریریه بورس نیوز رساند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر