بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۸
در پی حکم قاضی شعبه 1021

ریش قرمز بورس راهی زندان اوین شد

گروهی دیگر به جلوداری علیرضا احمدی معروف به (ریش قرمز) با ایجاد سر و صدا و جنجال در مجامع شرکتها مدیران را مجبور به باج دهی به آنها برای عدم برهم زدن جلسه مجمعشان و نیز عدم ایجاد تشنج می کردند از همین رو مدیرانی که پس از یکسال فعالیت و زحمت تمایل نداشتند کارنامه مدیریت یآنها پیش چشم سهامداران سیاه جلوه داده شود مجبور بودند با ارایه اطلاعات نهانی از شرکت این افراد را آرام کنند.
کد خبر : ۳۳۰۹۳

به دفعات در بازار سرمایه دیده و شنیده شده است که گروه های مختلف از طریق شیوه های متفاوت با شرکتهای بورسی و مدیران آنها ارتباط برقرار کرده و با استفاده از رانت اطلاعاتی اقدام به سفته بازی در بورس و دستکاری قیمت سهام برخی شرکتها نموده اند .

براساس گزارش بورس نیوز این افراد معمولاٌ از روش های متفاوتی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرده اند بطوریکه مثلاً مدیرانی همچون گنجی و داوودیان با عدم اطلاع رسانی شفاف و بعضاً با ارایه اطلاعات غلط به سازمان بورس یا قیمت سهام شرکتشان را افزایش می دادند و با به قصد جمع آوری سهام نزد مردم قیمت سهام خود را کاهش و پس از دست یافتن به هدف خود مجدداً قیمت سهام را افزایش می دادند .

برخی دیگر از مدیران شرکتها با انجام معاملات درون گروهی بین زیر مجموعه های خود اقدام به شناسایی سودهای موهوم می نمودند که این اتفاق دزرکتهای سرمایه گذاری در گذشته بسیار رخ می داد و این موضوع نیز باعث جیب به جیب شدن پول و دستکاری قیمت سهام می شد که با تدبیر سازمان بورس بو ا اعمال قانون در نظر گرفتن میزان سود کمتر برای تقسیم در مجمع عادی سالیانه از بین سود اصلی و سود تلفیقی مرتفع شد .

اما گروهی دیگر به جلوداری علیرضا احمدی معروف به (ریش قرمز) با ایجاد سر و صدا و جنجال در مجامع شرکتها مدیران را مجبور به باج دهی به آنها برای عدم برهم زدن جلسه مجمعشان و نیز عدم ایجاد تشنج می کردند از همین رو مدیرانی که پس از یکسال فعالیت و زحمت تمایل نداشتند کارنامه مدیریت یآنها پیش چشم سهامداران سیاه جلوه داده شود مجبور بودند با ارایه اطلاعات نهانی از شرکت این افراد را آرام کنند ، البته احمدی با در اختیار داشتن یک امکانات روزنامه اقتصادی «آ» با قدرت بیشتری مدیران را برای رسیدن به اهداف خود تحت فشار می گذاشت که البته با همین شیوه وی توانست خود را وارد هیات مدیره شرکتهایی همچون پیام ، آزمایش و تجهیز نیروی زنگان ( لیلا احمدی ) و  ... نماید .

بنابراین گزارش در دوران ریاست صالح آبادی ریش قرمز بورس که تمام توان خود را صرف دستکاری در قیمت سهام شرکتها و ضربه زدن به سهامداران بورس به جهت کسب سود بیشتر نموده بود از خرید و فروش سهام در بورس منع شد و کد معاملاتی وی و افراد خانواده اش توسط سازمان بورس ابطال و سرمایه موجود احمدی در بورس بلوکه شد .

در همین راستا روز گذشته با خبر شدیم که علیرضا احمدی (ریش قرمز) در مجمع عمومی شرکت تولیدی نورد آلومینیوم شناسایی و با همکاری ضابطان قضایی تحمل کیفر دستگیر و روانه زندان اوین شده است .

مسعودی فر در گفتگویی روز گذشته خود با سایت سنا عنوان کرده است که سازمان بورس بر اساس ماده 52 قانون اوراق بهادار مدارک ومستندات لازم را در این خصوص جمع آوری کرده و با استناد به بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار نسبت به طرح دعوی کیفری در دادسری ناحیه 11 تهران اقدام نموده بود که سرانجام قاضی شعبه 1021 مجتمع قضایی ولی عصر (عج) ارتکاب جرم را از سوی متهم محرز دانسته و فرد مذکور را به شش ماه حبس محکوم نمود .

بر اساس گزارش بورس نیوز بنظر می رسد این اقدام سازمان بورس در جلوگیری از به مخاطره افتادن شفافیت بازار سرمایه و دستکاری قیمت سهام شرکتها خود ابزاری باشد کارا برای ارتقاء سطح کیفی بورس و آسوده خاطر بودن سهامداران فعال در این بازار پر ریسک همچنین تداوم این اقدام از سوی سازمان بورس می تواند گام مهمی باشد در جهت پیشگیری از تخلفات بعدی در این بازار از سوی برخی سود جویان ، البته فراموش نکنیم که هم اکنون نیز هستند افرادی که در لباس های متفاوت و با نقابی زیباتر با دستکاری در قمت سهام و شایعه افکنی در بورس همان مسیری را طی می کنند که ریش قرمز در سالهای گذشته پیموده است .

از همین رو از سازمان بورس تقاضا می شود ضمن ادامه این راه برای دستیابی به هدف والای خود که همان شفافیت بیش از پیش بورس است با تمامی متخلفان با هر شکل و شمایلی و در هر لباسی که هستند بطور یکسان برخورد نماید .


گزیده هایی از یک مصاحبه قدیمی با ریش قرمز  در سال 1385

کمتر کسی پیدا میشه که به نوعی با سهام و بورس در ارتباط باشه و وصفی ازش نشنیده باشه. تو مجامعی که حاضر میشه همه مدیران با عزت فراوان بهش ادای احترام میکنند و سهامداران در اولین فرصت احاطه اش میکنند تا از ریز و درشت بورس و آینده ی هر سهمی سوال کنند...

علیرضا احمدی معروف به ریش قرمز بورس این روزا طور دیگه ای خبر ساز بوده، چرا که از طرف بورسممنوع المعاملهشده و با اعلام رسمی این خبر تو اکثر رسانه ها و بویژه تلویزیون که کمتر چنین اخباری رو با اسم پخش میکرد شایعات و حرف و حدیث های زیادی هم براش درست کردند : ((ظاهرا بازداشتش کردن... نه میگن از کشور خارج شده و متواریه... )) و حرفهای دیگه از این نوع...

اما جالبه بدونید علیرضا احمدی ۳۲ ساله به غیر از اونچه که همه راجع بهش میدونند یک تجربه دیگر هم داشته:

شش ماه تجربه زندان در سال 82در سلول انفرادی اوین بدلایل سیاسی و اقتصادی در زمانیکه معاون سردبیر روزنامه آسیا و مفسر اقتصادی و بورسی رادیو BBC در تهران بود.

این هم عین مصاحبه و دفاعیه ایشون که پایانی بر این شایعات بود و در سایت بورس نیوز درج شده بود:


ریش قرمز:من کابوس سهامداران عمده هستم

علیرضا احمدی را کسانیکه از سال 1374 در مجامع عمومی شرکت های پذیرفته شده در بورس حاضر می شوند به خوبی می شناسند.

بسیاری معتقدند که علیرضا احمدی از نقاط ضعف مدیران و سهامداران عمده نردبانی برای رشد خود می ساخت و اکنون تبدیل به یکی از بزرگترین سهامداران خود در بورس تهران شده است . بسیاری از مدیران از حضور وی در مجامع آزرده می شوند ولی کسی قادر به مهار وی در مجامع عمومی نیست .

احمدی طی 11 سال گذشته به قانون تجارت مسلط شده ، مقررات بورس را بخوبی می شناسد ، تحریک پذیری و نگرانی های سهامداران کوچک را شناخته و بخوبی میداند که از آن چگونه بهره برداری کند . سماجت ، اعتماد به نفس و نترسیدن از هر گونه آبروریزی و جدال و مشاجره علیرضا احمدی را به کابوس سهامداران عمده تبدیل کرده است .

درگذشته به جزء رجائی سلماسی هیچکدام از دبیر کل های بورس اوراق بهادار قادر به برخورد با وی نبوده اند .ما به سراغ وی رفتیم تا ببینیم او در مورد خودش چه می گوید که با هم از نظر می گذرانیم:


افتخار من این است که اصالتاً لر هستم

من علی رضا احمدی ملقب به ریش قرمز بورس 32 سال دارم که از اوایل دهه 70? همزمان با تحصیل در دانشگاه در رشته مدیریت صنعتی کار روزنامه نگاری را با روزنامه جهان اقتصاد آغاز نموده و پس از آن به ابرارو تیم ایرج جمشیدی پیوستم و به همراه او به روزنامه آسیا رفتم و در طی این سالها ، خبر نگار ، دبیر سرویس بورس ، مشاور عالی سردبیر و معاون سردبیر بودم که مقالات زیادی به چاپ رساندم.

از سال 1378تا سال 1384 مفسر اقتصادی و بخش بورس صدای فارسی رادیو بی بی سی در تهران بودم و چون سالهادر سرویس بورس کارکردم، خرید و فروش سهام رااز اواسط دهه 70 آغاز کرده و خانواده خود را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کردم . افتخار من این است که اصالتاً لر هستم و فامیل بزرگ با 7000 عضو متحد ، با تحصیلات عالیه و دانشگاهی ، که همگی دارای چهره های موجه و شاخص هستند و برای پیروزی انقلاب، زحمات بسیارکشیده اند .


یکی از خبرنگاران بورس به من لقب ریش قرمز داد

درسال 82 که مصاحبه ای با روزنامه پول داشتم ، خبرنگار سرویس بورس روزنامه پول بخاطررنگ قرمز ریشهایم این لقب را به من داد و من مخالفتی نکردم؛ چون در تمام دنیا رسم بر این است که آدمهای خبر ساز دارای القابی هستند که اگر توهین آمیز نباشد بلامانع است .


سرمایه اولیه ام را از کار خبرنگاری بدست آوردم

سرمایه اولیه ام را از کار خبرنگاری و کارهای تحقیقی بدست آوردم ولی لطفا عدد نپرسید . در حال حاضر من به تنهایی 300 میلیون تومان سهم*دارم و خانواده من در مجموع دارای 2 میلیارد تومان سهم می باشند . و هم اکنون تنها در بورس اوراق بهادار تهران فعالم.


من موفق ترین سهامدار بورس هستم

من به دلیل شکستن جو استبدادی و مدیر سالاری مجامع، مدیران ناکارآمد و متخلف را به چالش کشیده و با مطالعه فرآوان دربورس و با انتقاد و پرسشگری دانش بسیاری در این زمینه کسب کرده و خود را موفق ترین سهامدار بورس می دانم .


تکنیک ویژه من روش احمدیسم است

تکنیک ویژه من برای خرید و فروش سهام در بورس استفاده از روش های تلفیقی و تافتی که ترکیبی از fandamental، technical ، chartist و روشهای خاص خودم که آنها را احمدیسم می نامم می باشد.


متخلف اطلاعاتی

متخلف اطلاعاتی ، شخصی است که دارای اطلاعات محرمانه است و این اطلاعات را به نفع خود استفاده می کند ودر حال حاضر کارشناسان و مدیران سازمان بورس ، حسابرسان قسم خورده ، مدیر و کارشناسان شرکتهای دولتی و ارگانها ، مدیران و کارمندان کارگزاریها و به طور کلی تمام اشخاصی که به دلیل شرایط کاریشان اطلاعات محرمانه دریافت می کنند دارای این اطلاعات می باشند که اگر از این اطلاعات برای منافع خود ونزدیکان خود استفاده کنند ، متخلف اطلاعاتی محسوب می شوند.


آنها متخلف اطلاعاتی هستند

کارمندان بورس که مجوز کارگزاری گرفته و چند ساله صاحب ثروتهای میلیاردی شدند و مدیران و کارمندان کارگزاریها ، حسابرسان خبره که با استفاده از رانت ثروتهای بی حدی به دست آورده اند متخلف اطلاعاتی محسوب می شوند.


من اینسایدر نیستم

من در تمام عمرم نه مشاور و کارمند بورس بودم، نه کارگزار و به هیچ ارگان و نهاد دولتی وابسته نبودم همچنین در تمام عمرم از هیچ بانک دولتی یا خصوصی وامی نگرفته که بخواهم از منابع دولتی برای منافعم استفاده کنم . من تمام موفقیتم را مدیون تجربه خود هستم و با افتخار می گویم تمام موفقیتهایم را بدون هیچ رانتی بدست آورده ام .


اتهام من دستکاری در قیمتهاست

سازمان مدعی است که من در اردیبهشت و خرداد سال 85 با دستکاری قیمت سهام کابل ایران، آنرا از 185 تومان به 230 تومان رسانده و 10 تا 12 میلیون سود برده ام .


من تفهیم اتهام نشده ام

من دقیقا خودم هم اتهام خود را نمی دانم ، اگر خرید فروش سهام جرم است پس 3 میلیون سهامدار ایرانی را باید ممنوع المعامله کرد و اگر سود کردن جرم است پس من باید اعلام کنم در یکسال اخیر به شدت روی سهامی مانند سرمایه گذاری نیرو ، صنعتی پیام ، سرامیکهای صنعتی اردکان ، نورد آلومنیوم و بسیاری سهام دیگر ضرر کردم.

بورس لطف کند زیانهای من و مابقی سهامداران خرد را در یکسال اخیر جبران بنماید درثانی هیچ کس نمی تواند کس دیگری را به خرید و فروش سهام مجبور کند زمان خرید و فرو ش برای افراد، متفاوت است . در غیر این صورت سود ناشی از خرید و فروش سهام  معنی نداشت . بورس شمشیر دولبه است گاهی سود دارد گاهی زیان و من هم یک سهامدار کوتاه مدت و سفته باز نیستم و معمولا سهام را برای مدت یک یا دوسال خریداری می کنم چون اعتقاد دارم سهام در بلند مدت سود ده تر از کوتاه مدت است .


وقتی تبرئه شدم از بورس میروم

سازمان نه تنها با اقدامی غیر قانونی به حیثیت من لطمه زده، بلکه خانواده مرا برای خروج کامل از بورس تحت فشارگذاشته و به تهدید آنها پرداخته، من بعد از گرفتن حکم برائت از دادگاه، سرمایه خود و خانواده ام را به طور کامل از بورس خارج می کنم


بعد از خروج از بورس دوباره روزنامه نگار می شوم

بعد از خروج از بورس به فعالیت سابق خود که روزنامه نگاری و مقاله نویسی است برمی گردم و تمامی وقت خود را صرف اطلاع رسانی به مردم می کنم و کتابی به نام راهبرد شرکتها بر مبنای برنامه استراتژیک در دست نگارش دارم که سه تا چهار ماه دیگر وارد بازار خواهم کرد .

در اطلاعیه سازمان بورس که به کارگزاری ها ابلاغ شده از جانب مقام قضایی سخن گفته شده است .


من در هیچ دادگاهی محاکمه نشده ام

من در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و پرونده ام در حال بررسی است و شاکی من سازمان بورس است . وقتی هیچ دادگاهی علیه من تشکیل نشده است چطور مقام محترم قضایی مراممنوع المعامله کرده است .


بورس مدارک جرمم را منتشر کند

من از سازمان بورس می خواهم با استدلال مکتوب و مدارک قانونی جرمم را اعلام نماید، چون من و فامیلم اگر هم سودی به دست آورده ایم ثمره تلاشمان بوده است .


با این سرمایه نمی توان قیمتها را دستکاری کرد

کل سرمایه من و خانواده ام کمتراز یک سی هزارم  سرمایه بورس است با چنین سرمایه ای نمی توان به دستکاری قیمتها پرداخت . ضمنا بورس ایران 80 درصد دولتی است و سازمانهایی مثل تامین اجتماعی می توانند به دستکاری قیمتهای بپردازند .


هنوز هم عضوهیات مدیره هستم

درحال حاضر عضوهیات مدیره فروسیلیس ایران ،سولیران ،سرمایه گذاری ساختمان اصفهان و به همراه خواهرم لیلا احمدی در هیات مدیره نیروی زنگان ،برای سهامداران حقیقی فعالیت می کنم .


جوان ترین مدیرعامل در تاریخ بورس

من دربهمن سال 1384 با رای اکثریت سهامداران به عنوان جوان ترین مدیر عامل در تاریخ بورس انتخاب شدم و در 6 ماه مدیریتم موفقت های چشمگیری برای نیروی زنگان به ارمغان آوردم، اما به دلیل دوری راه ،اختلاف با اعضای هیات مدیره و فشارهای بورس استعفا دادم .


هرگز از گذشته پشیمان نیستم

درست است که اگر من سهامدار ساکتی بودم و به انتقاد و افشا گری نمی پرداختم ،ممنوع المعامله نمی شدم و آزادانه به خرید فروش ادامه می دادم . اما هرگزاز گذشته پشیمان نیستم.


عدم حضورنماینده حقیقی در هیات مدیره عین بی عدالتی است

من واقعا شگفت زده شدم که سهامداران حقیقی با 27 درصد آرا نتوانستند نماینده ای از هیات مدیره بورس داشته باشند که از حقوقشان دفاع کند . این عین بی عدالتی و اجحاف و ظلم آشکار به حقوق سهامداران جزاست که بدنه اصلی بورس هستند این امر نشان دهنده روحیه انحصار طلبی در بورس است و می توان دریافت که بورس روحیه نقد پذیری ندارد و این روحیه بورس را به سمت دموکراسی زدایی پیش می برد.تیم جدید مدیریت سازمان میل به دولتی ماندن بورس دارند .



اشتراک گذاری :
ارسال نظر