بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر : ۳۳۴۴۲
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، احمد قلعه‌باني در همايش مديريت و بهينه‌سازي مصرف انرژي با اشاره به اهميت انرژي به عنوان يكي از عوامل اصلي توليد اظهار داشت: تدوين استراتژي و سياست‌هاي مناسب با در نظر گرفتن پيش بيني آينده به منظور استفاده و تخفيف بهينه انرژي حائز اهميت است.
وي افزود: اين مهم در قبال برنامه‌ريزي‌هاي بلند‌مدت انرژي كه در كشور ما به عنوان طرح جامع انرژي شناخته مي‌شود انجام شده اما متأسفانه به دليل تغيير شرايط محيطي، فني، اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور اجرا نشده است.
مديرعامل شركت ملي نفت گفت: ايران از نظر ذخاير نفت و گاز دومين كشور جهان است و نفت و گاز 99.31 درصد عرضه انرژي اوليه كشور را تشكيل داده است بنابر اين اتكاي توسعه كشور تا افق چشم‌انداز به اين منابع خواهد بود.
وي اضافه كرد: توسعه چشم‌انداز نفت و گاز براساس سياست‌هاي وزارت نفت با محورهاي قرار گرفتن ايران به عنوان توليد‌كننده نفت در اوپك سومين توليد‌كننده گاز در جهان، جايگاه اول فن‌آوري نفت و گاز در منطقه و جايگاه اول توليد محصولات پتروشيمي از نظر عرضه در منطقه تعريف شده است.
قلعه‌باني در ادامه گفت: رشد عرضه انرژي‌هاي اوليه در سال‌هاي اخير 6 تا 8 درصد بوده است در حالي كه رشد اقتصادي كشور بين 5.5 تا 6.5 درصد بوده كه اين مسأله نشان دهنده عدم بهره‌وري در مصرف انرژي است.
وي در ادامه اظهار داشت: در ايران سبد مصرف انرژي شامل 34 درصد نفت 51 درصد گاز و 1.55 درصد ساير حامل‌هاي انرژي است در حالي كه در جهان 34.78 درصد سهم نفت 29.25 درصد ذخال‌سنگ و 24.24 درصد سهم گاز است كه اين مسأله نشان دهنده آن است كه تركيب مصرف حامل‌هاي انرژي در كشور متكي بر نفت و گاز است و بقيه نقاط جهان تفاوت دارد.
قلعه‌باني با بيان اينكه تركيب مصرف نهايي حامل‌هاي انرژي در تراز هيدروكربوري سال 87 به ترتيب 45.83 درصد سهم نفت 45 درصد سهم گاز و 9.17 درصد سهم بقيه حامل‌ها بوده گفت: در سال‌هاي اخير عرضه انرژي اوليه به طور طبيعي از مصرف نهايي كشور تبعيت كرده است و كمبودها در تراز انرژي از طريق واردات يا كاهش صادرات انرژي هيدروكربوري نفت و گاز تنظيم شده و يا اصلا تأمين نشده است.
وي افزود: بدين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت صرفه‌جويي و اعمال مديريت مصرف و عمليات بهينه‌سازي در مصرف نهايي نقش چندان قابل توجهي نداشته است و به عبارت ديگر اهتمام مسئولان انرژي كشور بر عرضه حامل‌هاي انرژي مورد تقاضا استوار بوده است.
معاون وزير نفت در ادامه اظهار داشت: شدت مصرف انرژي اوليه كشور در سال 2008 حدود 1.15 تن معادل نفت خام و هزار دلار بوده كه حدود 5 برابر متوسط شدت مصرف اوليه انرژي جهاني يعني 24 صدم تن معادل نفت خام بر هزار دلار و بيش از 10 برابر شدت مصرف انرژي ژاپن بوده است.
وي تصريح كرد: شدت مصرف انرژي در ايران حتي در مقايسه با كشورهاي منطقه مانند تركيه و عربستان نيز بسيار بالا است.
وي اضافه كرد: براساس آمار رسمي شدت مصرف انرژي نهايي از سال 77 به طور متوسط سالانه 1.6 درصد افزايش يافته و همچنين نسبت به سال قبل حدود 2.87 صدم درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
وي گفت: بخش عمده‌اي از مصرف انرژي در بخش‌هاي غيرمولد نظير بخش خانگي با مصرف 27.62 درصد كل مصرف انرژي نهايي مصرف مي‌شود كه ارزش افزوده‌اي براي كشور ايجاد نمي‌كند هر چند اين بخش به عنوان بزرگترين مصرف‌كننده انرژي نسبت به سال قبل 2.3 كاهش را نشان مي‌دهد.
قلعه‌باني در ادامه گفت: مصرف در ساير بخش‌ها نظير صنايع، كشاورزي و نيروگاه‌ها به قدمت سيستم‌هاي مصرف‌كننده انرژي، عدم اعمال مديريت مصرف و قيمت نازل انرژي موجب مصرف‌گرايي بيشتر و توليد نامناسب با مصرف انرژي شده است و در بخش حمل و نقل نيز مصرف انرژي نسبت به سال 86 به علت افزايش ناوگان علي‌رغم سهميه‌بندي 16.4 افزايش داشته است.
مديرعامل شركت ملي نفت اضافه كرد: عوامل متعددي در بالا بودن و غيربهينه بودن مصرف انرژي مؤثر هستند كه از جمله آنها به عنوان نقاط كليدي و حياتي مي‌توان به تغيير در ساختار اقتصادي و صنعتي تغيير الگوي مصرف انرژي نظير برق‌رساني و سوخت رساني به بسياري از روستاها و شهرهاي كوچك و اصلاح ساختار صنايع و توليد محصولات با انرژي‌بري كمتر و الزام به رعايت استانداردها و معيارهاي مصرف سوخت و يا وضع قوانين و استانداردهاي لازم و از همه مهمتر اصلاح منطقي قيمت‌هاي نازل حامل‌هاي انرژي اشاره نمود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر