بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۵
معامله چند مجهولی بلوک سایپا

حکم 900 میلیارد تومانی قاضی صادر می شود؟!

سوال این است که اگر سرمایه گذاری کارکنان سایپا به برنده شدن در قیمت 496 تومان معتقد بوده است چرا در ادامه رقابت شرکت کرده که گمانه ها می گوید آنها می خواستند به هر ترتیب برنده معامله شوند و پس از کسب مالکیت بلوک 18 درصدی هنگام پرداخت وجه وارد مباحث حقوقی شوند .
کد خبر : ۳۳۵۹۲

با خرید بلوک 18 درصدی سایپا از سازمان خصوصی سازی توسط سرمایه گذاری کارکنان سایپا حال خریدار باید 30 درصد از وجه معامله را به صورت نقد پرداخت و مابقی را طی 4سال ودر هشت قسط مساوی با سود 6 درصدی پرداخت نماید.

قیمت معامله بلوک 18 درصدی با احتساب 846 تومان برای هر سهم معادل 1583 میلیارد تومان و 30 درصد وجه نقد معامله بالغ بر 474 میلیارد تومان است .

به گزارش واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز ، بر اساس محاسبات فوق تنها بهای نقدی معامله هر سهم 253 تومان است که در حال حاضر قیمت هر سهم در بازار هم در این محدوده است و خرید در قیمت 846 تومان کمی غیر اقتصادی به نظر می رسد.

ظاهرا در پس خرید بلوک 18 درصدی سایپا مسائل فراوان و پنهانی وجود دارد که برخی از آنها تا کنون هویدا شده و بخشی دیگر هنوز پنهان است .

روز چهارشنبه 6 مرداد سال جاری محمد رضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان طی مصاحبه ای اعلام کرد که از شرکت بورس به مراجع ذی صلاح شکایت می کند چون سرمایه گذاری کارکنان سایپا در قیمت 496 تومان برنده معامله بوده و شرکت بورس در اعلام برنده بلوک اقدام لازم را نکرده و از قانون تخلف کرده است این در حالی است که مدیران شرکت بورس چنین اعتقادی ندارند .

اما سوال این است که اگر سرمایه گذاری کارکنان سایپا به برنده شدن در قیمت 496 تومان معتقد بوده است چرا در ادامه رقابت شرکت کرده که گمانه ها می گوید آنها می خواستند به هر ترتیب برنده معامله شوند و پس از کسب مالکیت بلوک 18 درصدی هنگام پرداخت وجه وارد مباحث حقوقی شوند .

در حال حاضر ادعای خریدار مبنی بر مواد قانون بورس است که اعلام می کند اگر خریداری دستور خرید را طی رقابت وارد کرد و تا سه دقیقه پس از آن کسی دستور جدیدی مبنی بر خرید وارد نکرد فروشنده می تواند سهام را عرضه کند اما اگر دستور در پایان وقت معاملات وارد شده بود و سه دقیقه هم از آن گذشت و کسی دستور خرید وارد نکرد فروشنده موظف است که سهام را عرضه کند و این اتفاق در مورد بلوک سایپا رخ داده است انا شرکت بورس سرمایه گذاری کارکنان سایپا را برنده اعلام نکرده و این تخلف است .

حال باید منتظر ماند و دید اگر مراجع ذی صلاح ادعای خریدار را قبول نکردند و حکم برنده شدن بلوک با قیمت 926 میلیارد تومان ( قیمت 496 تومان برای هر سهم ) را ندادند بار مالی اضافی ( 657 میلیارد تومان ) ناشی از این تصمیم گریبان چه کسانی را می گیرد آیا کارکنان سایپا باید بهای یک تصمیم احساسی مدیریت را بدهند .

شایان ذکر است که با توجه به 20 هزار پرسنل عضو سرمایه گذاری کارکنان سایپا سهم هر کارگر از این تصمیم 32.8 میلیون تومان است !!!

بدین ترتیب حکم قاضی برای این پرونده بسیار سرنوشت ساز است و می تواند معادلات را برهم بزند زیرا یا اعتبار تصمیم شرکت بورس را می کاهد یا بار مالی شدیدی به گرده کارکنان سایپا می نشاند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر