بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر : ۳۳۸۴۸

به گزارششبکه خبری صنعت نفت (اویل نیوز)، تنها چند رور پس از حادثه مرگبار انفجار در مجتمع پتروشیمی خارگ، متاسفانه چهارشنبه گذشته "سيزدهم مرداد ماه 89 " انفجاری در فاز يك پتروشيمي پرديس به علت تشديد نشت گاز در حين عمليات رفع مشكل نشتي خط آمين صادره به برج جذب و انجام عمليات جوشكاري رخ داد که بر اساس آن 5 نفر از کارکنان پتروشیمی پردیس جان خود را از دست دادند و سه نفر نیز به شدت آسیب دیدند.

بر اساس اين گزارش، تا كنون مسئولان امر هيچ برآوردي از خسارت‌هاي ناشي از انفجار به عمل نياورده‌اند اما آتش حاصله از انفجار در آن واحد توسط نيروهاي اطفا كننده حريق در محل كنترل و مهار شده است.

افزایش حوادث در خصوصی ها؛
پس از بروز حادثه انفجار چاه 24 نفت شهر که باعث شد 12نفر از کارکنان بخش خصوصی صنعت نفت در 8 خرداد ماه سال جاری بر اثر نشت گاز و انفجار کشته و مجروح شوند، خبر بروز انفجار در بویلر پتروشیمی خارگ و جان دادن تعداد دیگری از متخصصین صنعت پتروشیمی، فضای کارشناسی صنعت نفت را با شوک غم انگیزی مواجه ساخت.

پس از این دو حادثه که با ابعاد رسانه ایی زیادی نیز همراه شد, انتشاز خبر بروز حادثه انفجار در پتروشیمی پردیس یک، تنها پس از یک هفته از افتتاح رسمی فاز دوم، این باور را بوجود آورد که به نظر می رسد ملاحظات ایمنی و بازرسی - فنی بطور کامل در شرکت های خصوصی رعایت نمی شود.

لازم به توضیح است هم اکنون 82 درصد سهام پتروشیمی پردیس به سرمایه گذاری غدیر، 17 درصد به شرکت بازرگانی پتروشیمی و یک درصد باقی مانده به کارکنان این مجموعه واگذار شده است.

به گفته مسئولان مربوطه واحدهاي آمونياك و اوره جديد "پرديس 2 " كه به تازگي توسط احمدي‌نژاد "رئيس جمهور " كشورمان افتتاح و شروع به كار كرده‌ است همچنان بدون مشكل در مدار توليد قرار دارد، به عبارتي انفجار مزبور هيچ خللي در فعاليت اين واحد‌ها ايجاد نكرده است.

گفتنی است برخی رسانه ها؛ بروز دو حادثه مرگبار انفجار چاه 24 نفت شهر و همچنین انفجار در مجموعه پتروشیمی خارگ را ناشی از کم توجهی مدیریت های HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی و HSE شرکت ملی نفت ایران که بطور اتفاقی علیرغم مصوبه ممنوعیت دو شغله بودن مدیران دولتی دارای مدیری واحد است به نظارت بر عملکرد بخش های خصوصی فعال در این دو بخش، دانستند که به نظر می رسد با اتفاقی که در مجموعه پردیس روی داد، می بایست بر این فرضیه تامل بیشتری داشت.

شایان ذکر است بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری و شورای راهبردی اجرای این اصل در وزارت نفت تمامی واحد ها و کارخانجات میان دستی و پایین دستی مانند پالایشگاهها و پتروشیمی ها به تدریج به بخش خصوصی واگذار خواهد شد که به نظر می رسد شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی نظارت دقیق تری بر رعایت الزامات ایمنی بازرسی و همچنین ملاحظات زیست محیطی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر