بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر : ۳۳۸۹۵

معاون وزیر نفت با اشاره به مشارکت سیبور روسیه در اجرای طرحهای جدید پتروشیمی، آخرین وضعیت ساخت خط لوله اتیلن غرب و مرکز را تشریح کرد و گفت: هم اکنون تعیین قیمت خوراک چالش اصلی توسعه صنایع پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین بیات امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب نامه کمیسیون اصل 138 قانون اساسی گفت: بر این اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ردیف سازمانهای توسعه قرار گرفته و اساسنامه این سازمان بر اساس توسعه و حاکمیت تدوین و به دولت ارسال شده است.

وی از سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلاری برای اجرای 8 طرح جدید پتروشیمی در سال گذشته سخن گفت و تصریح کرد: با اجرای این پروژه ها در مجموع بیش از 3.7 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده شده است، ضمن اینکه ارزش تولیدات این واحدهای پتروشیمی 1.5 میلیارد دلار در سال برآورد می شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به راه اندازی فاز دوم پتروشیمی پردیس به عنوان بزرگترین گروه آمونیاک خاورمیانه و پتروشیمی مروارید، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال طرح پلی استایرن مقاوم تبریز، پلیمر کرمانشاه، نیروگاه مبین و چندین واحد جدید پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای طرح های جدید پتروشیمی در سال جاری حدود 5.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام گرفته است، تبیین کرد: با اجرای این طرح ها به طور متوسط هر 33 روز یک پروژه جدید پتروشیمی به بهره برداری می رسد.

وی ظرفیت تولید طرحهای افتتاح شده در سال جاری را حدود 6 میلیون تن عنوان کرد و افزود: همچنین هم اکنون 27 طرح با ظرفیت 34 میلیون تن در بندر عسلویه و ماهشهر در دست اجرا است.

این مقام مسئول همچنین از اجرای 11 طرح پتروشیمی در سایر نقاط کشور با ظرفیت 16.6 میلیون تن خبر داد و افزود: تاکنون در فاز دوم عسلویه سه پتروشیمی مهر، مروارید و کاویان ساخته شده اند.

آخرین وضعیت ساخت اخط لوله تیلن غرب و مرکز

به گزارش مهر بیات در خصوص ساخت خط لوله اتیلن غرب با بیان اینکه در مسیر این خط لوله سه مجتمع تامین کننده خوراک کاویان، مروارید و گچساران قرار گرفته اند، گفت: همچنین 11 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت 4.7 میلیون تن در مسیر این خط لوله ساخته خواهد شد ضمن اینکه فاز اول این خط لوله پتروشیمیایی تا کرمانشاه امسال به بهره برداری می رسد.

وی همچنین با اشاره به ساخت خط لوله پتروشیمی مرکز با اجرای 4 پتروشیمی پلی اتیلنی تصریح کرد: با اجرای این پروژه بیش از یک میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شده و پیش بینی می کنیم تا 4سال آینده این پروژه ها به بهره برداری برسند.

اجرای طرحهای جدید پتروشیمی با مشارکت روسیه

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اجرای 44 طرح جدید پتروشیمی در برنامه پنجم توسعه با ظرفیت 50 میلیون تن تولید محصول و 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ادامه داد: از این طرحها، 15 طرح جزو طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 22 طرح استانی و 9 طرح خصوصی هستند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در مجموع تا سال 1393 حدود 61 طرح جدید پتروشیمی ساخته خواهد شد، تاکید کرد: با اجرای این پروژه ها و سرمایه گذاری 43 میلیارد دلاری در مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران 57 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت همچنین از امضای تفاهم نامه هایی با بانک توسعه صادرات، ملی و صادرات برای تامین بیش از 10 میلیارد دلار منابع مالی ساخت پتروشیمی های جدید خبر داد و افزود: همچنین مذاکراتی با شرکت سیبور روسیه و برخی از شرکت های ترکیه ای برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی انجام گرفته است.

وی از عدم تامین خوراک و جلو نیامدن برخی از شرکای خارجی به دلیل نامشخص بودن قیمت فروش خوراک به عنوان یکی از چالشهای پیش روی صنعت پتروشیمی یاد کرد و افزود: تغییرات قیمت جهانی فلزات، نوسانات نرخ تسعیر ارز، تخصیص نامناسب بودجه برخی طرحها، عدم حضور نمایندگان سازندگان صاحبان لیسانس و عدم پذیرش اعتبار بانک های ایرانی از سوی سازندگان خارجی از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه یا چهار طرح پتروشیمی با مشارکت خارجی به دلیل نامشخص بودن وضعیت خوراک معطل مانده اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر