بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر : ۳۴۸۸۸

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» از سال 85 با زمزمه‌ خصوصي شدن شركتها طبق اصل 44 قانون اساسي، صحبت از واگذاري شركتهاي دولتي بيمه در بورس شد .در سال 87 رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه سهام بيمه ها در سال 87 را منتفي دانست و تا پايان سال خيال سهامداران از عدم عرضه بيمه‌ها راحت كرد،اما در ابتداي سال جاري كرد زنگنه رئيس وقت سازمان خصوصي سازي خبر از واگذاري بيمه‌هاي آسيا، البرز و دانا در سه ماهه اول سال 88 داد و اين در حالي بود كه فرآيند بورسي شدن بيمه‌ها در بورس براي هر يك از اين شركت‌ها با سناريوهاي مختلفي همراه بود.
در اين گزارش سعي شده است تا علاوه بر بررسي اين روندها به بررسي اجمالي وضعيت سه شركت بيمه‌اي حاضر در بورس پرداخته شود.

* البرز 629 توماني، در صدر خصوصي‌سازي بيمه‌ها

براساس اين گزارش ،‌با اين همه سرانجام بيمه البرز پس از تاخيرهاي چندباره به عنوان دوازدهمين شركت مشمول اصل 44 ، پس از گذر از خان‌هاي پذيرش و درج نام شركت، ثبت اساسنامه ،تبديل شركت به سهامي عام، ثبت سهام در سازمان بورس، ارايه صورت هاي مالي ميان دوره‌اي و ... در تاريخ 15 مهرماه 88 با قيمت هر سهم 629 تومان در 38 ثانيه عرضه شد تا اولين شركت بيمه‌اي در اوايل پاييز وارد بورس شود و از برگريزان سنتي بورس در اين فصل از سال بكاهد.
اين سهم كه در ابتدا با ظرفيت فراواني وارد بازار شد و سرمايه‌گذاران زيادي را به خود جذب كرد، در اولين ماه عرضه تا قيمت 813 تومان نيز پيش رفت و ديد اوليه سرمايه‌داران را به سهام‌ خصوصي سازي مثبت‌تر از گذشته كرد.
اين سهم ركورد قيمتي 960 تومان را نيز در ماه آبان زد و توانست در بهترين حالت با توجه به قيمت كف و سقف در اين مدت، سهامداران خود را با توجه به نوسان قيمت 3 درصدي با بازدهي 54 درصدي ماهانه همراه كند كه در نوع خود براي هر سرمايه‌گذاري رقم قابل توجهي است.
اين شركت كه پس از افتتاح در سال 48 و دولتي شدن در سال 68، در سال 88 خصوصي شد با سرمايه‌ 26 ميليارد توماني وارد بورس شد و با توجه به سرمايه‌ حداقل 40 ميليارد توماني براي بيمه‌هاي جنرال اين شركت افزايش سرمايه 14 ميلبارد توماني را نيز در سال 88 در برنامه كاري خود قرار داد.
رسول تاجدار، عضو هيات مديره اين شركت نيز در مجمع عمومي عادي ساليانه بيمه البرز بر ضرورت افزايش سرمايه شركت‌هاي بيمه‌اي، خبر از فزايش سرمايه اين شركت در سال جاري داد.

* آيا البرز گران عرضه شد؟

در هنگام عرضه اين شركت بحث پيرامون قيمت‌گذاري اين سهم زياد بود و با توجه به قيمت 474 توماني برآورد شده خصوصي‌سازي و قيمت‌هاي كارشناسي در اين حدود با استفاده از روش‌هاي مختلف، عده‌اي از تحليل‌گران قيمت عرضه اين سهم را گران دانستند و اين در حالي بود كه اين شركت با وجود افزايش سرمايه و در نتيجه كاهش قيمت هر سهم دوباره توانست قيمت خود را حفظ كند و اين روزها در حدود 800 تومان در معامله مي‌شود.
به گزارش فارس 156 ميليون سهم اين شركت در بورس در سال 88 به 13 ميليون سهم كارگري،52 ميليون رد ديوني و 91 ميليون عرضه خرد دولتي تقسيم مي‌شد.يك نكته قابل توجه در مورد بيمه البرز درصد بيشتر خريد حقوقي‌ها در ماه قبل از مجمع اين شركت و درصد بيشتر حقيقي‌ها در خريد بالاي قيمت 800 تومان است.
اين در حالي است كه اين شركت در سال منتهي به 29 اسفند 88 پيش بيني سود 812 ريالي را محقق كرد و در مجمع اين شركت علي رغم تمايل مديران به تقسيم سود 375 ريالي، با اصرار سهامداران حقيقي سود تقسيمي را به500 ريال افزايش داد.
بنابر بررسي‌هاي انجام شده بيمه البرز در سه ماهه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها با رشد 0.07 درصدي در حق بيمه همراه بوده است و سهم 6.44 درصدي در زمينه كسب كرده است. خسارت پرداختي اين شركت نيز در اين مدت با رشد 12 درصدي همراه بوده است.

* عرضه آسيا در اوج يخبندان بورس، بازده 254 درصدي

دومين شركت بيمه‌اي عرضه شده در بورس نيز پس از طي مراحل متعدد، در اوج يخ زدگي بورس كه بسياري از شركت‌ها در كمترين قيمت خود در طول سال گذشته بودند، وارد بورس شد تا به اين يخ‌زدگي چند هفته‌اي بورس در آن مقطع پايان دهد. دوم دي ماه سال گذشته با عرضه 10 درصد سهام، كشف قيمت هر سهم اين شركت برروي 148 تومان انجام شد و اين شركت پس از عرضه بيمه البرز در بورس و بيمه دي در فرابورس با نماد "آسيا " در تابلوي معاملات نقش بست.
اين كشف قيمت به دنبال محاسباتي كه قيمت در حدود 200 توماني را نشان مي‌داد و رقم 146 توماني سازمان خصوصي سازي، حاشيه زيادي به دنبال نداشت و امروز پس از اين مدت به رقم 518 توماني نيز رسيده كه با توجه به سود تقسيمي 17 توماني اين سهم در مجمع، در بهترين حالت سهامداران اين شركت توانسته‌اند بازدهي عجيب 254 درصدي را طي اين مدت شاهد باشند.
250 ميليون سهم آسيا در سال گذشته به 23 ميليون سهم كارگري و 228 ميليون عرضه خرد دولتي تقسيم شد.

* لزوم شفاف سازي بيشتر

البته با توجه به بررسي‌هاي انجام شده در اين قيمت‌ها بيشتر خريداران از گروه اشخاص حقيقي هستند و در كل رشد بيمه آسيا به اين رقم و رشد اين سهم در سال جاري و رقم P/E كنوني 27 مرتبه ايي، و همچنين با توجه به اينكه خبري به صورت رسمي در مورد اين شركت منتشر نشده جاي ابهام در مورد اين سهم را باقي مي‌گذارد و با توجه به ادعاي شفافيت سازمان بورس، مسئولان اين نهاد تاثيرگذار بايد اين موضوع و موضوعاتي از اين قبيل را به صورت شفاف مطرح كنند تا تمامي سهامداران شركت‌ به طور شفاف در جريان ريزترين اتفاقات شركت‌ها قرار بگيرند.
به گزارش فارس بيمه آسيا در حق بيمه توليدي در سه ماهه ابتدايي سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 3.5 درصدي همراه بوده و سهم 12 درصدي از بازار را در اين مدت در بر گرفته كه نشان دهنده كسب رتبه دوم از نظر اين شاخص در بين بيمه‌ها بعد از بيمه ايران است.
خسارت پرداختني اين شركت نيز در اين مدت با رشد 21 درصدي همراه بوده است كه در بين بيمه‌هاي بورسي بيشترين رشد را داشته است و اين در حاليست كه معمولا خسارات بيمه‌ها در فصول ابتدايي نسبت به فصول انتهايي كمتر است.

* شوك قيمتي به مديرعامل و سهامداران دانا

بالاخره عرضه آخرين بيمه دولتي نيز بعد از عرضه دو بيمه البرز و آسيا و پس از تاخيرهاي مكرر بالاخره در شكست خط مقاومت 17 هزار واحدي شاخص، سه‌شنبه دوهفته گذشته عرضه شد و به اندازه بيمه‌هاي قبلي حاشيه با خود به همراه آورد. چراكه سهامداران با توجه به سابقه مطلوب شركت‌هاي بيمه‌اي بورسي، از بيمه دانا درپي استقبال گرمي از سهام اين شركت 10.5 ميليارد توماني بودند كه با توجه به قيمت غير عادي اين سهم بسياري از سهامداران از خريد در اين قيمت‌ها خودداري كردند و تا چهارشنبه گذشته نيز اين شركت با صف فروش حدود 800 هزار سهمي همراه بوده كه با توجه به ميزان 5 ميليون و 273 هزار و 750 سهم عرضه شده رقم قابل توجهي است.

* مديرعامل بيمه دانا: سازمان خصوصي سازي سهام را گران فروخت

در روز عرضه اين سهام بسياري از تحليل گران و كارشناسان از قيمت گذاري اين سهم شوكه شدند تا جايي كه مديرعامل بيمه دانا نيز در گفت‌وگو با فارس اين قيمت را غيرعادي دانست و گفت: در روز عرضه ما با عمل انجام شده اي روبرو شديم.
اويار حسين درباره افت قيمت اين سهم در روزهاي گذشته و قيمت بالاي اين سهم افزود:من الان با وضعيتي مواجه هستم كه براي آن در حال انديشيدن راهكار هستم و بموقع راهكارهايم را اعلام مي‌كنم.
وي سازمان خصوصي سازي را مسئول اين قيمت دانست و گفت: سازمان خصوصي‌سازي با توجه با افزايش تقاضا قيمت را بالا برد و مديريت بيمه دانا در اين زمينه مسئوليتي نداشته است و شما خبرنگاران بايد اين سازمان را افشا كنيد.
وي درباره قيمت غيرعادي اين سهم مسئولان سازمان خصوصي سازي را مسئول اين موضوع دانست و افرود:سازمان خصوصي سازي سهام را به قيمتي فروخته كه برآوردها نشان مي‌دهد كه نبايد به اين قيمت مي‌فروخته و گران فروخته است و اين سازمان بايد جوابگو باشد.

* معاون سازمان خصوصي‌سازي: خريد دانا 2610 توماني به ديد بلند مدت!

اظهارات مديرعامل بيمه دانا در حاليست كه معاون سازمان خصوصي سازي از اعتراف به بالا بودن قيمت سهام اين شركت خودداري كرد و بيان داشت كه من نمي‌گويم سهام دانا گران واگذار شده يا نه؛ اعتقاد دارم كه بازار چنين قيمت‌‌هايي را مناسب ديده و شايد خريداران آن نكاتي را در نظر گرفته‌اند و يا ديدگاه بلندمدت دارند.بازار ديد كه اين قيمت براي سهمي با سود عملياتي 75 توماني مناسب نيست و به ديد كوتاه مدت كه اكثر سهامداران متضرر شدند و با توجه به شواهد و قرائن نيز ديد بلندمدت را با ضرر بيشتري مي‌توان دانست.
به نظر مي‌رسد كه اگر اين سازمان در مورد قيمت‌گذاري بيمه دانا تدابير لازم را مي‌انديشيد، سهامداران اين شركت كه بيش از 80 درصد آنها حقيقي هستند در اين بازار مثبت طعم ضرر را نمي‌چشيدند و اين سازمان بايد مكانيسمي طراحي كند تا در عرضه‌هاي بعدي اين قيمت‌هاي غيرعادي براي سهام شركت‌ها به ثبت نرسد و سهامداران به دنبال راهي براي اعتراض به اين سازمان نباشند.

* سهم كم بيمه در بورس

به گزارش فارس حق بيمه توليدي بيمه دانا در سه ماهه اول سال جاري با رشد بيش از 59 درصدي همراه بوده كه در سطح بيمه‌هاي بورسي و حتي درمقايسه با بيمه ايران نيز بسيار بيشتر است با اين حال اين شركت سهم 7.5 درصدي را از بازار بيمه در اختيار دارد.ميزان خسارت پرداختني اين شركت نيز در اين مدت با رشد 9.5 درصدي همراه بوده است.
سال گذشته دو شركت بيمه‌اي در بورس سهم 0.6 درصدي را در بازار از آن خود كردند كه با احتساب واگذاري بيمه دانا اين سهم از يك درصد در سال جاري گذشت كه اين ميزان در مقابل سهم 14 درصدي بانك‌ها و 13 درصدي مخابرات بسيار پايين است و ضرورت توجه بيشتر به اين صنعت مهم را مي‌طلبد كه بورس با توجه به ظرفيت نشان داده در پذيرش بيمه‌ها و استقبال مردم از سهام اين شركت‌ها مي‌تواند محل مناسبي براي پذيرش شركت‌هاي خصوصي بيمه باشد.
در حال حاضر شركت بيمه ايران با 45.9 درصد از سهم بازار به بيمه دولتي اختصاص يافته است و 54.1 درصد مابقي نيز به بخش خصوصي اختصاص پيدا كرده است و اين در حاليست كه رشد بخش خصوصي بيمه در سال 88 و 5 ماهه اول سال 89 نسبت به رشد سهم بخش دولتي تقريباً دو برابر ارزيابي شده است كه اين نشان از پتانسيل بالاي رشد بيمه در بخش خصوصي است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر