بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر : ۳۵۵۴۸

گروه انرژی- غزاله طايفه: فازهای جدید پارس جنوبی در حالی قرار است در مدت 35 ماه اجرا شود که به گفته مجریان این فازها، در این مدت تنها تولید اولیه (حدود یک چهارم ظرفیت فازها) محقق مي‌شود.

قرارداد توسعه 6 فاز پارس جنوبی (معادل 8 فاز) به ارزش 29 میلیارد دلار در شرایطی اواخر خرداد ماه امسال با پیمانکاران داخلی بسته شد که بر اساس مصوبه کارگروه ویژه رییس جمهوری در امور نفت، زمان اجرای این فازها (13،14، 19و 22 تا 24) 35 ماه در نظر گرفته شده است. 

علاوه بر این شرکت‌هایی که در اجرای پروژه پیشی مي‌گیرند، به ازای هر ماه 50 میلیون دلار پاداش و شرکت‌هایی که در انجام پروژه تاخیر داشته باشند، به ازای هر ماه همین مبلغ جریمه مي‌شوند. اکنون دو ماه و نیم از زمان 35 ماهه گذشته است، اما آیا این زمان برای بهره‌برداری از این فازها کافی است؟ تعیین زمان 35 ماه برای اتمام عملیات فازهای جدید پارس جنوبی در حالی صورت گرفته است که پیش از این چنین رکورد زمانی در توسعه فازها به‌دست نیامده است. کمترین زمانی که برای توسعه فازهای پارس جنوبی سپری شده مربوط به توسعه فاز 4 و 5 است که توسط شرکت ایتالیایی «انی» در 54 ماه انجام شد.

در این بین «اسماعیل گله داری»، مجری فاز 14 پارس جنوبی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمان 35 ماه برای اجرای این فاز مناسب است، مي‌گوید: «اگر طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش برویم، امکان تولید گاز از این فاز در این مدت امکان‌پذیر است.»وی البته با بیان اینکه در این مدت تنها امکان تولید گاز از یک «ترین» (بخش) وجود دارد، اظهار داشت: «برای فاز 14 پارس جنوبی 4 «ترین» تعریف شده است که در مدت 35 ماه امکان بهره‌برداری از یک «ترین» با تولید 450 میلیون فوت مکعب گاز وجود دارد.»پیش از این شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود که برای تحقق برنامه زمانبندی پروژه‌ها، تمهیدات، حمایت‌ها و ارائه تسهیلاتی به پیمانکاران در نظر گرفته شده است. تحویل زمین آماده و تسطیح شده و پرداخت پیش پرداخت 15 تا 20 درصدی به پیمانکاران طرح توسعه فازهای پارس جنوبی از جمله تمهیدات شرکت ملی نفت برای تحقق زمان 35 ماهه اعلام شده بود.
 
در این بین، مجری فاز 14 پارس جنوبی در پاسخ به این سوال که روند اجرای این فاز با گذشت 5/2 ماه از زمان امضای قرارداد در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: «تحویل زمین، تعیین محل انبارها، انتخاب پیمانکار و مشاور کارهای مهندسی از جمله اقدامات صورت گرفته برای توسعه فاز 14 است.»«گله داری» همچنین از پرداخت پیش پرداخت برای اجرای این فاز نیز خبر داد و گفت: «بخشی از این پیش پرداخت از محل فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی و مابقی از منابع داخلی تامین شده است.»
 
 از سوی دیگر، «فرهاد ایزدجو»، مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص روند اجرای این سه فاز مي‌گوید: «روند اجرای این فازها پیشرفت خوبی دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این فازها در مدت 35 ماه امکان‌پذیر است، اظهار داشت: «زمان در نظر گرفته شده برای اجرای فازهای 22 تا 24 برای رسیدن به اولین مرحله تولید گاز کافی است.»
 
وی ادامه داد: «اما برای اینکه این فازها به طور کامل به مرحله بهره‌برداری برسند، به زمانی در حدود 40 تا 42 ماه نیاز است.» به گفته مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی، در مدت 35 ماه، امکان تولید یک چهارم ظرفیت فازها وجود دارد که این میزان در ماه‌های بعد افزایش خواهد یافت. کارشناسان معتقدند که تامین به موقع منابع مالی برای اجرای فازهای جدید پارس جنوبی یکی از مهم‌ترین پارامترها برای تحقق زمانبندی پیش‌بینی شده است.در این بین شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته از تزریق 13 میلیارد دلار منابع مالی به پارس جنوبی در سال جاری خبر داده و اعلام کرده است که این اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، منابع داخلی شرکت ملی نفت و صندوق‌های انرژی تامین مي‌شود. 

اگر چنانچه رقم 13 میلیارد دلاری که روز گذشته از سوی شرکت نفت و گاز پارس اعلام شد، در سال جاری محقق شود، برای اجرای 6 فاز جدید پارس جنوبی (معادل 8 فاز) در مدت 35 ماه باید هر سال 13 میلیارد دلار یعنی در کل 30 میلیارد دلار اختصاص یابد. کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ تورم به عنوان یک عامل افزایش هزینه‌های اجرای پروژه و افزایش قیمت نفت و گاز به عنوان یک عامل مثبت برای تامین منابع مالی، مي‌تواند در روند اجرای این فازها موثر باشد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر